مهمترین دستاوردهای پانزدهمین نمایشگاه بین المللی تهران شاید اهتمام همه جانبه شهرداری‌ها، بخش دولتی و بخش خصوصی بویژه کمیته‌های گردشگری بود و امید است که این رویداد و البته حضور فعال مسئولان مختلف مدیریت شهری،‌اقتصادی و سیاسی استان یزد زمینه توسعه همه جانبه این شهر میراث جهانی را فراهم سازد.

به گزارش یزدفردا: آنچه در این نمایشگاه به خوبی به چشم می‌خورد اهتمام و برنامه‌ریزی برای توسعه گردشگری پسا کرونا بود، کما این‌که هر استانی سعی می‌کرد دا‌شته‌های خود را عرضه کند و شاید مهمترین دستاورد این نمایشگاه شبکه‌سازی برای توسعه بازار داخلی صنایع دستی و پیوند گردشگری و صنایع دستی برای رونق دوجانبه بود.

ضعف‌های متعددی را می‌توان بر این نمایشگاه خرده گرفت خصوصا گلایه‌های که از غرفه‌داران صنایع دستی به گوش می‌رسید و جانمایی یزد که از منظر برخی از فعالان گردشگری مناسب نبود اما اهتمام و تزئینات غرفه‌ها و بکارگیری نماد بادگیر و استفاده از کاهگل و چیدمان متنوع شهرستان‌ها به خوبی یزد را از ورودی قابل تشخیص کرده بود.

ساز و آواز به راه فعالان گردشگری یزد هم حسابی دل گردشگران را برده بود، دایی مرتضی و خان بابا دو نفر از شخصیت‌های معروف گردشگری یزد با آوازهای بومی و آوازهای حماسی ایران شور آغاز انقلاب را در سالن‌های نمایشگاه طنین‌انداز کردند.

آنچه بیش از همه دلنواز شده بود شلوغی چشم نواز غرفه یزد را نمی‌توان جدای از نمایشگاه دانست، نمایشگاهی که همه استانها با شور و شوق مضاعفی حضور پیدا کرده بودند تا گردشگری را برای پسا کرونا محقق کنند.

چندین تفاهم نامه و رونمایی کتاب و برنامه‌های جانبی در غرفه یزد اتفاق افتاد که همگی با حضور معاونین میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی وزیر بود در کنار همه این اتفاقات خوب، بازدید پر شور سردار وحید وزیر کشور و استاندار یزد شوق مضاعفی را به فعالان گردشگری تزریق کرد.

سیدعلیرضا سالار حسینی،‌ سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد مهمترین دستاوردهای گردشگری یزد در  پانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران را تشریح می‌کند و می‌گوید: غرفه استان یزد در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری استان یزد، در فضایی به متراژ ۲۶۰ مترمربع؛ ظرفیت‌ها، پتانسیل‌ها و توانمندی‌های خود را در حوزه گردشگری به نمایش گذاشت که دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری ایدآل سفر، مجتمع گردشگری عمارت وکیل و دو اقامتگاه بوم گردی آریز بافق و سرای جهانگرد مهریز از تأسیسات گردشگری فعال در این نمایشگاه بودند.

وی با بیان این‌که سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری یزد، شهرداری‌های شهرستان‌های اردکان، بافق و میبد در این نمایشگاه ضمن معرفی ظرفیت‌های گردشگری و صنایع‌دستی، برنامه های ویژه‌ای را اجرا کردند.

سالارحسینی اضافه میکند: در این دوره از نمایشگاه، شهرداری اردکان به معرفی میراث فرهنگی، جاذبه‌های گردشگری شهرستان و جشنواره محصولات کنجدی در بخش خوراک پرداخت، همچنین شهرداری میبد با نمایش نحوه بافت زیلو به‌عنوان اثر ثبت جهانی، ساخت سفال و نقاشی روی آن، اجرای زنده رشته کاربافی به‌عنوان هنر سنتی و صنایع دستی و جاذبه‌های گردشگری شهرستان میبد معرفی کرد.

به گفته او شهرداری شهرستان بافق نیز با تولید محتوا به معرفی جاذبه‌های گردشگری و دست بافته های حصیری این شهرستان پرداخته است. همچنین در رویدادی مهم، شبکه شهرهای همکار گردشگری ایران با هماهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و با حضور بیش از ۳۰ شهر که عمدتاً از شهرهای خلاق درزمینهٔ گردشگری و صنایع‌دستی بودند، به محوریت شهر بافق رسماً راه‌اندازی شد.

به گفته سالار حسینی از دیگر اقدامات مهم توسط شهرداری بافق، در این دوره از نمایشگاه رونمایی از کتاب شهر تاریخی و مبانی بین‌المللی آن بود که با حضور دکتر علی دارابی، قائم‌مقام و معاون میراث‌فرهنگی، وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی انجام شد.

وی برنامه‌های استان امسال در نمایشگاه با محوریت معرفی طرح‌های استارت آپ و فعالیت‌های گردشگری در فضای مجازی، گردشگری مجازی، گردشگری خوراک، معرفی آداب‌ورسوم استان و ... با تأکید بر محوریت خانواده در گردشگری، تنوع‌بخشی در توسعه گردشگری استان با تولید محتوا و معرفی کمیته‌های تخصصی گردشگری، معرفی سفیر انجمن جهانی سفر و خوراک، کارگاه آموزشی گردشگری خوراک و ... تدارک دیده‌ شده بود، دانست.

سرپرست میراث فرهنگی یزد با بیان این‌که معرفی سفیر انجمن جهانی سفر و خوراک جزو رویدادهای مهم نمایشگاه تهران با محوریت استان یزد بود، می‌گوید: حسین دهقان منشادی در این نمایشگاه سفیر خوراک شد و رویدادهای متنوع خوراک را به تصویر کشید، یزدی که قبلا در حوزه خوراک از نگاه فعالان گردشگری تنوع و تخصصی نداشت.

به گفته وی رونمایی از اولین گواهینامه کسب‌وکار گردشگری در فضای مجازی با حضور استاندار یزد، معرفی آداب‌ورسوم با حضور شخصیت‌های عروسکی، از مهمترین برنامه های اجرایی استان در این نمایشگاه بود، همچنین  مناسب سازی غرفه استان یزد برای حضور معلولان توسط کمیته گردشگری در دسترس با هدف ملی کردن نهضت مناسب‌سازی و توجه به حقوق افراد دارای معلولیت انجام شده بود.

سالار حسینی در پایان با اشاره به استقبال خوب بازدید کنندگان از غرفه استان خاطرنشان میکند: امید است با معرفی قابلیت های استان در حوزه گردشگری، معرفی آثار تاریخی و فرهنگی و فراهم کردن سرمایه گذاری برای ارتقای ظرفیت ها، شاهد توسعه هرچه بیشتر صنعت گردشگری استان باشیم.

البته یکی از جالبترین بخش‌های نمایشگاه یزد را می‌توان مربوط به همان دستگاه جالبی دانست که وزیر کشور، استاندار و نمایندگان مجلس برای اولین‌بار آن را امتحان کردند.

دیوارنگاره‌های سخنگو، دستگاه وی‌آر و دستگاه پیشرفته نجوم همگی جزو بخش‌هایی از گردشگری الکترونیک بودند که در غرفه استان یزد به عنوان شهر هوشمند و پایلوت دانش بنیان ایران به خوبی به گردشگران عرضه شد.  

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا