مراسم افتتاحیه چهلمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با معرفی برگزیدگان بخش جنبی جشنواره و بزرگداشت پنج هنرمند پیشکسوت تئاتر ایران در حضور وزیر ارشاد در یزد برگزار شد.

به گزارش یزدفردا: در این مراسم افتتاحیه که برای اولین بار خارج از پایتخت و در کاروانسرای زین الدین مهریز یزد به عنوان تنها کارونسرای مدور ایران برگزار شد، برگزیدگان بخش جنبی جشنواره شامل مسابقه عکس، مسابقه پوستر و مسابقه نمایشنامه نویسی معرفی شدند.

هیات داوران بخش مسابقه پوستر چهلمین جشنواره تئاتر فجر هیچ اثری را شایسته مقام اول و دریافت تندیس جشنواره ندانست ولی «محمد افشار» برای طراحی پوستر نمایش سه تیز حائز رتبه دوم شد و عنوان سومی مشترک به «میثم نامدار» برای طراحی پوستر نمایش ضیافت و «رسول حق جو» برای طراحی پوستر نمایش سی و سومین جشنواره تئاتر خوزستان رسید. همچنین «مهدی دوانی» برای طراحی پوستر نمایش مانستر تجلیل شد.

در بخش مسابقه عکس چهلمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر فجر نیز رتبه اول به «اردلان آشناگر» رسید، رتبه دوم این مسابقه به «مریم رحمانی» برای عکس نمایش سرایدار و رتبه سوم به «محمد تقوی» برای عکس نمایش آخرین سامورایی تعلق گرفت.

در این بخش از «شهریار دبیری» برای عکس نمایش سهیل، «سلاله دشتی» برای عکس نمایش آنگاه که باران استخوانهایت باریدن بگیرد و «شیوا سراج» برای عکس نمایش او زیباست نیز تجلیل شد.

در بخش مسابقه نمایشنامه نویسی چهلمین جشنواره تئاتر فجر، هیات داوران پس از بررسی و داوری ۳۲۰ نمایشنامه در مجموع شش اثر را بدون اولویت بندی و رتبه بندی انتخاب و به عنوان برگزیده معرفی کردند.

«کیوان فهیمی»، «مهرداد بقایی»، «بهنام سرلک»، «سعید رضا خوش شانس»، «پیام لاریان» و «سهیل ملکی» به عنوان برگزیدگان این بخش تجلیل شدند.

در این مراسم با اهدای تندیس چهلمین چشنواره و لوح تقدیر از «محمدرضا شجریان» از استان یزد، «علی اصغر انصاف جو» از استان سیستان و بلوچستان، «محمدعلی(بهمن) صادق حسنی» از استان گیلان، «محمد علی لطفی مقدم» از استان خراسان و «کاظم هژیر آزاد» ازاستان تهران به عنوان  پیشکسوتان عرصه تئاتر کشورمان تجلیل شد.

همچنین از «مهران فاطمی» استاندار یزد و «صادق کوچک زاده» رئیس حوزه هنری یزد و دبیر ستاد سیاستگذاری برگزاری افتتاحیه ژهلمین جشنواره تئاتر فجر با اعطای لوح تقدیر و تندیس جشنواره، تجلیل شد. 

در این مراسم که با حضور «محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان ارشد استان برگزار شد، «حسین مسافر آستانه» دبیر جشنواره طی سخنانی در قالب کلیپی، اظهار کرد: جشنواره در شش بخش رقابتی و غیررقابتی برگزار و آثار در این بخشها روی روی صحنه می‌روند.

وی افزود: علاوه بر این بخشها، چهار بخش جنبی شامل مسابقه عکس، مسابقه پوستر، مسابقه  نمایشنامه نویسی و بخش پژوهش نیز داریم.

به گفته مسافر آستانه، ۱۰۹ اثر نمایشی در این جشنواره اجرای خود را تقدیم علاقمندان می کنند.

وی خاطرنشان کرد: شرکت کنندگان در این دوره برای ثبت نام در جشنواره نیاز به کار فیزیکی نداشتند و آثارشان را در  تلویزیون تئاتر ایران بارگذاری کردند تا مورد بررسی و انتخاب قرار گیرد.

وی گفت: سعی کردیم برای هر وضعیتی برنامه ریزی داشته باشیم و امیدواریم با فروکش کردن کرونا شاهد اجرای صدر درصدی جشنواره باشیم ولی شیوع مجدد کرونا باعث شد تا جشنواره را با ظرفیت ۳۰ درصدی شروع کنیم.

دبیر این دوره از جشنواره تئاتر فجر در پایان بیان کرد: امسال بخشی از آثار جشنواره در بخش صحنه ای و خیابانی در استانهای یزد و گیلان به نمایش درمی آید ولی امیدواریم در جشنواره های بعدی استانهای بیشتری را مشارکت دهیم .

«مهران فاطمی» استاندار یزد نیز در این مراسم ضمن تبریک چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، تئاتر فجر را نماد زیبایی‌ها و نماد زیباترین نمایشهای صحنه‌ای خواند و گفت: سیسات استان حمایت از برگزاری چنین رویدادهای ارزشمند، باسابقه و روشن است.

وی با تاکید ببر این که هنر پاک بستر رشد فرزندان ما را فراهم می‌آورد، از هنر نمایش به عنوان یکی از بهترین گزینه ها برای این امر یاد کرد.

استاندار یزد ضمن تقدیر از برگزارکنندگان این جشنواره، برگزاری این رویداد را فرصتی مغتنم برای ارتباط ظرفیتهای غنی در این حوزه با هنرمندان شهرستانی در حهت شکوفایی هر چه بیشتر این هنر فاخر عنوان کرد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا