رییس مرکزبهداشت اردکان گفت: بروز بیماری تب مالت دور از شنیده ها و ذهن ها نیست و باید مردم مباحث بهداشتی لازم را در این زمینه رعایت کنند.

به گزارش یزدفردا: محمدرضا اعلایی مهمترین علت ابتلا به بیماری تب مالت در شهرستان اردکان را مصرف پنیر تازه محلی دانست و افزود: بنا به گزارش دامپزشکی الودگی در دام های شهرستان بخصوص دامهای سنتی و خانگی بالا است.

وی اضافه کرد: پرهیز از خرید و مصرف پنیر و خامه و کلا لبنیات غیر پاستوریزه بدلیل شرایط نامطمئن بهداشتی و نیز عدم نظارت های بهداشتی و کنترل های آزمایشگاهی اضافه شود.

رییس مرکز بهداشت اردکان با بیان اینکه تب مالت از انسان به انسان منتقل نمی شود تصریح کرد: تب مالت یک بیماری میکروبی مزمن آزار دهنده است که ممکن است مدت های طولانی ادامه داشته و با درمان طولانی مدت بهبود پیدا کند.

اعلایی اظهار داشت: تب، درد مفاصل، کمردرد، عرق ریزش شبانه و درگیری مغز و کلیه و قلب در اثر این بیماری مشاهده می شود که گاهی درمان را پیچیده و طولانی می کند.

وی یادآور شد: بیماری از طریق تماس با دام به خصوص در افرادی که دام را در کنار منازل خود نگهداری می کنند، یا افرادی که به کار ذبح دام اشتغال داشته و یا افرادی که محصولات دامی سنتی را استفاده می کنند، منتقل می شود.

اعلایی با بیان اینکه لبنیات تازه دام که به صورت غیر بهداشتی تهیه می شود، خطر ابتلا به بیماری را افزایش می دهد یادآور شد: این بیماری از دام به انسان به صورت مستقیم در اثر تماس نزدیک با دام منتقل می شود.

وی گفت: تب مالت در شیوه انتقال غیرمستقیم از طریق محصولات و فرآورده های دامی به انسان منتقل می شود.

 اعلایی افزود: چنانچه نکات بهداشتی در هنگام نگهداری دام رعایت شود و محصولات دامی بهداشتی و پاستوریزه مصرف شود، احتمال ابتلا به بیماری بسیار کم خواهد شد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا