یزدفردا: نخلستان‌های سر به فلک کشیده شهرستان بافق با مساحتی بیش‌از ۲ هزار هکتار، علاوه بر تولید خرما، در زمینه اشتغال، درآمدزایی و توسعه گردشگری نیز دارای اهمیت هستند.

به گزارش یزدفردارئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بافق گفت: نخل‌های بافق یکی از درخت‌ها و فضا‌های سبز ریشه دار شهرستان هستند که در سند توسعه چشم انداز شهرستان، به عنوان یکی از اهداف توسعه معرفی شده‌اند.

لیلی رنجبر افزود: در پکیج‌های گردشگری شهرستان، علاوه بر کویر، نخلستان نیز قرار دارد که برای گردشگران جذابیت دارد و همواره مورد استقبال آن‌ها قرار گرفته است.

رنجبر تصریح کرد: از دیگر اقدامات برای جذب گردشگر، ثبت نخلستان‌های بافق در فهرست ملی کشور است و نخلستان‌های روستا‌هایی از جمله صدر آباد، باقرآباد و فاضلیه به ثبت ملی رسیده‌اند که رونق خوبی در صنعت گردشگری نخل به وجود آورده است.

کارشناس حوزه گردشگری گفت: گردشگران علاوه بر لذت بردن از فضا و جذابیت‌های نخلستان‌ها در روز و شب، با «خرید بدون واسطه»، باعث افزایش ارزش افزوده می‌شوند.

تقی اکبر پور افزود: گردشگران همچنین با حضور در نخلستان‌ها، متوجه تفاوت بین محصول ارگانیک و غیر ارگانیک شده که این موضوع نیز باعث افزایش خرید و فروش خرما در نخلستان‌ها، ایجاد اشتغال و افزایش درآمد نخل‌داران می‌شود.

وی بیان داشت: با افزایش تقاضای خرید صنایع دستی حصیری از سوی گردشگران، هنرمندان این حوزه تلاش بیشتری برای ارائه محصولات متنوع و جدیدتر نسبت به گذشته می‌کنند.

کارشناس حوزه گردشگری ادامه داد: این موضوع باعث ایجاد یک مجرای اقتصادی و توجه بیشتر به صنایع دستی به عنوان یک صنعت پاک می‌شود که این خود باعث بیشتر شدن تعداد هنرمندان این حوزه و افزایش درآمد آنان می‌شود.

تقی اکبر پور افزود: توجه به تولید صنایع دستی حصیری، علاوه بر تولید خرما، باعث می‌شود کشاورزان نیز در حفاظت از نخل‌های خود تلاش بیشتری کنند و شاکله اصلی روستا که مبنای اصلی آن نخل و کشاورزی است، حفظ شود.

وی افزود: همه این‌ها در نهایت باعث افزایش شغل‌های جانبی، حفظ نخلستان‌ها، بقای روستا‌ها، افزایش ارزش افزوده و درآمد کشاورزان و از همه مهم‌تر توسعه گردشگری و رونق اقتصادی در حوزه نخلستان‌ها می‌شود.


  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا