سرپرست مجری طرح اصلاح و بهینه سازی شرکت برق منطقه‌ای یزد از بهینه سازی سیستم حفاظت و کنترل فیدرهای ۲۰ کیلوولت پست ۶۳ به ۲۰ کیلوولت پست دانشگاه خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت برق منطقه‌ای یزد، حمید اسدی پور با اشاره به اهمیت و حساسیت استراتژیک فیدرهای خروجی پست دانشگاه در شبکه توزیع شهر یزد، بهینه سازی سیستم حفاظت و کنترل ۱۲ دستگاه از فیدرهای خروجی، ۲ دستگاه فیدر بانک خازن و ۳ دستگاه اینکامینگ و کوپلاژ را از اولویت‌های معاونت بهره برداری این شرکت دانست و افزود: این اقدامات در قالب پروژه‌های اصلاح و بهینه سازی سال ۱۴۰۰ در شرکت برق منطقه‌‌ای یزد، تعریف و اسناد آن با استفاده از خدمات مهندسی درون سازمانی تهیه شده است.

وی ضمن اشاره به اینکه رله‌های سیستم حفاظتی بر روی فیدر‌ها از نوع قدیمی و دارای محدودیت در تنظیمات و فانکشن‌های حفاظتی بوده و بسیاری از الزامات دستورالعمل اصلاح و بهینه سازی پست‌های فوق توزیع را تحت پوشش قرار نمی‌دهند افزود: به دلیل برخی مشکلات ساختاری این رله‌ها، در سال‌های گذشته حوادث گسترش یافته‌‌ای در پست دانشگاه رخ داده است.

اسدی پور تصریح کرد: نداشتن ثبات خطا، نبود لوازم یدکی جهت جایگزینی، پایین بودن کیفیت تجهیزات کنترلی و قابل تعمیر نبودن قطعات رله‌ها، لزوم اصلاح و بهینه سازی سیستم حفاظت و کنترل این فیدر‌ها را بیش از پیش نشان داد.

عبدالرحیم عزیزی کارشناس بهینه سازی پست شرکت برق منطقه‌‌ای یزد در ادامه با اشاره به اهمیت این پروژه تصریح کرد: پس از طراحی و انعقاد قرارداد با پیمانکار اجرایی بومی و با پیگیری‌های مستمر، این پروژه قبل از اتمام سال ۱۴۰۰ و با نظارت همکاران دفتر فنی انتقال شرکت نصب، تست و راه اندازی شده و با نصب رله‌ها و تجهیزات جدید، نقص‌های حفاظتی و کنترلی قسمت ۲۰ کیلوولت پست دانشگاه برطرف و کفایت سیستم حفاظت و کنترل این بخش حاصل شد.

عزیزی ضمن بیان اینکه بسیاری از مشکلات ساختاری بریکر‌ها و فیدر‌ها در این پروژه برطرف شد افزود: با یک طرح ابتکاری، وایر‌ها و فلکسیبل ارتباطی بین بریکر و تابلو کنترل که در مسیر ورود و خروج بریکر قرار داشت و در زمان مانور و تعمیرات، مشکلاتی را برای بهره بردار ایجاد کرده بود اصلاح شد.

وی ادامه داد: همچنین با ساخت و نصب دو دستگاه تابلو اندازه گیری در اتاق کنترل پست مذکور، تمامی کنتور‌های فیدر‌ها و اینکامینگ‌ها که در تابلو کنترل آن‌ها تعبیه شده بودند، به این تابلو‌ها منتقل شد.

 

  • نویسنده : روابط عمومی شرکت برق منطقه ای یزد
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا