معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی یزد در نشست با نمایندگان شهرداری‌های استان که روز گذشته در سالن احرام‌پوش این سازمان برگزار شد بر تبادل اطلاعات بین دستگاه‌ها در راستای صرفه جویی هزینه‌ها تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان، دکتر جعفر رحمانی در نشست با نمایندگان شهرداری‌های استان که با هدف انعقاد تفاهم‌نامه‌ای در راستای اشتراک گذاری اطلاعات توصیفی، مکانی و نقشه‌های تهیه شده برگزار شده بود، از دریافت مجوز مرکز مدیریت راهبردی افتای کلیه شهرداری‌های کشور به جز کلان شهرها در جهت راه‌اندازی  NSDI ملی که از وظایف سازمان نقشه برداری کشور است خبر داد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان با اشاره به تبادل اطلاعات مکانی، جمعیتی و برقراری ارتباط با سامانه IRANSDI سازمان نقشه برداری کشور، افزود: از آنجاییکه سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1405 به صورت ثبتی مبنا خواهد بود، نیاز به اطلاعات مکانی و نقشه‌های دقیق حوزه شهری در استان هستیم.

دکتر رحمانی با بیان اینکه اطلاعات خوبی در سطح استان از سوی شهرداری‌ها و دستگاه‌های اجرایی در حال تولید است، گفت: با توجه به اینکه مهمترین بخش سرشماری ثبتی مبنا اطلاعات مکانی است به روز بودن این اطلاعات از جمله نقشه‌ها مهم بوده که باید در راستای صرفه جویی هزینه‌ها به اشتراک گذاری بین دستگاه‌ها در استان بپردازیم.

وی به مهم بودن نقشه‌های شهری در استان یزد با توجه به وجود تراکم 85 درصدی جمعیت در شهرها اشاره کرد و گفت: هرساله میلیاردها تومان برای تولید نقشه‌ها در استان هزینه می‌شود که با اشتراک گذاری بین دستگاه‌ها این هزینه به شدت کاهش خواهد یافت.

وی به شرح ویژگی‌ها و مزایای سرشماری ثبتی مبنا پرداخت و این روش سرشماری را پیشرفته خواند و اظهار داشت: در این روش آمارگیری کمتر بوده و سرشماری بر اساس استخراج از بانک‌های اطلاعاتی موجود انجام خواهد شد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان با بیان اینکه از امسال سرشماری ثبتی مبنا در یکی از شهرستان‌های استان به صورت آزمایشی انجام می‌شود، افزود: تا سال 1405 که سرشماری عمومی نفوس و مسکن در استان انجام شود هر سال با افزودن ویژگی‌های خاص به آن، در هر شهرستان به صورت آزمایشی انجام خواهد شد.

دکتر رحمانی با تشریح مفاد این تفاهم‌نامه به اثرات مثبت آن که در سالیان گذشته با شهرداری یزد منعقد شده بود اشاره کرد و گفت: همه باید بپذیرند که اطلاعات به دست آمده باید در اختیار همگان قرار گیرد تا در پردازش آن با توجه به نیاز دستگاه‌های مختلف در زمان و هزینه صرفه جویی شود.

  در پایان این نشست، تفاهم نامه همکاری میان معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و شهرداری هرات به امضاء طرفین رسید.










  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا