رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

در چند ماهه اخیر و در آستانه انتخابات سرنوشت‌ساز و مهم دور سیزدهم ریاست جمهوری اکثریت مسئولان نظام و فعالان سیاسی از حضور مردم در پای صندوق‌های رأی و گزینش فردی اصلح برای انتخاب دومین مقام کشور سخن می‌گویند. خواست نویسنده این سطور این است که نهادها و سازمان‌ها و مدیران و حاکمان و کارگزاران زمینه حضور عموم مردم را فراهم کنند تا شهروندان بتوانند به کاندیدای مورد نظرشان که از سوی احزاب و گروه‌ها و انجمن‌های شناسنامه‌دار و یا مستقل ثبت‌نام نموده و مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفته‌اند رأی بدهند. در چند ماه گذشته با اعلام شرایط ثبت‌نام‌شوندگان از سوی شورای نگهبان و اختلاف‌نظری که در این‌ مورد بین بالاترین مقام اجرایی کشور و عده‌ای از احزاب و گروه‌های سیاسی و علاقه‌مندان به نظام پیش آمد عنوان می‌نمودند شورای نگهبان قانون‌گذار نیست و این روش باعث عدم راه‌یابی بسیاری از ثبت‌نام‌کنندگان می‌گردد که آماده ورود به عرصه رقابت می‌باشند. گرچه نهاد شورای نگهبان مرتبه والایی دارد اما این بدان معنی نیست که احیاناً از خطا و اشتباه مصون باشد و عملکرد اعضایش قابل اعتراض و انتقاد نباشد.

در اسلام و قوانین مصوب جمهوری اسلامی ایران به جز چهارده معصوم صلوات‌ا… علیهم اجمعین هیچ فردی غیرقابل انتقاد نمی‌باشد و بنابه گفته شهید آیت‌ا… مرتضی مطهری، اسلام برای احدی کریت و اعتصام قائل نیست. هدف بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی(ره) آن‌گونه که مکرراً در پاریس و بعد از بازگشت به وطن اعلام نموده‌اند تشکیل جمهوری اسلامی و حکومت اسلامی با رأی و نظر اکثریت مردم بوده است و بارها به خبرنگاران و یا در بیانیه‌ها از جمله اعلام می‌نمودند: «دولت اسلامی یک دولت دموکراتیک به معنی واقعی است» و مکرراً اقشار جامعه را به انجام دو وظیفه مهم امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر دعوت می‌کردند و به مناسبت‌هایی به مسئولان و مدیران مطالبی را متذکر می‌گردیدند: «…همه ملت موظفند که نظارت کنند بر این امور اگر من یک پایم را کنار گذاشتم، کج گذاشتم ملت موظفند که بگویند: پایت را کج گذاشتی، خودت را حفظ کن مسئله، مسئله مهم است همه ملت موظفند به این‌که نظارت داشته باشند در همه کارهایی که مربوط به اسلام است…»(1) و در دفاع از یکی از نمایندگان مجلس در خرداد ماه 1367 در قالب پیامی به اعضای شورای نگهبان اظهار نمودند: «…بعضی از آقایان محترم در مسائلی وارد می‌شوند که موجب وهن شورای نگهبان است فقهای محترم باید توجه داشته باشند که نباید در مسائلی که مورد درگیری هست وارد شوند…»(2)

مقام رهبری انقلاب روز 14خردادماه جاری در بخش پایانی سخنان خود خاطرنشان کردند: «…به بعضی از افرادی که صلاحیتشان احراز نشد ظلم و جفا شد و به آنها یا خانواده‌هایشان که خانواده محترم و عفیفی بودند نسبت‌های خلاف واقع داده شد که بعداً‌ثابت شد آن گزارش‌ها غلط و خلاف است… حفظ آبرو جزو بالاترین حقوق انسان‌ها است بنابراین خواهش و مطالبه من از دستگاه‌های مسئول این است که مواردی را که گزارش خلاف واقع راجع به فرزند یا خانواده کسی داده شده جبران کنند…»(3)

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان طی توئیتی توضیحاتی درباره سخنان مقام رهبری داد و نوشت: «…فرمایشات مقام معظم رهبری مدظله العالی فصل‌الخطاب است و حکم ایشان لازم‌الاتباع، شورای نگهبان با اذعان به این‌که مصون از خطا نمی‌باشد به زودی نظر خود را اعلام خواهد».
دکتر علی مطهری در گفت‌وگو با ایسنا در این مورد گفت: «رهبری فرمودند مطالبه من این است که دستگاه‌های مسئول این جفا و ظلم را جبران کنند به نظر من مفهوم جمله ایشان این است که شورای نگهبان باید جلسه‌ای تشکیل دهد و حداقل آقای لاریجانی را تأیید صلاحیت کند و ایشان وارد رقابت‌ها شود… اگر غیر از این باشد جبران معنی نمی‌دهد».

مصطفی پورمحمدی دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز در نامه‌ای سرگشاده با عنوان دردنامه از جمله می‌نویسد: «…آنچه در فراز دردمندانه کلام آخر حضرت آیت‌ا… خامنه‌ای بیان شد، غم نهفته سالیان بود که در جریان رد و تأیید صلاحیت‌ها و حواشی و شایعات قبل و بعد آن به بسیاری ظلم شده است. بررسی‌هایی که براساس گزارش‌های نادرست، ناقص و بعضاً یک‌طرفه و بدون امکان دفاع صاحبان حق به سرنوشت‌هایی تلخ و قصه‌هایی پرغصه انجامید متأسفانه جریان بررسی صلاحیت‌ها و حواشی آن، بیش از هر مجموعه و فرد ساحت شورای محترم نگهبان را مخدوش ساخته است درحالی که به حفظ حریم آن جایگاه سخت نیازمندیم…»

شورای نگهبان بعد از تذکرات مقام رهبری اعلام نمود: «…شورای نگهبان ضمن تاکید بر حفظ حرمت اشخاص و محکوم نمودن هتک حرمت و حیثیت داوطلبان و خانواده‌های ایشان از کلیه رسانه‌ها موکدا می‌خواهد باتوجه به محرمانه بودن بررسی صلاحیت‌ها در این شورا و با عنایت به اینکه در بررسی‌ها مجموعه‌ای از موضوعات، مستندات و مدارک مورد ارزیابی قرار گرفته و برخی گزارش‌های نادرست در نظریه نهایی شورای نگهبان موثر نبوده است، از گمانه‌زنی و استناد به امور غیرواقعی و نادرست اجتناب نمایند. در پایان طول عمر و سلامتی مقام معظم رهبری دامت برکاته را از خداوند متعال مسالت می‌نماییم. شورای نگهبان- 14 خرداد ماه 1400»

در پی اظهارات مقام رهبری علی لاریجانی در نامه‌ای خطاب به مقام رهبری نوشت: «…بیانات حکیمانه حضرتعالی در سالگرد رحلت پیشوای بزرگ انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) برای آینده کشور، بار دیگر پایه‌های استوار و عقلانی نظام جمهوری اسلامی را ظهور بخشید…»
بعد از صدور اطلاعیه شورای نگهبان در سایت «خبرآنلاین» نظرخواهی به عمل آمد و در برابر این سؤال که تا چه اندازه بیانیه شورای نگهبان در پاسخ به مطالبه رهبری برای شما قانع‌کننده بود! پنج و هشت دهم درصد پاسخ‌دهندگان گفته بودند کاملاً قانع شدیم نیم‌درصد جواب داده بودند تا حدودی قانع شدیم، دو و دو دهم درصد پاسخ داده بودند قانع نشدیم و نود و یک و نیم درصد اعلام نموده بودند «نه تنها قانع نشدیم که بر ابهامات و سؤالاتمان افزوده شد!!»

اسحاق جهانگیری معاون اول دولت یازدهم و دوازدهم که صلاحیتش از سوی شورای نگهبان احراز نشده است در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «‌رهبر معظم انقلاب امروز نسبت به ‎جفا و ظلمی که در جریان عدم احراز صلاحیت بر برخی از ‎نامزدهای ریاست جمهوری شده است، صریحاً تذکر دادند و مطالبه جبران آن کردند. من خود را از مصادیق این جفا و ظلم می‌دانم، اما هیچ اعتراض و تقاضایی نداشته و ندارم. از بزرگواری ایشان صمیمانه تشکر می‌کنم ولی هزینه شدن از جایگاه رهبری را به مصلحت نمی‌دانم‌. از شورای محترم نگهبان می‌خواهم هر مبنا و مستندی برای تصمیم خود درباره من دارد را در اختیار عموم ملت قرار دهد.»

نکته قابل توجه این‌که بعد از اظهارات به حق کدخدایی که شورای نگهبان را مصون از خطا نمی‌داند خبرگزاری فارس این اعتراف را عجیب می‌داند به راستی چرا یک خبرگزاری به خود اجازه می‌دهد اعلام‌نظر عضوی از شورای نگهبان را عجیب بنامد!!

دکتر مسعود پزشکیان نایب‌رئیس سابق مجلس شورای اسلامی نیز درباره ردصلاحیت‌شدگان 1400 در مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود می‌گوید: «…تا آنجایی که خودم را می‌شناسم همیشه با مظلومین بودم و در جبهه‌ی مظلومین زندگی کردیم و هیچ‌وقت در جبهه‌ی قدرتمندان و ظالمان نبودیم و نخواهیم بود. زندگی من این را شاهد است. بنده نه مطب زدم، نه سهمی دارم و هیچ‌وقت هم دنبال قدرت و پول و مال و منال نبودم و نخواهم بود. شورای محترم نگهبان شاخص‌ها را اعلام کند تا مردم بفهمند گیر کجاست…»

نکته آخر این‌که با عنایت به اظهارات آیت‌ا… مدرسی یزدی عضو شورای نگهبان که می‌گوید: «آن‌چه در اصل115 آمده است اگر یک داوطلب حداقل معیارها را داشته باشد شورای نگهبان آن داوطلب را تأیید می‌کند ولی مردم بعد از آن با تحقیق آن کسی که بالاترین صلاحیت دارد را انتخاب کنند.» و عباسعلی کدخدایی گفته است: «…ما از قانون فعلی 3محور اصلی را استخراج کرده و مبنا و معیار عمل خود قرار داده‌ایم. فساد اقتصادی، فساد اخلاقی و ضدیت با نظام و انقلاب سه محور اصلی شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها است و محکم روی این سه محور ایستاده‌ایم.»

آیا وقت آن نرسیده است مقامات و مسئولان نظام، متصدیان امور فرهنگی، گردانندگان حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها و آنان که به نحوی مسئولیت تعلیم و تربیت جامعه را برعهده دارند، خطیبان و ائمه‌جمعه و جماعات و دارندگان تریبون‌های رسمی به این پرسش پاسخ دهند چرا بعد از گذشت بیش از چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی حدود 90نفر از 240 یا 250نفر نماینده مجلس شورای اسلامی که به عنوان کاندیدا ثبت‌نام می‌کنند یا کسانی که طی سالیان متمادی ریاست یکی از قوای سه‌گانه، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام، معاونت ریاست جمهوری و یا نیابت ‌ریاست مجلس شورای اسلامی را به عهده داشته‌اند ردصلاحیت می‌شوند یا صلاحیت آنها احراز نمی‌گردد و برای اصلاح امور چه باید کرد؟

رضا سلطان زاده – مدیر مسئول

پی‌نوشتها:
1- صحیفه امام خمینی(ره)، جلد8، صفحه5
2- همان، جلد21، صفحه612
3- همان، 14/3/1400

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/X1ZEw

 

  • نویسنده : رضا سلطان زاده
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا