جوکار گفت: تنش آبی امروز نتیجه بی‌برنامگی در حوزه آب است و وقتی منابع آب محدود است، باید بیشتر مدیریت شود.

به گزارش یزدفردا: محمدصالح جوکار رئیس مجمع نمایندگان یزد در پاسخ به مطالبه دانشجویان دانشگاه یزد در خصوص امنیت آب، به چالش توسعه نامتوازن، برنج کاری و کشاورزی پرآبخواه یاد کرد و گفت: مطرح می‌شود که در زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی آب را به یزد آمده است، اما این‌طور نیست.

او با بیان این‌که تنشی که امروز حوزه‌های آبی کشور با آن روبروست، جزو مباحثی است که در جلسات مشترک بین نمایندگان یزد و اصفهان و چهارمحال و بختیاری مطرح کردیم، گفت: در مسائل آب یزد هم شبهاتی وجود داشت که ما سعی کردیم بیشتر برای مردم کشور خصوصا مردم اصفهان شفاف‌سازی کنیم.

جوکار با یادآوری برخی مباحث مربوط به آب در دولت‌های گذشته و تونل کوهرنگ یک و دو و سه، افزود: تنش آبی امروز نتیجه بی‌برنامگی در حوزه آب است، در حوزه دولت و حاکمیت، مشکل این است که وزارت نیرو بیشتر مدیریت مصرف را برعهده دارد، ولی هیچ زمان مدیریت منابع را انجام نداده‌ایم و باید تدبیر می‌کردیم، اما آخرین تدبیر ما صرفا انتقال آب بین حوزه‌ای بوده است.

این مسئول در بخش دیگری، با بیان این‌که برخورد جدی با تخریب گران انجام شده است، گفت: وقتی منابع آب محدود است مسلما کشاورز حق فریاد زدن دارد و باید به آن‌ها رسیدگی شود، اما غرب یک استان دارای امکانات صنعتی و توسعه یافتگی است و قسمت شرق آن استان توسعه یافته نیست، بنابراین این مشکلات هم پیش می‌آید.

وی گفت: ما نه صنعت را به این منطقه شرق اصفهان  آوردیم و نه الگوی کشت گلخانه‌ای به این محدوده برده شده است در حالی که یزدی‌ها کشت گلخانه‌ای راه انداختند و باید به مردم شرق اصفهان هم توجه می‌کردند.

در قبال مسئله آب، مانع خروج سنگ آهن نشویم

محمدرضا دشتی اردکانی نماینده مردم اردکان در مجلس نیز در بخش دیگری در پاسخ به دانشجویان در خصوص مسئله آب، با بیان این‌که تعرض به خط لوله آب یزد دفعه قبلی و آخرین بار غیرقابل پیش‌بینی بود، گفت: ما باید مانند همیشه مطالباتی نجیبانه داشته باشیم و بدانیم که مسئولان استان پای کار هستند.

او در پاسخ به دانشجویان افزود: در قبال آب اصفهان، نباید مانع خروج سنگ آهن شویم.

دشتی اردکانی با بیان این‌که بودجه کافی برای خط انتقال آب در حال تامین است، تصریح کرد: امیدواریم به زودی شفافیت آرا مشخص شود و در کمیسیون مربوطه در مجلس و در بخش‌هایی که به امنیت کشور مربوط است شفافیت آرا  داشته باشیم.

وی خاطر نشان کرد: تا آخر ماه جاری یا تا آخر ماه آینده مسئله شفافیت آرا هم مشخص خواهد شد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا