رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

مولای متقیان در فرمان همیشه جاوید و تاریخی خود به مالک‌اشتر تاکید می‌فرماید: «میانه‌روی در حق و همگانی کردن آن در برابری و دادگری است که بیشتر سبب خشنودی رعیت (عموم مردم) می‌گردد. در هر کاری صلاح همگان را رعایت کن نه خواص و حاشیه‌نشینان را. زیرا خشم عمومی، رضا و خشنودی چند تن اطرافیان خاص را پایمال می‌سازد و خشم چند تن در برابر خشنودی عمومی اهمیت ندارد… امور مردم را همانند پدر و مادری که وضع فرزندانش را رسیدگی می‌کند، رسیدگی نما… امام علیه‌السلام نه تنها به شخص ستمدیده حق دفاع و احقاق حق می‌دهد بلکه به دولت اسلامی دستور می‌دهد همه‌گونه وسائل آسان را برای دادخواهی و عرض حال او فراهم سازد و در این باره این‌گونه می‌فرماید: قسمتی از اوقات خود را برای کسانی که به تو نیازمندند اختصاص ده و در مجلس عمومی بنشین و برای خدایی که تو را آفریده فروتنی نما، لشکریان و یاران از نگهبانان و پاسبانان خود را از آنان بازدار تا سخنگوی ایشان بی‌ترس و واهمه با تو سخن گوید زیرا من بارها از پیامبر(ص) شنیدم که می‌فرمود: هرگز امتی که حق ناتوان را بدون ترس و نگرانی از زورمندان نگیرد رنگ سعادت نخواهد دید…»(1)

در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به اصل مساوات و برابری همگانی در برابر قانون اشاره شده است «در بند نهم از اصل سوم قانون اساسی آمده است: دولت جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به اهداف اصل دوم مکلف به رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه در تمام زمینه‌های مادی و معنوی می‌باشد. همچنین در بند ششم یکی دیگر از وظایف دولت را محو هرگونه استبداد و خودکامگی و انحصارطلبی مقرر کرده است و به موجب اصل بیستم تمامی افراد ملت اعم از زن و مرد یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلامی برخوردارند و در اصل یکصد و هفتم رهبر در برابر قوانین با سایر افراد کشور مساوی است.»

در این شماره مناسب می‌داند نظر خوانندگان آیینه یزد را به اظهارات چندنفر از نمایندگانی جلب نماید که خواستار مجازات عنابستانی که سیلی به صورت سرباز زده بود شده‌اند اما با گذشت حدود 9ماه از این ماجرا سکوت کرده‌اند و در بر همان پاشنه می‌چرخد: «پس از انتشار ویدئوی سیلی زدن عنابستانی، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس خیلی زود نسبت به این مسئله واکنش نشان داد و در صفحه توئیتر خود در این باره نوشت: در برابر قانون همه مساوی هستند. مجلس به کسانی که به وظیفه قانونی خود عمل می‌کنند افتخار می‌کند و ‎اولین مدافع حقوق آنهاست. در حادثه اخیر، به محض شنیدن اولین گزارش‌ها، دستور بررسی دقیق ماوقع صادر شد؛ در صورت احراز تخلف، هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان بدون مسامحه بررسی و برخورد قانونی خواهد کرد… مالک شریعتی نیاسر، نماینده تهران گفت: ‏اگر ماجرا اثبات شود، جریان انقلابی تقوای جمعی خود را نشان خواهد داد ‏نه مثل حمایت تمام قد اصلاح‌طلبان از همسرکشی نجفی ‏و خطای نماینده مجلس دهم… اما از خدا بخواهیم در همه لحظات زندگی، به همه ما کمک کند دچار غفلت و خطا نشویم. همچنین روح‌ا… نجابت، نماینده شیراز نوشت: شما به یک جوان سیلی نزدید، به اعتبار مجلس و امید مردم سیلی زدید! ‏مجلس با کسی عقد اخوت نبسته و پشت مظلوم می‌ایستد. جلال رشیدی کوچی، نماینده مرودشت نیز در توئیتر خود نوشت: فرقی ندارد نماینده باشی یا دادستان، مدیر باشی یا وزیر، فرماندار باشی یا استاندار، آنجا که تخلف کردی، در برابر قانون گردن‌کشی کردی و به دنبال سوء‌استفاده از قدرتت بودی، محکوم به شکستی. علیرضا سلیمی، نماینده محلات و عضو هیئت رئیسه مجلس نیز در توئیتی نوشت: «امام خمینی(ره): شما توجه به این معنا داشته باشید که چنانچه رئیس و فرماندار شدید مبادا مبتلا به این خودخواهی عظیم باشید که منشاء دیکتاتوری ‌و منشاء همه مفاسد است. اگر یک چیزی را دیدید که واقعا خلاف کردید اعتراف کنید.» اسماعیلی، نماینده گرمی هم نوشت: قانون برای همه یکسان است؛ وزیر و وکیل باید در برابر قانون مطیع باشند… حسین حسین‌زاده، نماینده لارستان نیز نوشته بود: مجلس نماد قانون است. در موضوع اخیر هم قانون بالاتر از تک‌تک ما نمایندگان است. ‏اولین احساس من شرمندگی برابر سربازان زحمتکش بود… امان‌ا… حسین‌پور، نماینده اسفراین نیز در این‌خصوص نوشت: برخورد آقای عنابستانی باعث خجالت مردم و مجلس انقلابی بود! برخورد غلط و خلاف قانون را توبیخ کنیم! ‏عنابستانی استعفا و…»(2)

گذشته از این‌که وزیران و نخست‌وزیران و روسای جمهور و مقامات و مسئولان کشورهای اروپایی و امریکا چگونه مسافرت می‌نمایند و یا در مجامع عمومی در چه وضعیتی حاضر می‌شوند به این نکته باید اشاره کرد که: به رئیس‌جمهور برزیل به دلیل واکسن نزدن اجازه ورود به استادیوم ورزشی برای تماشای بازی تیم فوتبال محبوبش را ندادند و آب از آب هم تکان نخورد. و الکاظمی نخست‌وزیر عراق نیز با خودروی شخصی خود به یکی از مراکز انتخاباتی رفت، رأی خود را به صندوق انداخت و در هنگام ورود به محل رأی‌گیری توسط یکی از نیروهای امنیتی عراق تفتیش شد. تاکنون شنیده‌ایم و خوانده‌ایم چه بسا از زنان و مردان و جوانانی برابر با ضابطه و قانون در اثر اعتیاد نتوانستند در سازمان و نهاد و اداره‌ای استخدام شوند و یا از محل کار اخراج شدند، اما حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده اصولگرای مجلس که سابقه عضویت در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان دارد از نماینده معتاد تزریقی می‌گوید که او را از خیابان جمع می‌کردند و به مجلس می‌آوردند!

در این بخش به چند نمونه از تبعیضات و عدم رعایت عدل و انصاف که درباره عده‌ای از شهروندان رقم خورده و به یقین حقشان تضییع گردیده اشاره می‌گردد: مردی 45ساله با سه فرزند به جرم دزدیدن سه بسته بادام هندی به ده ماه حبس و 40 ضربه شلاق و فرد دیگری به جرم دزدی در شهر «لالی» از توابع خوزستان به دلیل مباشرت در سرقت مرغ البته با رعایت قانون به سه سال حبس و 74 ضربه شلاق محکوم ‌گردیدند.

فیلمی در فضای مجازی پخش و دست به دست شد که چند زن جوان مشغول بحث با چند مامور هستند، بحث به استفاده از الفاظ تند کشیده می‌شود و پس از آن یکی از ماموران یکی از زنان را هل می‌دهد و درحالی که این زن جوان کتک می‌خورد دوستانش قصد دارند او را از دست ماموران نجات دهند، صدای جیغ زنان و اعتراض آنان به ماموران هم شنیده می‌شود و یکی از آنها گریه می‌کند، زنی که کتک خورده روی زمین می‌افتد و یکی از دوستانش می‌گوید قلبش درد می‌کند و در پی این پیش‌آمد رئیس‌جمهور هم دستور می‌دهد موضوع مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد.

روز 27 مهرماه 1400 یکی از ایثارگران استان کهگیلویه و بویراحمد جلوی در اصلی بنیاد شهید در یاسوج به سبب بدبختی و فقر و بیکاری خودسوزی کرد. دو روز بعد در بیمارستان امام علی شیراز به علت شدت سوختگی جان ‌سپرد. عده‌ای از نمایندگان و کارگزاران با صرف بودجه و صرف وقت پی‌درپی علت را بررسی کردند و یکی پس از دیگری به منزل آنها رفتند تا وابستگانشان را دلداری ‌دهند، ده‌ها نفر از مسئولان بر پیکر میت نماز خواندند و ادای احترام کردند و به اعضای خانواده‌اش سرسلامتی دادند. گرچه پیش از آن با صرف وقت و هزینه کمتر می‌توانستند به وضعیت خانواده شهید رسیدگی نموده، در حد امکان مشکل وی را حل کنند و به زندگی آن مرحوم سامان دهند و از یتیم شدن 3 فرزند و بی‌سرپرست شدن خانواده‌ای جلوگیری نمایند.

در سیستان و بلوچستان ماموران سرپناه مادر هفت فرزند را تخریب می‌کنند و یکی از ماموران به فیلمبردار حاضر در آن صحنه دلخراش و نگران‌کننده می‌گوید: «نگران نباش اگر مُرد پولش را می‌دهیم!» یعنی مادر هفت فرزند حاشیه‌نشین و مستضعف هم که مرد، مرد شاید خانم مامور بنابه گفته خودش: «المامور معذور» وظیفه دارد سرپناه آلونک‌نشین را تخریب و فرزندانش را آواره کند و با خیالی آسوده به محل کار خود برگردد!

در آبان‌ماه 1399 زن سرپرست خانواده‌ای بعد از این‌که عوامل شهرداری بندرعباس سرپناه و آلونک او را تخریب کردند دست به خودسوزی زد و به بیمارستان منتقل شد استاندار هرمزگان به شهرداری بندرعباس دستور داد از آن بانوی آبرومند و کودکانش دلجویی کنند و به شکل مقتضی مشکل او را حل کنند. آیا پیش از خودسوزی آبرومند و یا نیازمند دلجویی نبوده است و نباید به وضعیت معیشت و زندگی آن بدبخت فلک‌زده رسیدگی می‌کردند؟

به موارد متعددی در سال‌های اخیر می‌توان اشاره کرد که تمام این‌گونه حوادث و پیش‌آمدهای ناگوار دلالت بر ناتوانی عده‌ای از ماموران و مسئولان ذی‌ربط دارد و حکایت از سوء‌مدیریت و عدم رعایت عدل و انصاف مدیران و کارگزارانی است که در اثر رسیدگی نکردن به موقع و سستی در انجام وظیفه به وقوع پیوسته است.

ابوالفضل ابوترابی به عنوان نماینده انقلابی مجلس یازدهم و حامی قانون و قانونگذار که با پول و امکانات مردم این سرزمین به مجلس راه یافته است شجاعانه و با تبختر در رکاب لدری می‌ایستد و دستور تخریب دیوار دانشگاه آزاد نجف‌آباد را می‌دهد که باید نامش را در کتاب «گینس» ثبت و ضبط نمود. همگان شاهد بودند بعد از آن که سرباز راهنمایی و رانندگی به علت انجام وظیفه و رعایت قانون به جای این‌که مورد تشویق و تقدیر قرار گیرد از عنابستانی نماینده مجلس سیلی ‌خورد و یا نماینده متجاوزی در دوره قبل که مجازات نشد و بر صندلی نمایندگی تکیه زده بود، اما سرهنگ سپاهی که بر صورت استاندار جدیدالانتصاب آذربایجان شرقی سیلی می‌زند گرچه کارش ناپسند و زشت و زننده و غیرقابل قبول است در اسرع‌وقت به زندان می‌افتد.

نگارنده این سطور نیز همانند دیگر دوستداران و علاقه‌مندان به اجرای قانون معتقد است باید برابر با قوانین مصوب با هر فرد که در معرض اتهام قرار گرفته یا متهم و مجرم می‌باشد برخورد کرد و وی را به دست قانون سپرد اما آنچه که نمونه‌هایی از آن نقل گردید نشانه‌های کاملاً روشن و آشکاری است که قالیباف و آن عده از همفکران و حامیان و پشتیبانانش که بر این‌گونه شعارها و گفته‌هایش صحّه می‌گذارند نمی‌توانند ادعا کنند: «همه‌ی مردم را در برابر قانون مساوی می‌دانند» با این اوصاف اگر باز هم رئیس قوه مقننه عموم مردم را در برابر قانون برابر و مساوی بداند باید به وی یادآوری نمود که سخنور و شاعر قرن سیزدهم دارالعباده یزد، «قضایی یزدی» در هجو یکی از بخیلان یزدی گفته است:
ای آنکه ز طبع توست دریا در رشک/ و زرشک کف تو ابر می‌بارد اشک
بردی گرو از حاتم طایی ز کرم/ شرمنده بخشش توام «یعنی کشک»

رضا سلطان زاده – مدیر مسئول

پی‌نوشتها:
1- «یادنامه کنگره هزاره نهج‌البلاغه» (1401-1360)، چاپ اول بنیاد نهج‌البلاغه، صفحه 152 تا 156
2- خبرآنلاین، 20/7/1400

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/BpPaa
  • نویسنده : رضا سلطان زاده
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا