مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد از آغاز دومین جشنواره بازآفرینی متون کلاسیک ادب فارسی کودک و نوجوان جایزه ویژه مهدی آذریزدی خبر داد.

به گزارش یزدفردا: مجید جوادیان زاده اظهار داشت: دومین جشنواره بازآفرینی متون کلاسیک ادب فارسی کودک و نوجوان با هدف توسعه و ترویج فرهنگ بازآفرینی متون ادب فارسی و کمک به ترویج فرهنگ کتابخوانی آغاز شد.

وی با بیان اینکه اولین دوره این جشنواره در سال گذشته کلید خورد، عنوان کرد: این برنامه در راستای برنامه‌های پایتخت کتاب در یزد اجرا شد.

جوادیان زاده یادآور شد: این جشنواره ملی توسط اداره کل ارشاد استان یزد با حمایت شورای کتاب کودک، دفتر مطالعات کودک و نوجوان دانشگاه شیراز برگزار می‌شود و جایزه لاکپشت پرنده که از جوایز معتبر ادبیات کودک و نوجوان است، به برگزیدگان این جشنواره اعطا می‌شود.

وی با اشاره به راه یابی ۱۲ اثر به مرحله نیمه نهایی جشنواره عنوان کرد: داوران مطرح ملی و استانی آثار این جشنواره را داوری خواهند کرد و سه اثر را برای مرحله نهایی معرفی خواهند کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با بیان اینکه مراسم اختتامیه این جشنواره در چند روز آینده به صورت مجازی برگزار می‌شود، افزود: هدف از برگزاری این جشنواره، علاوه بر بزرگداشت استاد مهدی آذریزدی، پرداختن به موضوع بازآفرینی ادبی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

جوادیان زاده با گرامیداشت یاد و خاطره مهدی آذریزدی عنوان کرد: آذریزدی بیشتر از اینکه نویسنده باشد، یک بازآفرین ادبی بود و ما نگرانیم که در نبود افرادی همچون آذریزدی، ارتباط نسل کودک و نوجوان با متون کهن و قدیمی گسسته شود.

وی تاکید کرد: کتب کهن بخشی از هویت فرهنگی ما را شکل می‌دهند و بخشی از معارف فرهنگی، دینی و هنری ما از طریق ادبیات منتقل شده و اگر بتوانیم با زبان امروز و از زاویه و افق نگاه امروزی‌ها، آثار را مورد بازخوانی دهیم، اتفاقات خوبی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان رقم خواهد خورد.

جوادیان زاده اظهار امیدواری کرد: با استقرار دبیرخانه دائمی جشنواره در یزد، بتوانیم جشنواره بازآفرینی متون کلاسیک ادب فارسی کودک و نوجوان را به صورت دوره‌ای سالانه یا دو سالانه برگزار کنیم.

وی با اشاره به برنامه‌های جنبی این جشنواره یادآور شد: در این جشنواره مجموعه‌ای از آثار و نوشتارها در مورد زندگی، سبک کاری و میراث‌ها و شیوه‌های بازآفرینی ادبی مهدی آذریزدی که توسط نویسندگان و پژوهشگران جمع آوری شده، منتشر می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد ادامه داد: امسال با توجه به نظر داوران قرار شد از یک ناشر برگزیده که مؤثرترین فعالیت را در حوزه نشر کتب کودک انجام داده نیز تقدیر شود.

جوادیان زاده، تقدیر از ناشران فعال در حوزه نشر کتاب برای نابینایان را نیز از دیگر بخش‌های جنبی این جشنواره اعلام کرد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا