یزدفردا: سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد که در سال ۱۴۰۰، یک‌هزار و ۱۶۶ نفر براثر غرق‌شدگی جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش یزدفردا: سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد در سال گذشته ۱۱۶۶ نفر بر اثر غرق شدگی در کشور جان خود را از دست دادند؛ این رقم در مقایسه با سال قبل از آن که تعداد تلفات ۱۱۸۸ نفر بود، ۱.۹ درصد کمتر شده است.

از کل تلفات غرق شدگی در سال گذشته، یکهزار و نه نفر مرد و ۱۵۷ نفر زن بودند. در این مدت استان‌های مازندران با ۱۴۷، خوزستان با ۱۲۵ و گیلان با ۹۱ فوتی بیشترین آمار تلفات غرق شدگی را داشته‌اند.

مطابق سال های پیش در سال ۱۴۰۰ نیز بیشترین آمار تلفات غرق شدگی در رودخانه‌ها ثبت شده است. در این سال ۳۱۶ نفر در رودخانه‌ها جان خود را از دست داده اند که این رقم ۲۷.۱ درصد کل آمار غرق شدگی در سال گذشته است.

پس از رودخانه ها، بیشترین آمار متوفیات غرق شدگی مربوط به دریا با ۲۰۱ فوتی است که از این تعداد ۱۸۵ نفر در مناطق غیرمجاز و ۱۶ نفر در مناطق ایمن سازی شده جان باخته‌اند. استخر کشاورزی با ۱۸۷، استخر شنا با ۱۰۹، دریاچه مصنوعی و سد با ۱۰۶، کانال با ۹۴، حوض و حوضچه با ۳۳، چاه با ۲۸ و دریاچه طبیعی با ۲۴ فوتی به ترتیب بیشترین تلفات غرق شدگی را در سال گذشته داشته‌اند. ۶۸ نفر نیز در سایر مکان‌های آبی جان خود را از داده‌اند.

نکته قابل توجه در این آمار افزایش ۵۱.۴ درصدی متوفیات غرق شدگی در استخرهای شنا نسبت به سال قبل از آن است. در سال ۱۴۰۰، تعداد ۱۰۹ نفر در استخرهای شنا جان باخته‌اند در حالی که این رقم در سال پیش از آن ۷۲ نفر بود. این رشد آماری لزوم نظارت بیشتر بر استخرهای شنا، وجود مربیان حرفه‌ای و نجات غریق و نیز ارتقای ایمنی در این مکان ها را دو چندان می‌کند.

بالاترین تعداد تلفات غرق شدگی در تیرماه ۱۴۰۰

عمده تلفات غرق شدگی مربوط به فصل تابستان و ماه‌های گرم سال است. در سال گذشته نیز بیشترین آمار کشته‌های غرق شدگی با ۱۸۹ فوتی مربوط به ماه تیر است.

در فصل تابستان علاوه بر اینکه حجم سفرها افزایش می‌یابد، تمایل به شنا و آب تنی هم به دلیل گرم بودن هوا بیشتر می‌شود که در صورت بی توجهی به نکات ایمنی می‌تواند زمینه ساز بروز حوادث جبران ناپذیری شود به نحوی که در تابستان پارسال، ۴۸۲ نفر بر اثر غرق شدگی جان باختند.

در تعطیلات پیش رو احتیاط را رعایت کنیم

در آستانه تعطیلات عید فطر و احتمال افزایش سفر، به ویژه به مناطق شمالی و استان‌های ساحلی، و همچنین افزایش حضور در تفرجگاه‌ها و شنا در رودخانه‌ها، استخرها، کانال ها و ... لازم است که افراد توجه داشته باشند که تنها از مناطق مجاز و تحت مراقبت برای شنا کردن استفاده کنند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا