واکسیناسیون دوز دوم خبرنگاران حوزه سلامت که در دوز اول واکسن پاستوکووک را دریافت کرده بودند، با اشتباه مسئولان وزارت بهداشت همراه شد.

به گزارش یزدفردا به نقل از ایسنا: بر اساس اعلام قبلی مسئولان وزارت بهداشت، جمعی از خبرنگاران حوزه سلامت از ساعت ۱۰ صبح روز ششم شهریور به محل منتخب تزریق - مرکز اورژانس غرب تهران -مراجعه کردند و پس از تاخیری بیش از یک ساعته روند واکسیناسیون آنها آغاز شد.

درحالی که دوز اول واکسن خبرنگاران پاستوکووک (تولید مشترک ایران و کوبا) تزریق شده بود، قاعدتا برای دوز دوم نیز می بایست واکسن پاستوکووک یا مشابه کوبایی آن (سوبرانا ۲) تزریق می شد. اما پس از تزریق واکسن به جمعی از آنها، خبرنگاری با مشاهده پوکه ویال واکسن متوجه شد واکسن تزریق شده به اشتباه نوع «سوبرانا پلاس» یا دوز یادآور است و در این میان دوز دوم به آنها تزریق نشد.

البته با پیگیری این موضوع از سوی خبرنگاران، مسئولان مربوطه در وزارت بهداشت اطمینان دادند که این موضوع عارضه ای ندارد و مشکلی در روند واکسیناسیون آنها به وجود نخواهد آورد و نه تنها جای نگرانی ندارد، بلکه به نوعی «توفیقی اجباری» در تزریق سوبرانا پلاس بوده چراکه این نوع هم خود واکسنی کامل است.

هرچند که مسئولان مربوطه به خبرنگاران اطمینان دادند مشکلی بابت تزریق سوبرانا پلاس به جای دوز دوم وجود ندارد و خبرنگارانی که مایل باشند می‌توانند ۲۸ روز بعد برای دریافت دوز جامانده و کامل شدن ۳ دوز واکسن، اقدام کنند سوال اینجاست که چرا با وجود آنکه تاریخ نوبت دوم واکسن از ماه گذشته مشخص بود، مسئولان وزارت بهداشت جهت تامین و تزریق دوز درست واکسن برنامه ریزی و هماهنگی لازم را انجام نداده بود؟

به رغم اطمینان خاطر مسئولان وزارت بهداشت، آیا اشتباه در دوز تزریقی در روند ایمنی‌زایی واکسن خللی ایجاد نمی‌کند؟ چرا نباید ناظر واکسیناسیون وجود داشته باشد تا بر این روند نظارت کند تا شاهد وقوع چنین اشتباهاتی نباشیم؟

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا