رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

در مراسم معارفه عابدین‌خرم و در آغاز سخنرانی استاندار جدید آذربایجان‌شرقی درحالی که قرار بود برگزاری مراسم از طریق صدا و سیما پخش گردد در برابر دیدگان دعوت‌شدگان و خبرنگاران و فیلمبرداران فردی به ظاهر با آرامش خاطر در جایگاه حاضر شد به طرف تریبون رفت، به استاندار حمله کرد و سیلی به صورت او زد. برای دقایقی نظم و آرامش جلسه بهم خورد در این هنگام عده‌ای از ماموران و محافظان گرچه دیرهنگام به طرف ضارب رفته و وی را دستگیر کردند و در واقع فضای جلسه به حالت عادی بازگشت.

بسیاری از بینندگان با دیدن تصویر این پیش‌آمد از نحوه برگزاری مراسم انتقاد نموده و آن را از ضعف مدیریت مسئولان امر قلمداد نمودند. پس از این ماجرا روایتی که نخست و پیش از همه مطرح شد از سوی خود استاندار بود که گفت: «…ایشان در بازجویی اعلام کرده که من همسرم را به یکی از مراکز واکسیناسیون بردم و به جای واکسیناتور خانم یک آقا به همسر من واکسن زده و به همین علت من ناراحت شدم و این کار را انجام دادم. روایتی که به عقیده بسیاری چندان منطقی و مستدل به نظر نمی‌رسد. اما روایت دیگر از این قرار است که علیزاده فرمانده سابق بسیج کارگری استان آذربایجان‌شرقی بوده و برادرش نیز فرمانده حفاظت از شخصیت‌های استان می‌باشد که مسئول حفاظت برگزاری همین جلسه نیز بوده است. پدر فرد ضارب جانباز جنگ تحمیلی و در منطقه فاو شیمیایی شده بود که اخیرا به علت بیماری کرونا و صدمات ناشی از دوران جنگ شیمیایی به دیار باقی شتافته است. فرزندانش از جمله همین شخص تعدی‌کننده به استاندار پیگیر می‌شوند که بنیاد شهید وی را شهید اعلام کند اما بنیاد می‌گوید چنانچه سپاه عاشورا طی نامه‌ای اعلام کند با پذیرش به‌عنوان شهید مشکلی ندارند. اما قضیه از اینجا به بعد شرایط دیگری پیدا می‌کند و سردار خرم نه تنها قبول نکرده و نامه به بنیاد شهید نمی‌دهد بلکه ضارب را هم از فرماندهی بسیج کارگری عزل می‌کنند. اما روایت سومی که در فضای مجازی منتشر شده حکایت از این دارد که گویا درجه سرتیپی سرهنگ علیزاده اخیرا ابلاغ شده بوده که رضوی‌خرم استاندار جدید و فرمانده وقت سپاه استان مانع از اعطای آن می‌شود و می‌گوید که مراسمی جهت تجلیل از شما برگزار خواهد شد، اما در این مراسم تجلیل از علیزاده به‌جای تجلیل و اعطای درجه سرتیپی، وی را فی‌المجلس عزل می‌کند… استاندار جدیدالانتصاب گفته است: فرد ضارب هیچ نسبتی با خانواده شهدا ندارد و من به شدت این را تکذیب می‌کنم. وی در مجموعه خدمت می‌کند و من دقیق وی را نمی‌شناسم چون ما در یک مجموعه گسترده خدمت می‌کنیم. استاندار آذربایجان‌شرقی درخصوص گمانه‌زنی‌ها درخصوص اینکه ضارب کارمند کارگزینی است، گفت: این فرد اصلا جزء عوامل کارگزینی نیست. رضوی درخصوص چرایی حضور فرد ضارب در مراسم معارفه خود اظهار کرد: متاسفانه در کنترل‌ها عادی‌انگاری شد و هرکسی توانسته آمده و حال این فرد چگونه به مراسم آمده و روی سن رفته در حال بررسی است…»(1)

مسئولان امر پاسخ دهند آیا مردم می‌پذیرند شخصی که توانسته است در جلسه‌ای که با حضور وزیر کشور و همراهان و عده زیادی از مقامات استان تشکیل گردیده با بررسی‌ها و سخت‌گیری‌های معمول شرکت کند، در جایگاه حاضر شود و به استاندار سیلی بزند، باتوجه به این که سال‌ها در تبریز زندگی می‌کرده، مردم او را می‌شناسند بر فرض اگر همسرش را برای واکسینه کردن به محلی برده که واکسیناتور زن نبوده می‌توانست به مرکز دیگری برود بنابراین بدون شک مردم گفته‌های استاندار در این باره را باور نمی‌کنند بویژه که عابدین‌خرم تا آن روز مسئولیتی در این زمینه نداشته و هر انسان عاقلی به راحتی می‌پذیرد فردی که هنوز بر صندلی مدیریت عالی استان تکیه نزده نباید و نمی‌توان او را پاسخگو دانست. از همه مهمتر باتوجه به مطالبی که به نقل از ضارب در فضای مجازی منتشر گردیده می‌طلبد که وزارت کشور و مقامات ذی‌ربط راستی‌آزمایی نموده و نگذارند ماجرا به فراموشی سپرده شود، شفاف‌سازی کنند و حقایق را برای مردم روشن نمایند چون نه تنها مردم ایران بلکه میلیون‌ها نفر در دیگر مناطق و کشورها شاهد این برخورد و اظهارات طرفین بوده و هستند.

رفتار زشت و ناپسند ضارب استاندار با آنان که گاه در لباس مداحی خون احمدی‌نژاد و نزدیکانش را مباح می‌دانستند و می‌خواستند آنان را بی‌آبرو کنند، یا افرادی که به عده‌ای از مقامات و روسای ‌جمهور ایران و وزیران در بعضی از مراسم و ایام اهانت می‌نمودند محکوم است و باید با مسببان آن برابر با ضابطه و قانون برخورد کرد بویژه چون عابدین‌خرم به عنوان نماینده عالی مقام دولت در استان منصوب گردیده باید هرچه سریعتر مشخص گردد آیا گفته‌های استاندار آذربایجان‌شرقی در این زمینه واقعیت دارد؟

دومین پرسشی که مطرح می‌گردد و دولت باید پاسخگو باشد موضوع منع دخالت نظامیان در سیاست است. بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران روز 19 مرداد 1362 در حسینیه جماران در مورد لزوم اجتناب اعضای سپاه پاسداران از ورود به جریانات سیاسی خطاب به حاضران در جلسه می‌گویند: «وزارتخانه سپاه تازه متولد شده است. باید مواظبت کنید از اول وضعی که در وزارتخانه‌های سابق بود پیش نیاید. به هم‌زدن وزارتخانه‌های سابق خیلی وقت لازم دارد، ولی این وزارتخانه دست خود آقایان است. سعی کنید جهات اسلامی را خوب رعایت کنید. مهم این است که در سپاه وضعی پیش نیاید که به روحیه سپاهی‌ها صدمه بخورد. عمده در این جمهوری بعد از حفظ جهات اسلامی این است که بین سپاه و مردم و سپاه و ارتش اختلافی نشود، که بحمدالله امروز نیست. شما باید سعی کنید جهات سیاسی در سپاه وارد نشود، که اگر افکار سیاسی وارد سپاه شود، جهات نظامی آن از بین می‌رود. همیشه به سپاه سفارش کنید که آنان خودشان را یک جنگنده خدمتگزار مردم بدانند، نه یک جنگنده غیرخدمتگزار، و با ارتشی‌ها با برادری رفتار کنند. مقصد یکی است؛ حفظ اسلام و کشور است، باید این مقصد را به پایان برسانید و بین خودتان و مردم و ارتش رفتار خوب داشته باشید…»(2)
و در وصیت‌نامه خود نوشته‌اند: «وصیت اکید من به قوای مسلح آن است که همان‌طورکه از مقررات نظام، عدم دخول نظامی در احزاب و گروه‌ها و جبهه‌ها است، به آن عمل نمایند و قوای مسلح مطلقاً، چه نظامی و انتظامی و پاسدار و بسیج و غیر اینها، در هیچ حزب و گروهی وارد نشده و خود را از بازی‌های سیاسی دور نگه دارند…»(3)

با این توضیحات چرا نماینده دولت در استانی چون آذربایجان‌شرقی از افراد متعهد و متخصص و کارآزموده و سیاستمدار و علاقه‌مند به وطن و ساده‌زیست و به اصطلاح مدیر و مدبّر از غیرنظامیان انتخاب نشده ‌است و چرا با گذشت بیش از چهاردهه از انقلاب اسلامی ایران به این امر مهم عنایت و توجهی مبذول نمی‌گردد؟

مناسب است نظامیان و سپاهیان به وظایف خطیری که بر عهده گرفته‌اند و تا به امروز خدمات درخشانی برای مردم و میهن انجام داده‌اند بر همان سیاق ادامه دهند و حاکمان و کارگزاران نیز در جهت خدمت به مردم مؤمن و صبور این مرزوبوم گام بردارند. سیدابراهیم رئیسی در خردادماه سال جاری با رأی حداقلی به عنوان سیزدهمین رئیس‌جمهور انتخاب شد اکثریت مردم بنابه دلایلی یا در انتخابات شرکت ننمودند و یا به کاندیداهای منتخب رأی ندادند اما برابر با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و قوانین مصوب سیدابراهیم رئیسی به عنوان دومین مقام کشور شناخته می‌شود و در زمان تبلیغات با دادن وعده‌هایی در جهت رفاه و آسایش مردم بر کارآمدی و غیرجناحی بودن وزراء و مسئولان تاکید نموده است بنابراین اگر بعد از دست یافتن به مقام ریاست جمهوری انتخاب مسئولان و استانداران نظامی را به صلاح کشور می‌داند و توجهی به توصیه‌های بسیاری از فعالان سیاسی ندارد که انتخاب وزیران و استانداران را از نظامیان و قوای مسلح به مصلحت نمی‌دانند شایسته است در مورد انتخاب استاندار آذربایجان‌شرقی و آنچه که در جلسه معارفه پیش آمد به پرسش‌های ارائه شده در این ستون پاسخ دهند چون با گذشت زمان موضوع تمام شده تلقی نمی‌گردد، روزبه‌روز به شایعات دامن زده می‌شود و مطالب منتشره در فضای مجازی و رسانه‌ای در این زمینه اعتماد مردم را نسبت به حاکمان و کارگزاران کاهش می‌دهد و بدون شک هرچه بی‌تفاوتی مردم افزون گردد اداره امور بر دولتمردان سخت‌تر و ناگوارتر خواهد بود.

رضا سلطان زاده – مدیر مسئول

پی‌نوشتها:
1- آرمان ملی، 3/8/1400
2- صحیفه امام خمینی(ره)، جلد18، صفحه45
3- ایرنا، 27/11/1393

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/J9QXb
  • نویسنده : رضا سلطان زاده
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا