یزدفردا: دانشمندان در حال حاضر می‌توانند از سرنخ‌های مختلفی برای کشف آنچه در زیر سطح زمین است، بدون نیاز به حفاری استفاده کنند. یکی از این روش‌ها تکنیک جدیدی در استفاده از نوعی لیزر است که بسیار نازکتر از موی انسان می‌باشد. با استفاده از همین تکنیک نوین، دانشمندان قطعه‌ای ۴ میلیارد ساله از پوسته زمین به اندازه ایرلند را شناسایی کردند که در زیر استرالیای غربی قرار داشته و بر تکامل زمین شناسی این منطقه در طول میلیون‌ها سال تأثیر گذاشته است.

به گزارش یزدفردا: دانشمندان می‌گویند این کشف می‌تواند دانش ما از چگونگی فرآیند تبدیل شدن زمین از یک سیاره غیر قابل سکونت به یک سیاره مسکون را بالا ببرد. محققان فکر می‌کنند که گستره عظیم پوسته به شدت بر شکل گیری سنگ‌ها تأثیر می‌گذارد، زیرا مواد قدیمی با مواد جدید مخلوط می‌شوند. این سنگ‌ها برای اولین بار به عنوان یکی از اولین تشکیل دهنده‌های پیش پوسته سیاره ما ظاهر شدند و از چندین رویداد کوه سازی جان سالم به در بردند.

ماکسیمیلیان درولنر، نویسنده اصلی مقاله از دانشگاه کرتین استرالیا، می‌گوید: «هنگامی که یافته‌های خود را با داده‌های موجود مقایسه می‌کنیم، به نظر می‌رسد که بسیاری از مناطق در سراسر جهان زمان‌بندی مشابهی از تشکیل و حفظ پوسته اولیه را تجربه کرده‌اند. این نشان دهنده تغییر قابل توجهی در تکامل زمین در حدود ۴ میلیارد سال پیش است، زیرا بمباران شهاب سنگ‌ها کاهش یافت، پوسته تثبیت شد و زندگی روی زمین شروع به تولد کرد». در این تحقیق از لیزر‌ها برای تبخیر دانه‌های معدنی زیرکون که از شن و ماسه نمونه‌برداری شده از رودخانه‌ها و سواحل استرالیای غربی گرفته شده بود، استفاده شد.

این روش که از نظر فنی به عنوان طیف‌سنجی جرمی با لیزر شناخته می‌شود، دانشمندان را قادر می‌سازد تا تاریخ‌گذاری دانه‌ها را تعیین کرده و آن‌ها را با دیگر نمونه‌ها مقایسه کنند تا به منشا اولیه آن‌ها دست یابند. در واقع دانشمندان از این طریق می‌توانند بفهمند که دانه‌ها در ابتدا از کجا فرسایش یافته‌اند و چه نیرو‌هایی در ساخته شدن آن‌ها دخیل بوده است. علاوه بر این موارد، دانه‌های موجود می‌توانند به دانشمندان کمک کنند تا آنچه را که در زیر سطح زمین پنهان شده است، شناسایی کنند. این موضوع از لحاظ اقتصادی نیز می‌تواند بسیار یاری رسان باشد، زیرا با استفاده از این تکنیک می‌توان منابع معدنی پنهان شده در زیر زمین را شناسایی کرد.

در نهایت، این دستاورد می‌تواند می‌تواند به دانشمندانی که در حال بررسی سیارات دیگر هستند نیز کمک کند تا نحوه شکل گیری این سیارات، چگونگی شکل گیری پوسته اولیه آن‌ها و حتی چگونگی ایجاد حیات بیگانه در آن‌ها را بهتر درک کنند. میلو برهام، استاد زمین شناسی دانشگاه کرتین استرالیا می‌گوید: «مطالعه زمین اولیه با توجه به زمان عظیمی که سپری شده، چالش برانگیز است، اما برای درک اهمیت حیات روی زمین و تلاش ما برای یافتن نمونه‌های مشابه آن در سیارات دیگر، اهمیت زیادی دارد». نتایج این تحقیق در مجله Terra Nova منتشر شده است.

 

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا