یک شرکت زیست فناور مستقر در پردیس فناوری و صنعتی دانشگاه یزد با استفاده از دانش بومی موفق به تولید انواع فرآورده‌های جلبکی و بیوتکنولوژی شد.

به گزارش یزدفردامدیرعامل این شرکت گفت: یکی از محصولات تولیدی این شرکت ، ماده ضد جلبک است و ترکیب ضد جلبک می‌تواند با مهار جلبک‌ها، ضمن از بین بردن جلبک‌های موجود، روند گسترش را نیز خنثی ساخته و سلامت آب را حفظ کند.

مریم‌السادات میرباقری فیروز‌آباد انواع ضد جلبک‌ها شامل ضدجلبک آکواریوم و ضد جلبک‌های استخر‌های صنایع، کشاورزی و پرورش ماهی است و به طور کلی از این ماده تولیدی می‌توان در تمامی آب‌هایی که از مشکل رشد جلبک رنج می‌برند، استفاده کرد.

وی کود جلبکی را از دیگر محصولات تولیدی این شرکت برشمرد که باعث افزایش جوانه‌زنی، ریشه‌دهی و مقاومت گیاهان در برابر سرما و یخ‌زدگی، بیماری‌ها و شرایط پرتنش گیاهان می‌شود.

مدیرعامل شرکت زیست فناور  با اشاره به اینکه این کود می‌تواند جایگزینی برای کود‌های شیمیایی باشد، افزود: کود جلبکی طیف گسترده‌ای از مواد غذایی با ارزش را برای مراحل مختلف رشد گیاهان تأمین کرده و در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

به گفته میرباقری، استفاده از کود جلبکی در مراتع باعث افزایش جذب مواد غذایی، میزان پروتئین و کیفیت نهایی محصول می‌شود.

وی از تولید مکمل‌های غذایی برای کودکان نیز خبر داد و گفت: مکمل‌های غذایی سرشار از مواد مغذی خاص و نیز حاوی اجزای سازنده فعالی هستند و به فرآیند‌های گوارشی یا متابولیکی کمک کرده، یا ترکیبی از مواد غذایی و اجزای سازنده فعال را تأمین می‌کنند.

عضو هیات علمی گروه زیست‌شناسی دانشگاه یزد گفت: تولید فیکوسیانین (رنگ‌دانه آبی) در این شرکت از طریق فرآوری جلبک تک سلولی صورت گرفته که می‌تواند به عنوان یک آنتی اکسیدان و ضدالتهاب قدرتمند و طبیعی در درمان انواع بیماری‌های موثر باشد.

میرباقری خاطرنشان ساخت: همچنین عصاره مخمر نیز برای استفاده در صنایع غذایی، مکمل دام وطیور و مصارف آزمایشگاهی و دارویی در حال تولید شدن است.


  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا