نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس با اشاره به اینکه روند فعلی کمیسیون ماده 100 درحقیقت پذیرش انجام تخلف است گفت: ساخت‌و‌ساز بدون پروانه 60 تا 70 درصدی ساختمان‌ها در یزد خطرناک است.

به گزارش یزدفردا: محمدصالح جوکار پیش از ظهر امروز در جریان دیدار با رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان با اشاره به این‌که قوانین چهارچوب را مشخص می‌کنند اظهار کرد: قانون بستر را برای اینکه هر کسی هر کاری که دلش خواست انجام دهد فراهم نمی‌کند به همین دلیل قوانین ما قوانین بازدارنده هستند.

وی با بیان این‌که علاوه بر این‌که ممکن است قوانین تسهیل امور برای دستگاه‌های دولتی، اجرایی و مردم می‌کنند افزود: در برخی موارد ما با خلاء قانونی روبرو هستیم و باید نسبت به اصلاح و رفع آن اقدام کنیم.

نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی گفت: به عنوان مثال ما در حوزه ساخت‌و‌ساز برای اینکه مشکل تخلفات را حل کنیم و جلوی گره خوردن در کار مردم را بگیریم؛ اقدام به ایجاد کمیسیون ماده ۱۰۰ می‌کنیم که در واقع راه‌اندازی این کمیسیون به معنی پذیرفتن انجام تخلف است.

جوکار خاطرنشان کرد: در این کمیسیون مواردی از جمله جریمه، حکم تخریب و تخفیف صادر می شود و بیشتر تلاش بر این است که حفظ رضایت مردم را در این کمیسیون داشته باشند.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی بیان کرد: خیلی از کشورها از طریق اعمال قانون به یک فرهنگ خاص رسیده‌اند و رعایت قوانین را نهادینه کردند ولی ما در کشورمان هنوز نتوانستیم رعایت قانون ساخت و ساز را به یک فرهنگ تبدیل کنیم.

وی به روند اصلاح رویکرد کمیسیون ماده ۱۰۰ در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: پیش‌نویس این طرح آماده شده و جمع‌بندی‌های خوبی تاکنون انجام شده و همچنان بررسی برای رسیدن به یک جمع‌بندی مناسب در حال انجام است.

نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی افزود: یک سری اقداماتی باید انجام شود تا قبل از تخلف جلوی آن گرفته شود نه اینکه وقتی شخص اقدام به ساخت کرد و کارش به پایان رسید حکم تخریب بدهیم و به این صورت خسارت سنگینی به شخص وارد کنیم و از طرف دیگر ناراحتی هم به وجود آید.

جوکار ساخت و ساز ۶۰ تا ۷۰ درصد ساختمان‌های یزد بدون پروانه ساخت و عدم نظارت فنی را نادرست دانست و گفت: ساخت و سازهای غیرمجاز و غیراصولی بسیار خطرناک هستند و در کوچکترین حادثه‌ای می‌تواند خسارت زیادی به دنبال داشته باشد.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه علاوه بر تخلفات ساختمانی، ما در یزد در حوزه نمای شهری و سایر عرصه‌ها هم وضعیت مناسبی نداریم گفت: در حوزه نظارت هم باید با جدیت بیشتری وارد شد و نظارت بر فعالیت مهندسان ناظر هم مورد توجه نظام مهندسی قرار گیرد.

اجرای نظارت رندوم جلوی رانت و رابطه‌بازی در نظام مهندسی را گرفت

مجتبی فرهمند، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان یزد هم در این دیدار با اشاره به این‌که در گذشته مشکلی در ارتباط با فعالیت مهندسان ناظر وجود داشت اظهار کرد: مشکلی که در این زمینه وجود داشت این بود که برخی از مهندسان کارهای زیادی داشتند و به برخی دیگر کار ارجاع نمی‌شد.

وی با اشاره به این‌که رابطه و رانت در این روند تاثیر خاصی داشت خاطرنشان کرد: از زمانی که ارجاع نظارت رندوم را راه‌اندازی کردیم الان به صورت متوسط به تمام مهندسان ما دو یا سه کار رسیده و حتی کسانی که در طول ۱۰ سال گذشته هیچ پروژه‌ای نداشتند الان مشغول به کار هستند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان یزد افزود: این یکی از کارهای مهمی است که در سازمان نظام مهندسی استان یزد رخ داد و به این صورت جلوی رانت را گرفتیم.


  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا