دو جوان نخبه یزدی در قالب یک شرکت دانش بنیان بومی توانستند بازوی رباتیک وارداتی مورد نیاز حوزه صنعت را بومی سازی کرده و از خروج 25 هزار یورو ارز به ازای هر دستگاه جلوگیری کنند.

به گزارش یزدفردا: محمدرضا مشتاقیون،‌ جوان نخبه یزدی و سازنده بازوی روباتیک بومی در خصوص این دستاورد خود اظهار کرد:‌ مهمترین ویژگی این ربات نرم افزار آن است که با زبان فارسی طراحی شده و علاوه بر رعایت استاندارد‌های خارجی تمام استاندارد‌های داخلی را نیز پوشش داده است.

وی کار با بازوی روباتیک ایرانی را به مراتب آسان‌تر از نمونه خارجی آن دانست و افزود: این ربات با تمام ویژگی‌های نمونه خارجی بومی‌سازی شده و به دلیل تسلط کامل بر عملکرد جز به جز تمام اجزای این سخت‌افزار صنعتی امکان ارائه خدمات پس از فروش برای نمونه ایرانی ساخته شده در استان یزد نیز فراهم شده است.

مشتاقیون این دستاورد را نتیجه فعالیت کارشناسان جوان در شرکت دانش بنیان یزدی عنوان و تصریح کرد: در این شرکت دانش بنیان ۱۰ فارغ التحصیل جوان بومی مشغول به فعالیت هستند و طی یک سال موفق به طراحی و ساخت اولین نمونه ربات بازو در کشور شدند.

وی در خصوص بازوی روباتیک ایرانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر قیمت تمام شده نمونه خارجی این محصول ۵۰ هزار یورو است و تولید داخلی این ربات علاوه بر این‌که برای هر مورد از خروج حدود ۲۵ هزار یورو ارز جلوگیری می‌کند نسبت به مشابه خارجی دسترس پذیری سریعتر و بهتری دارد.

این جوان و نخبه یزدی در پایان با بیان این‌که آماده تولید انبوه این محصول بنا به درخواست صنایع کشور هستیم،‌گفت: از سال جدید آماده راه‌اندازی خط تولید انبوه یک محصول دانش بنیان در داخل استان یزد هستیم.

بلیوانی یکی دیگر از نخبگان یزدی و عضو شرکت دانش بنیان در خصوص بازوی رباتیک ایرانی،‌ خاطرنشان کرد:‌ این محصول از نوع بازوی شش درجه آزادی است که می‌تواند برای کارهای فیلمبرداری،‌ جوشکاری و برشکاری و دیگر فعالیت‌هایی که برای انسان خطرآفرین است مورد استفاده قرار بگیرد.

وی در پایان گفت: نرم افزار این روبات ایرانی از صفر تا ۱۰۰ با نمونه خارجی متفاوت بوده و سعی شده متناسب با نیاز و ظرفیت‌های صنایع داخلی طراحی و ارائه شود.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا