دیدار تیم‌های فوتبال استقلال و پرسپولیس امروز (شنبه) با قضاوت موعود بنیادی‌فرد با تساوی بدون گل به پایان رسید. سه کارشناس داوری درباره قضاوت داور دربی ۹۷ اظهار نظر کردند و ضمن اینکه یک داور نیز در برنامه تلویزیونی به اظهار نظر پرداخت. در زیر نظرات ۴ کارشناس داوری را می‌خوانید.

ابراهیم میرزابیگی: پنالتی استقلال دیده نشد
ابراهیم میرزابیگی در گفت‌وگو با تسنیم عنوان کرد: کمک داوران در آفسایدهای این بازی به درستی کار کردند و مشکلی نبود ولی در اوت‌ها یکی دو اشتباه داشتند. داور در نیمه اول قضاوت خوبی داشت ولی در نیمه دوم اشتباهاتی صورت گرفت. مهمترین اشتباه داور دقیقه ۸۶ بود که داور باید یک ضربه پنالتی برای استقلال می‌گرفت. در این صحنه با اینکه توپ در اختیار ژستد مهاجم استقلال نبود ولی خطا صورت گرفت و باید پنالتی اعلام می‌شد.

وی اضافه کرد: در دقیقه ۶۹ روزبه چشمی پشت محوطه جریمه، روی بازیکن پرسپولیس مرتکب خطا شد ولی داور به اشتباه خطایی اعلام نکرد و در ادامه خطای ترابی را گرفت. در این صحنه حتی کمک داور هم به داور گفت که ابتدا خطا روی بازیکن پرسپولیس رقم خورده ولی داور روی تصمیمش ایستادگی کرد. این تصمیم نادرست باعث شد هم عالیشاه و هم گل‌محمدی کارت زرد بگیرند. به طور کلی اخطار‌هایی که داده شد درست بود ولی سه اخطار روی اعتراض بازیکنان یا کادر فنی تیم‌‌ها برای تصمیمات اشتباه داور بوده است.

حسین عسگری: در محوطه جریمه پرسپولیس پنالتی رخ نداد
حسین عسگری نیز به تسنیم گفت: اسمی از دربی باقی نمانده، چون وقتی تماشاگر حضور نداشته باشد، صحنه‌های هیجان‌انگیز بازی کم می‌شود و در ۲ سال گذشته داوران شانس آوردند تماشاگران نیستند. داور اشتباهات آنچنانی نداشت که تاثیرگذار باشد و ۶ کارت زرد داد که درست بود. در نیمه اول آفساید مهاجم استقلال درست بود و نمی‌دانم مجیدی چطور به خودش اجازه می‌دهد از فاصله ۱۰ متری که با خط آفساید داشت نظر بدهد. در نیمه دوم داور در یک صحنه به خوبی برای پرسپولیس تصمیم به ادامه بازی گرفت. در مجموع ۲،۳ اشتباه داشت، یکی خطایی بود روی عالیشاه صورت گرفت و داور تشخیص نداد و در ادامه خطای ترابی را گرفت.

عسگری در خصوص صحنه‌ای که استقلالی‌ها معتقد بودند داور در دقیقه ۸۶ باید به سود آنها پنالتی می‌گرفت، عنوان کرد: آن صحنه هم پنالتی نبود و مهاجم استقلال قبل از اینکه بازیکن پرسپولیس با او برخوردی داشته باشد، به هوا پرید و تصمیم داور به ادامه بازی درست بود. نکته دیگری که در قضاوت بنیادی‌فرد وجود داشت این بود که دوبار توپ به او برخورد کرد که برای یک داور بین‌المللی خوب نیست، به ویژه در صحنه دوم که دستور به توقف بازی را داد چون توپ در آن صحنه به بازیکنان استقلال رسید و داور می‌توانست دستور ادامه بازی بدهد.

حیدر سلیمانی: بنیادی‌فرد شهامت لازم را در اعلام پنالتی نداشت
حیدر سلیمانی دیگر کارشناس داوری بود که خبرنگار تسنیم با وی درباره قضاوت دربی به گفت‌وگو پرداخت. این کارشناس داوری گفت: بنیادی‌فرد در نیمه اول خوب دوندگی کرد و سر صحنه‌ها حاضر بود و به بازی تسلط داشت. در دقیقه ۱۱ دو آوانتاژ پیاپی به نفع استقلال گرفته شد که نشان داد داور به بازی مسلط است. دقیقه ۱۵ کمک داور آفساید بازیکن استقلال را اعلام کرد که کاملا درست بود. کادر فنی آبی‌ها اعتراض شدیدی کرد و به نظرم می‌توانست داور در همان صحنه به کادر فنی استقلال کارت زد نشان دهد. همچنین داور در دقیقه ۲۵ اخطاری به کامیابی‌نیا داد که با توجه بی‌احتیاطی بازیکن درست بود.

وی یادآور شد: بنیادی‌فرد هر چقدر در نیمه اول خوب قضاوت کرد، در نیمه دوم تمرکز خوبی نداشت و از دقیقه ۷۰ به بعد نیز شاهد قضاوت خوبی از او نبودیم. داور در دقیقه ۷۰، خطای روزبه چشمی روی امید عالیشاه را تشخیص نداد در حالی که چشمی مستحق کارت زرد بود. نتیجه همان اشتباه، دو کارت زرد به بازیکنان و مربیان پرسپولیس بود که همان اتفاق، تمرکز بنیادی‌فرد را به هم ریخت و اخطارهای دیگری هم داد. همین باعث شد داور مدام کنار زمین بیاید و دوگانگی میان کمک داور و داور در دقیقه ۷۰، باعث ضعف تیمی داوران شد.

سلیمانی تاکید کرد: در دقیقه ۸۶، مهاجم تیم استقلال در موقعیت آفساید قرار نداشت و اعتراض بازیکنان پرسپولیس بی‌مورد بود. کمک داور در این صحنه عملکرد خوبی داشت که به بازی ادامه داد. در ادامه هم مدافع پرسپولیس در محوطه جریمه این تیم، روی رودی ژستد خطا کرد و باید به سود استقلال پنالتی اعلام می‌شد. چون بازی در جریان بود. بنیادی‌فرد شهامت لازم را در اعلام پنالتی، به‌خاطر اشتباهات قبلی خود نداشت.

سعید مظفری‌زاده: داور اشتباه کرد
همچنین سعید مظفری‌زاده عنوان کرد: در نیمه قضاوت خوبی را شاهد بودیم. در دقیقه ۱۵ تصمیم داور برای اعلام آفساید بازیکن استقلال درست بود. هرچند در این صحنه کار کمک‌ داور سخت بود ولی تصمیم به درستی گرفته شد. تیم داوری خوب کار کرد تا اتفاقی که اواسط نیمه دوم افتاد و منجر به اعتراض پرسپولیسی‌ها شد. داور اشتباه تصمیم گرفت و تکلی که روزبه چشمی روی پای امید عالیشاه زد باید خطا اعلام و حتی کارت زرد هم داده می‌شد. بعد از آن صحنه تمرکز تیم داوری به هم ریخت و در چند صحنه دیدیم که او تمرکز لازم را نداشت.

این کارشناس درباره صحنه‌ای که استقلالی‌ها اعتقاد به پنالتی داشتند، گفت: خطای فرشاد فرجی با بی‌احتیاطی همراه بود و با وجود اینکه توپ از مهاجم استقلال ‌(رودی ژستد) رد شده بود باید خطا و اعلام پنالتی می‌شد. پیش از این صحنه کمک داور به خوبی پاس در عمق را آفساید اعلام نکرد و همان صحنه در ادامه منجر به خطا مدافع پرسپولیس در محوطه جریمه شد که داور به اشتباه پنالتی نگرفت./فرارو

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا