رییس سازمان صنعت معدن و تجارت استان یزد از اجرای طرح شفاف سازی قیمت از طریق درج قیمت تولیدکننده بر روی کالا خبر داد.

به گزارش یزدفردامحمدرضا علمدار یزدی افزود: این طرح در راستای سیاست‌های ابلاغی و تحقق ایجاد شفافیت در نظام توزیع، ایجاد رقابت در بازار، تعدیل و واقعی نمودن قیمت‌ها و اصلاح نظام توزیع کالا و همچنین کاهش بهای پرداختی توسط مصرف کنندگان است.

علمدار یزدی گفت: در راستای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی و اجحاف در حق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، کلیه واحد‌های تولیدکننده و وارد کننده انواع لنت ترمز، فیلترروغن، روغن موتور، محصولات شوینده، محصولات سلولزی، سس، رب، کنسرو‌ها، ترشیجات، ماکارونی، آب میوه، آب معدنی، ماءالشعیر، نوشابه گازدار، غذاساز، نوشیدنی ساز، چرخ گوشت و ماکروویو، پودر لباسشویی، دستمال‌کاغذی، پوشک بچه، یخچال فریزر، تلویزیون و ماشین لباسشویی موظفند نسبت به درج قیمت تولیدکننده/ واردکننده که در برگیرنده مجموع هزینه‌ها و سود قانونی واحد‌های تولیدی با احتساب مالیات ارزش افزوده می‌باشد، اقدام نمایند.

وی تاکید کرد: قیمت تولیدکننده درج شده بر روی کالا می‌بایست عیناً منطبق با قیمت فروش بر اساس صورتحساب‌های صادره (فاکتور‌های فروش) باشد.

علمدار یزدی ادامه داد: به منـظور بهره مـندی مصرف کننـدگان از تخفیـف‌های اعطایـی احتمالی، هرگونه تخفـیف بیش از ۳% می‌بایست با کاهش قیمت فروش تولیدکننده درج شده بر روی کالا صورت پذیرد و تخفیف بیش از ۳ درصد (در موارد استثنا) خارج از قیمــت درج شده بر روی کالا از مصـــادیق عدم رعایت ضوابط قیمــت‌گذاری بوده و می‌بایست از این‌گونه اقدامات خودداری گردد.

رییس سازمان صنعت معدن و تجارت استان یادآورشد در مواردی از قبیل (مناسبت‌های ویژه، پایان سال، اعیاد، نزدیک بودن زمان انقضاء محصول و ...) و لزوم اعطای تخفیف‌های مقطعی بیش از میزان تعیین شده، واحد‌های مربوطه می‌بایست نسبت به اخذ مجوز لازم از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، به منظور رصد نظارت بر اعطای تخفیف واقعی به مصرف‌کنندگان اقدام نمایند.


علمدار یزدی گفت: حداکثر مبلغی که توسط مجموع حلقه‌های توزیعی از تامین کننده تا مصرف کننده می‌تواند به قیمت تولیدکننده اضافه گردد شامل مجموع ضریب سود پخش سراسری (۱۰ درصد) و سود خرده فروشی (منطبق با ضرایب خرده فروشی مصوب) می‌باشد، در مواردی که توزیع کالا به صورت پخش سراسری نباشد مبلغ فوق به میزان ضرایب سود مصوب مربوطه کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: کلیه واحد‌های تولیدی می‌بایست اقدامات لازم را جهت اطلاع رسانی و آگاه سازی شبکه‌های توزیع و مصرف کنندگان مرتبط در این خصوص به عمل آورند.

رییس سازمان صنعت معدن و تجارت استان خاطرنشان کرد: خرده فروشان می‌بایست نسبت به نصب برچسب قیمت مصرف کننده با لحاظ سود و هزینه‌های مصوب اقدام نموده و همچنین درصد سود اعمالی را نیز بصورت شفاف درج نمایند.


  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا