در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان یزد در خصوص ساماندهی و بهسازی فضای کتابخانه عمومی آذریزدی بحث و مقرر شد روند بهسازی و افزایش فضای فیزیکی این کتابخانه در آینده‌ای نزدیک آغاز شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی یزد، نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی شهر یزد که با حضور سیدمحمد رستگاری، فرماندار یزد؛ ابوالفاسم محی‌الدینی، شهردار یزد؛ غلامحسین دشتی، رئیس شورای اسلامی شهر یزد؛ رقیه دوست فاطمی‌ها، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان؛ باقر پارسائیان، عضو شورای شهر یزد و جمعی از اعضای این انجمن در کتابخانه عمومی آذریزدی برگزار شد.

در این نشست موضوع بهسازی و گسترش فضای کتابخانه عمومی آذریزدی شهر یزد مطرح و مقرر شد با تهیه نقشه‌های عمرانی، عملیات بهسازی این کتابخانه از محل سهم نیم‌درصد شهرداری یزد در آینده‌ای نزدیک آغاز شود.

رستگاری، فرماندار یزد در این نشست با گرامیداشت یاد سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و علامه محمدتقی مصباح یزدی، فقدان این دو مرد بزرگ را تسلیت گفت و بیان داشت: کتابخانه‌های عمومی شهرستان یزد به لحاظ شاخص‌های کمی و کیفی در جایگاه مطلوبی در کشور هستند ولی باید تلاش کیم ضمن حفظ این جایگاه، برای تقویت هرچه بیشتر شرایط کتابخانه‌ها تلاش کنیم.

وی تصریح کرد: کتابخانه عمومی آذریزدی یکی از کتابخانه‌های پرمخاطب و شلوغ شهر است که فضای فعلی آن جوابگوی نیاز انبوه مراجعات را ندارد و ضروری است برای بهینه‌سازی و افزایش فضای فیزیکی ای کتابخانه فکری شود.

رستگاری همچنین خواستار تعیین تکلیف منابع کتابخانه تخصصی ایثار و شهادت در طبقه فوقانی کتابخانه پارک بزرگ شهر و انتقال کتاب‌های این مجموعه به کتابخانه‌ای دیگر برای استفاده حداکثری مخاطبان شد.

غلامحسین دشتی، رئیس شورای اسلامی شهر یزد در این نشست تصریح کرد: کتاب، مرجع دانش و آگاهی و مرجعی برای پاسخگویی به سئوالات مخاطباتش است. ما باید این طرز تفکر را که کتاب، تنها برای اوقات فراغت و بخشی تفننی در زندگی ماست، اصلاح کنیم و کتاب را به عنوان عنصری برای برآورده شدن نیازهای فکری و اطلاعاتی افراد بشناسانیم.

دشتی افزود: در این خصوص رویکرد نویسندگان نیز باید تغییر کند و کتاب‌ها تنها برای گذران اوقات فراغت نوشته نشوند و منبعی از علم و آگاهی‌بخشی باشند تا بتوانند به سئوالات اقشار مختلف پاسخ دهند.

وی با بیان اینکه لازم است حوزه کتاب و کتابخوانی مردمی شود، اظهار داشت: باید مطالعه را در قشر کودک و وجوان جدی بگیریم و سعی کنیم منابع موردنیاز این قشر را در کتابخانه‌ها تأمین کنید تا نسل آینده با کتاب و مطالعه بیگانه نباشند.

رئیس شورای اسلامی شهر یزد همچنین خواستار توجه بیشتر مسئولان امر به کتابخانه، مسجد و فضاهای فرهنگی در مجتمع‌های مسکونی جدیدالتأسیس شد.

محی‌الدینی، شهردار یزد نیز در این نشست با اشاره به اینکه ساخت کتابخانه در کنار فضاهای سبز شهری و پارک‌ها، تجربه موفقی بوده است و می‌تواند استمرار داشته باشد، پیشنهاد داد با پیگیری اداره کل کتابخانه‌های و تعامل با شهرداری، زمین‌های مناسب ساخت کتابخانه در کنار پارک‌ها شناسایی و به ساخت کتابخانه‌های خیرساز اختصاص یابد.

وی تصریح کرد: شهرداری آمادگی دارد با استفاده از ظرفیت سهم نیم‌درصد کتابخانه‌ها از درآمد شهرداری، به بهسازی و شاداب‌سازی کتابخانه‌های موجود نیز کمک کند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد نیز در این نشست با تشکر از حضور رئیس و اعضای انجمن کتابخانه‌های شهر یزد در کتابخانه آذریزدی، خواستار تسریع در روند بهسازی این کتابخانه با توجه به نیاز شدید اهالی منطقه آزادشهر، اسکان و خیرآباد به کتابخانه‌ای بزرگ و استاندارد، شد.

دوست فاطمی‌ها، خاطرنشان کرد: ساختمان فعلی کتابخانه‌ جوابگوی نیاز مراجعان و اعضای کتابخانه به خصوص اعضای کودک و نوجوان آن نیست و ضروری است عملیات توسعه کتابخانه در دستور کار جدی اداره کل کتابخانه‌های عمومی قرار گیرد که این امر با حمایت مجموعه فرمانداری و شهرداری یزد میسر است.

وی همچنین پیشنهاد داد، منابع کتابخانه تخصصی ایثار و شهادت بنیاد شهید، به کتابخانه مرکزی یزد و یا کتابخانه باغ‌موزه دفاع مقدس واگذار شود که با تصویب اعضای انجمن، مقرر شد در جلسه جداگانه‌ای بحث انتقال این کتابخانه نیز با حضور نمایندگان سازمان‌ها و نهادهای مربوطه پیگیری شود.










  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا