مدیرعامل شرکت برق منطقه‌‌ای یزد از اتمام اجرای طرح پایلوت خانه به خانه و سنجش میزان اثربخشی این طرح سخن گفت.

به گزارش یزدفردا به نقل از روابط عمومی شرکت برق منطقه‌‌ای یزد، ابوالفضل اسدی با اشاره به محدودیت روزافزون منابع آب و انرژی در کشور، این عامل را دلیلی بر نیاز به بهره‌وری انرژی عنوان کرد و افزود: با توجه به مطالعات انجام شده و مقالات منتشر شده، حدود ۴۰ درصد از انرژی کشور در فصل تابستان در بخش سرمایشی مصرف می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین وسایل سرمایشی در استان یزد کولر آبی بوده که برآورد می‌شود در حدود ۴۰۰ هزار کولر آبی در استان وجود داشته و انرژی مصرف می‌کنند.

اسدی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط شیوع بیماری کرونا، امکان ورود به منازل وجود نداشته و بنابراین طرح مدیریت مصرف خانه به خانه برای بهینه‌سازی مصرف کولر‌های آبی یک‌هزار خانوار طرح‌ریزی شده و ابلاغ آن از شرکت توانیر دریافت شد.

وی با اشاره به اجرای طرح بهینه‌سازی خانه به خانه برای ۱۰۲۹ خانوار خاطرنشان کرد: با توجه به نتایج و بازخورد‌های مناسب دریافت شده در خصوص اجرای این طرح، امیدواریم طرح مذکور با همکاری شرکت‌های توزیع نیروی برق و آب و فاضلاب استان یزد و سایر مناطق با اقلیم مشابه این استان، به طور گسترده به اجرا درآمده و ضمن کاهش مصرف آب و برق، موجب تبدیل مشترکین خوش مصرف به کم مصرف در استان و کشور شود.

حسین زارعی مجری طرح خانه به خانه در زمینه اجرای طرح بهینه‌سازی خانه به خانه نیز در ادامه با اشاره به اینکه شستشوی کولر، تعویض پوشال، روغن‌کاری، تعویض تسمه و نصب سایه‌بان بر روی کولر‌های آبی منازل، از جمله اقدامات انجام شده در دو منطقه حسن‌آباد و پردیسان بوده خاطرنشان کرد: خوشبختانه اجرای این طرح در منزل ۱۰۲۹ مشترک خانگی نتایج موثری از جمله کاهش ۳۶ درصدی مصرف آب به واسطه تعویض پوشال، کاهش ۱۴ درصدی آب بر اثر نصب سایه بان و کاهش حدود ۹ درصدی مصرف برق را در بر داشته است.

وی خاطرنشان کرد: برای سنجش میزان اثربخشی طرح بهینه سازی خانه به خانه، دو کولر را در شرایط کاملا یکسان در یکی از مدارس دولتی استان مورد بررسی قرار داده و میزان اثربخشی این طرح را با استفاده از استاندارد ارزیابی کولرهای آبی مورد سنجش قرار دادیم که تحلیل نتایج بدست آمده علاوه بر افزایش ضریب بازدهی انرژی، کاهش دمای هوای خروجی، افزایش سرعت باد خروجی و رطوبت نسبی را نشان می‌دهد.

گفتنی است طرح خانه به خانه از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری به صورت پایلوت و با هدف تبدیل مشترکین خوش مصرف به کم مصرف و مشترکین پر مصرف به خوش مصرف، توسط شرکت برق منطقه‌ای یزد به اجرا درآمده است.

  • نویسنده : روابط عمومی شرکت برق منطقه ای یزد
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا