بادام زمینی یکی از مواد غذایی مغذی که برای سلامت بدن تاثیر زیادی دارد و شامل ویتامین‌هایی مانند: منگنز، نیاسین، ویتامین E، اسید فولیک، فیبر، فسفر و ... است و باعث کاهش خطر بیماری‌های قلبی، کنترل وزن، تثبیت سطح قند خون، افزایش متابولیک در بدن انسان می‌شود.

به گزارش یزدفردا: ارزش غذایی برای هر ۱۰۰ گرم بادام زمینی شامل ۵۶۷ کالری، ۴۹ گرم چربی کامل، ۱۸ میلی گرم سدیم، ۷۰۵ میلی گرم پتاسیم، ۱۶ گرم کربوهیدرات کل و ۲۶ گرم پروتئین است.

مصرف بادام زمینی به صورت عمده از سرطان، بیماری‌های قلبی، بیماری‌های عصبی و یا هر نوع قارچ ویروسی جلوگیری می‌کند و تولید اکسید نیتریک در بدن را افزایش می‌دهد.

مطابق مطالعات دانشمندان زنانی که کره بادام زمینی را در رژیم غذایی خود حداقل دو باردر هفته قرار می‌دهند، ریسک کمتری در چاقی دارند. برای جلوگیری از چاقی، توصیه می‌شود به طور منظم بادام زمینی بخورید.

بادام زمینی حاوی سطوح بالایی از آنتی اکسیدان هستند و در صورت مصرف حتما جذاب‌تر به نظر خواهید رسید. همچنین، پوست بادام زمینی منبع بسیار زیادی از آنتی اکسیدان‌ها هستند و دارای محتوای بالای فیبر رژیمی هستند. انواع مختلف پوست بادام زمینی حاوی مقدار زیادی مواد مغذی بوده و اضافه کردن کره بادام زمینی به رژیم غذایی روزانه می‌تواند محتوای غذایی را افزایش دهد.

بادام زمینی برای استخوان‌های سالم

فراوانی آهن و کلسیم موجود در کره بادام زمینی مهم‌ترین عوامل انتقال اکسیژن به خون و بهبود استخوان‌های سالم و قوی است. آن‌ها تقویت کننده‌های انرژی با مقادیر زیادی از ویتامین ها، مواد معدنی هستند.

مصرف بادام زمینی کمک زیادی به درمان افسردگی می‌کند؛ چرا که علت اصلی افسردگی سطوح پایین سروتونین است. برای جلوگیری از این بیماری‌های خطرناک، حداقل دو قاشق سوپ خوری کره بادام زمینی هفتگی را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

مصرف منظم بادام زمینی به جذب کلسیم، چربی‌ها و کربو هیدرات‌ها کمک کرده و باعث تنظیم سطح قند خون در بدن انسان می‌شوند.

مضرات بادام زمینی را بشناسید

۱_ آلودگی موجود در بادام زمینی گاهی منجر به تولید مواد سمی می‌شود که در نتیجه استفاده بیش از حد، باید انتظار بی‌اشت‌هایی و تغییر رنگ چشم‌ها را داشته باشیم.

۲_ متخصصان طب سنتی توصیه می‌کنند افرادی که به بادام زمینی یا محصولات آن آلرژی دارند نباید این خوراکی خوشمزه را مصرف نکنند.

۳_ معضل کیسه صفرا و درد ناگهانی در سمت راست شکم ممکن است از مصرف بادام زمینی باشد که در نهایت باید از خوردن آن اجتناب کرد.

محققتان به این نتیجه دست یافته‌اند که مصرف متعادل کره بادام زمینی باعث کاهش ۲۵ درصدی سنگ صفرا می‌شود؛ چراکه بادام زمینی‌ها توانایی کاهش کلسترول تا حد زیاد را دارند.

بادام زمینی‌ها پتاسیم بالایی دارد و میزان آن دو برابر سدیم است؛ بنابراین مصرف کره بادام زمینی برای بیماران قلبی و کسانی که فشار خون بالایی دارند بسیار مفید است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا