مدیر جهاد کشاورزی بافق گفت: برآوردها نشان می دهد سرمازدگی پایان اسفندماه سال گذشته و بهاره امسال ۷۰۰ میلیارد ریال به محصولات کشاورزی و باغی این شهرستان خسارت وارد کرد.

به گزارش یزدفردا: سید اصغر نبوی زاده افزود: افزایش میانگین دمای شهرستان در اسفندماه باعث تسریع در شکوفه دهی درختان شد و سرمای شدید و افت دما در روزهای پایانی این ماه و اوایل فروردین سال جاری عامل آسیب های ناشی از سرمازدگی را تشدید کرد.

وی اظهار کرد: با وجود اطلاع رسانی های لازم و به موقع  و همچنین راهنمایی و مشاوره همکاران در جهاد کشاورزی،  بر اثر وقوع سرمازدگی، به کشاورزان در دهستان های کوشک، سبزدشت و مبارکه، خسارت جدی وارد شد.

نبوی زاده، میزان خسارت محصولات زراعی و باغی را تفکیک و بیان کرد: در محصولات زراعی از جمله گندم و جو ۳۰۰ میلیارد ریال و در محصولات باغی نیز افزون بر ۴۰۰  میلیارد ریال به کشاورزان خسارت وارد شده است.

وی تصریح کرد: درصد خسارت سرمازدگی به باغ های شهرستان بافق، ۱۵ تا ۷۰ درصد بسته به نوع محصول متفاوت بوده و به همین نسبت دچار خسارت شده‌ است.

این مسئول، زردآلو و بادام  را از بیشترین محصولات باغی خسارت دیده در سرمازدگی و افت دما پایان فصل زمستان و ابتدای بهار اعلام کرد و  از کشاورزان منطقه خواست برای کاهش اثرات ناشی از سرمازدگی نسبت به بیمه محصولات کشاورزی خود اقدام کنند.

وسعت زمین‌های زیر کشت محصولات زراعی و باغی منطقه  هفت هزار و ۲۶۰ هکتار است که توسط ۱۲۰ حلقه چاه عمیق ، ۶۰ حلقه نیمه عمیق و ۱۲۰ رشته قنات، آبیاری می‌شود. 

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا