مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد: متاسفانه در مقطع ابتدایی در سال تحصیلی گذشته دو هزار نفر مردودی و افزایش شدید ترک تحصیل‌ها داشتیم.

به گزارش یزدفردا: محسن موحدی فرد در نشست خبری با اصحاب رسانه که به صورت مجازی برگزار شد، با تاکید بر این که اولین اصل در مقوله بازگشایی مدارس، حفظ سلامت دانش‌آموزان است، گفت: در عین حال وظیفه داریم که خانواده‌ها را برای برگزاری حضوری کلاس‌های درس قانع کنیم و در این باره از انجمن‌های اولیا و مدارس می‌خواهیم به آموزش و پرورش کمک کنند.

وی با اشاره به انعطاف آموزش و پرورش در زمینه بازگشایی مدارس افزود: خیلی از مدارس در روستا‌ها و بخش‌ها و شهر‌های کوچک کمتر از ۱۰ دانش‌آموز دارند که امیدواریم با همیاری و کمک مسئولان از اول مهرماه کاملاً بازگشایی شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان بیشترین نگرانی را در زمینه ضربه روحی و آموزشی کرونا به مدارس ابتدایی به ویژه پایه اول و دوم عنوان کرد و اظهار داشت: متاسفانه در مقطع ابتدایی در سال تحصیلی گذشته دو هزار نفر مردودی و افزایش شدید ترک تحصیل‌ها داشتیم.

موحدی فرد میزان ثبت نام دانش آموزان استان را تاکنون ۹۲ درصد خواند و تصریح کرد: دلایل برخی از بازماندگان تحصیلی استان که حدود سه هزار نفر و عمدتاً مهاجران به استان هستند، باید رصد شود و تلاش خواهیم کرد که طی ۴۸ ساعت آینده با افتخار اعلام کنیم حتی یک دانش‌آموز محروم از تحصیل نداشته‌ایم.

وی ادامه داد: البته یکسری دانش‌آموزان دوره دوم در استان که غالباً جزو اتباع خارجی هستند، در صورت مهاجرت در دیگر استان‌های کشورمان برای تحصیل ثبت‌نام خواهند کرد که قطعاً در هفته‌های آتی از آمار بازماندگان تحصیل در استان کاهش پیدا می‌کند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان از تدوین پروتکل سختگیرانه و جامعی تحت عنوان «پروتکل ۰۶» از سوی وزارت بهداشت برای بازگشایی مدارس خبر داد و گفت: براساس این ابلاغیه وزارت بهداشت، سرانه فضای آموزشی هر دانش‌آموز ۲ تا ۲.۲۵ مترمربع در نظر گرفته شده و کلاس‌های ۳۵ نفره برای ۱۵ دانش‌اموز طراحی شده و با توجه به حساسیتی که در مورد مقاطع پایه داریم اگر مجبور شویم پایه‌های بالاتر را غیرحضوری برگزار می‌کنیم تا شاهد برگزاری حضوری کلاس‌های مقاطع ابتدایی باشیم.

وی افزود: امیدواریم بتوانیم آموزش‌های ترکیبی شامل مجازی و حضوری را در مهرماه آغاز کرده و اوایل آبان ماه شاهد آموزش کاملا حضوری باشیم.

موحدی فرد با اشاره به کمبود پنج هزار و ۵۵۰ کلاس درس در استان گفت: انبوه سازان بر اساس قانون موظف هستند به ازای ساخت ۲۰۰ واحد مسکونی، یک باب مدرسه بسازند، اما ۶ هزار واحد مسکونی در دو سال اخیر در یزد ساخته شده، اما حتی یک مدرسه نیز ساخته نشد.

مدیرکل آموزش و پرورش ادامه داد: کمبود چهار هزار معلم در استان، کمبود کلاس درس در مناطق حاشیه‌ای شهر و بیکاری فارغ التحصیلان از مهمترین مشکلات به شمار می‌آید و امیدواریم مشکل بیکاری فارغ التحصیلان با افزایش گرایش دانش آموزان به رشته‌های کار و دانش کاهش یابد.

وی درباره بازگشایی مدارس و برنامه‌های هفته دفاع مقدس خاطرنشان ساخت: مراسم مهر و مقاومت فردا چهارشنبه با حضور مسئولان عالی رتبه استان برگزار می‌شود. در روز پنجشنبه ورود شکوفه‌ها (پایه اولی‌ها) به مدارس و در روز شنبه نیز مراسم‌های زنگ مهر و شروع رسمی سال تحصیلی و نیز گلبانگ نماز در وقت ظهر را با حضور مسئولان استان خواهیم داشت.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا