یزدفردا: دامپزشک و جراح "ایران" یوز ماده پارک ملی توران گفت: هر ۳ توله متولد شده یوزپلنگ ایرانی ماده هستند.

به گزارش یزدفردا: بهرنگ اکرامی، دامپزشک حیات وحش و جراح "ایران" یوز ماده پارک ملی توران در رابطه با جنسیت توله‌های یوزپلنگ اظهار کرد: جنسیت نوزادان مشخص شده و هر ۳ توله متولد شده یوزپلنگ ایرانی ماده هستند. امیدواریم که این توله‌ها پس از رسیدن به سن بلوغ جمعیت پشتیبان خوبی برای تکثیر در اسارت یوزپلنگ ایرانی باشند و در نسل‌های آینده نیز با کمک آموزش‌های ویژه برای معرفی در طبیعت استفاده شوند.

وی افزود: در حال حاضر اولویت تکثیر در اسارت برای افزایش جمعیت است.

روز گذشته پس از ۲ دهه تلاش کارشناسان، مدیران و دلسوزان محیط زیست و حیات وحش کشور، پروژه تکثیر گونه در حال انقراض یوزپلنگ به ثمر نشست و ایران، یوزپلنگ ایرانی سایت تکثیر یوزپلنگ در پارک ملی توران از طریق سزارین صحرایی ۳ توله را به دنیا آورد.

پیش از تولد توله‌های یوزپلنگ ایرانی کارشناسان امیدوار بودند که توله‌های یوز ماده باشند چرا که جمعیت یوز‌های ماده که قابلیت و سن بارداری را دارند در طبیعت ایران کاهش یافته و همچنین تولد یوز ماده می‌تواند به کاهش درون‌آمیزی در یوز‌ها نیز کمک کند.

با اعلام اینکه هر ۳ یوز متولد شده ماده هستند، امید‌ها برای حفظ نسل یوزپلنگ ایرانی از خطر انقراض بیش از همیشه افزایش یافته است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا