یزدفردا: رئیس سازمان نظام روانشناسی گفت: حالا که داریم وارد دوران پساکرونا می‌شویم نیاز است که ستاد ملی مقابله با کرونا تبدیل به ستاد ملی مقابله با عوارض روانی_اجتماعی کرونا و احیای اجتماعی شود.

به گزارش یزدفردا: محمد حاتمی رئیس سازمان نظام روانشناسی، درباره آسیب‌های روانی و اجتماعی کرونا، اظهار کرد: بیش از دوسال است که کشور ما تحت فشار بحران کرونا قرار گرفته که این بحران، مشکلات دیگری را همراه خود ایجاد کرده است، از نظر روانشناسی وقتی مردم تحت فشار روانی قرار می‌گیرند اولین راهبرد دفاعی آن‌ها در رفتار و سلامت روان‌شان نمود پیدا می‌کند.

حاتمی با اشاره به اینکه براساس معیارها و استانداردهای روانشناسی قطعا بحران کرونا در سلامت روان تاثیرات منفی زیادی را به دنبال داشته است، بیان کرد: براساس تجربه نگاری ها و تحقیقاتی که در دنیا صورت گرفته، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که اختلالات روانی نسبت به قبل از شیوع بیماری کرونا 10 درصد افزایش داشته است. یعنی در ایران که وزارت بهداشت ایران در سال 98 اعلام کرد که شیوع اختلالات روانی 23.8 درصد است و با این 10 درصدی که سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده نشان از این دارد که درحال حاضر 33.8 درصد جامعه ما درگیر اختلالات روانی هستند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی تصریح کرد: برآوردهای سازمان نظام روانشناسی که از طریق بررسی‌ها و برآوردهای علمی است نشان از این دارد نرخ برخی از اختلالات روانی بیش از 10 درصد افزایش داشته است به عنوان مثال؛ افسردگی و تنهایی میزان شیوع زیادی در جامعه دارد، اضطراب کرونا و مرگ افزایش زیادی داشته همچنین سوگ پایدار کرونا، که جامعه آسیب دیده و نتوانستند عزاداری کنند افزایش داشته است و علاوه بر این ترس، نگرانی و وسواس شیوع بیشتری نسبت به گذشته دارد.

وی با بیان اینکه میزان مراجعه به مراکز روانشناسی نسبت به قبل از کرونا 3 برابر افزایش داشته است، ادامه داد: نشان از این دارد که جامعه شدیدا نیاز به خدمات مشاوره و روانشناسی دارد، معمولا وقتی شیوع اختلالات روانی افزایش می‌یابد به دنبال آن آسیب‌های اجتماعی مانند؛ اعتیاد، ناسازگاری اجتماعی و خانوادگی، خودکشی و ... افزایش پیدا می‌کند که نگران کننده است و برای آن باید فکری کنیم، به دنبال آن کیفیت زندگی و بهره وری ملی کاهش می‌یابد.

حاتمی افزود: علاوه بر این دانش آموزان دو سال در قرنطینه بودند و نیاز است که این گروه از جامعه غربالگری شوند چراکه در سن تحول و هویت یابی بودند که قطعا در این بازه زمانی آسیب هایی دیده اند که آموزش و پرورش باید در این خصوص تمهیدات لازم را انجام دهد.

رئیس سازمان نظام روانشناسی گفت: حالا که داریم وارد دوران پساکرونا می‌شویم مسئله اصلی ما در کشور سلامت روانی است که باقی مانده از اثرات بیماری کروناست به همین دلیل نیاز است که ستاد ملی مقابله با کرونا  تبدیل به ستاد ملی مقابله با عوارض روانی_اجتماعی کرونا و احیای اجتماعی شود.
وی بیان کرد: سازمان نظام روانشناسی تمام پیشنهادات و برنامه های لازم را در دوران پساکرونا به قرارگاه ملی مقابله با کرونا ارائه کرده و مورد استقبال قرار گرفته است؛ 10 و 11 خرداد ماه همایش ملی با حضور مسئولان کشور که درگیر موضوع کرونا بودند و کارشناسان، متخصصین و صاحب نظران برگزار خواهد شد که این همایش منتهی به ایجاد یک سند می‌شود که عنوان این سند "امنیت روان و آرامبخشی جامعه" است و سهم هر بخش مشخص خواهد شد تا در دوران پساکرونا با یک برنامه مدون علمی عوارض روانی کرونا را عمل کنیم.

حاتمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کرونا چه تاثیری در افزایش فوبیاهایی مانند فوبیا از فضای بسته و یا جمعیت داشته است؟ خاطرنشان کرد: تحقیقات مختلفی صورت گرفته و طبیعی است وقتی دوسال مردم را از جمعیت و فضای بسته می‌ترسانیم، در افرادی که زمینه آن وجود دارد این فوبیاها می‌تواند نمود پیدا کرده باشد و موضوعی است که مورد بررسی ما قرار خواهد گرفت.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا