سمینار آموزشی “مشارکت و مبانی توسعه روستایی” با ارائه دکتر اباذر اشتری مهرجردی، مشاور توسعه روستایی پارک علم و فناوری یزد برگزار گردید.

این رویداد آموزشی، با همکاری دفتر توسعه روستایی استانداری یزد در روز چهارشنبه (17 آذرماه) برگزار شد.

در این سمینار علاوه بر مدیران مرتبط از استانداری یزد، رئیس صندوق بیمه روستایی و عشایری، بخشداران استان و گروهی از دهیاران و اعضای منتخب شوراهای اسلامی حضور داشتند.

زارع رشکوئیه، مدیر دفتر توسعه روستایی استانداری یزد، توجه به نوآوری و فناوری را در راستای توسعه روستاهای استان با توجه به نیازها و ظرفیت های استان و همچنین با ملاحظه امکانات و استعدادهای روستاها، ضروری و راهبردی دانست.

در ادامه، دکتر اباذر اشتری مهرجردی، عضو هیأت علمی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی که از صاحب نظران مبحث توسعه روستایی در کشور محسوب می شود، در ارائه ای تعاملی و با مشارکت فعال حاضران به معضلات و راهبردهای توسعه روستایی با ملاحظه وضعیت خاص روستاها در استان یزد پرداخت.

دکتر اشتری با اشاره به تغییر مفهوم و معنای روستا در اثر توسعه فناوری های جدید، تغییر نگاه ها و تحول سیاست ها را در جهت توسعه روستاها ضروری دانست

وی افزود: فاصله بین شهر و روستا و شکاف فرهنگی میان شهری و روستایی در حال حاضر به شدت کاسته شده است.

نوآوری و فناوری همانطور که تنها مسیر توسعه در شهرهاست در روستاها نیز باید بطور جدی مورد توجه قرار گیرد و این اعتقاد که فناوری و نوآوری ویژه شهرهاست اساسا اشتباه است

همچنین، قیومی مسوول دفتر نهادهای فناور همکار در پارک علم و فناوری یزد، سیاست ها و مساعدت های پارک علم و فناوری را در پروژه “دهکده فناوری” تشریح کرد.

شایان ذکر است پروژه “دهکده فناوری” از تابستان گذشته در پارک علم و فناوری یزد و با هدف کمک به ارتقای سکونتگاه های روستایی استان بر مبنای نوآوری و فناوری تعریف شده و خوشبخته با مشارکت شرکت های مرتبط با موضوع و دستگاه های متولی نظیر استانداری، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، سازمان جهاد کشاورزی و … در حال پیگیری می باشد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا