متفرق کردن تجمع دانش‌آموزان معترض کاری دور از تدبیر تامل و شان طرفین وحرمت شکنی بود گرچه بنده قبلا هم‌نوشته بودم با این تجمع دانش آموزان مخالفم و آن‌راکاری بیهوده وناپسندمی دانم زیرا اگر دغدغه ابتلا به کرونا داشتند همین تجمع نقض غرض است واگر دغدغه امتحان حضوری است قانون تصریح دارد که دانش آموزان پایه دوازدهم باید به صورت حضور ووفق آیین نامه برگزاری امتحانات‌ نهایی در آن شرکت کنند و لغو ان درحیطه اختیارات مدیرکل وحتی وزیرآموزش وپرورش نیست بلکه درحیطه شوراهای بالادستی بوده بعلاوه چون دانش آموزان نیازمندگواهی پایان مقطع متوسط ولحاظ نمره ان درکنکور هستتد امتحان حضوری به نفع دانش آموزان و اجتناب ناپذیر است.

اما حمله و متفرق کردن دانش اموزان آن هم در درون اداره کل که حریم حرمت نانوشته چون مدارس دارد نکوهیده است اگر پلیس به دعوت اداره کل ورود کرده تصمیمی شتابزده وبی تدبیرانه اداره کل است واگر بدون هماهنگی و دعوت وارد شده حرمت شکنی شده است ودراین سطح اصلا توجیه پذیر نیست.

همه باید بدانند اینها فرزندان ما هستند نه دشمن!که نه تنها دشمن ازاین حرکت سواستفاده ضدتبلیغی کرده بلکه کینه ای دردل دانش آموز نهاده شده است.

آیا بهتر نبود ادارات نواحی ومدارس ازقبل چنین اعتراضی را پیش بینی کرده و دانش اموزان واولیا را توجیه می نمودند یا امروز برای اینکه دانش آموزان فرصت تجمع نداشته باشند جلسه توجیهی می گذاشتند گرچه در بعضی از دبیرستانها این تدبیر انجام شده بود.

بگذریم از بی تدبیری چندین باره وزارتخانه که درک درستی از معلم وکلاس ودانش آموز ندارد و به مانند موارد متعدد قبلی از موضع بالا با تحکم و بی سلیقگی عمل کردباید وزارتخانه به دانش اموزان سراسر کشور اطمینان خاطر می دادکه شرایط استثنایی کرونایی امسال و سطح اموزش غیر حضوری و شرایط روحی ونگرانی دانش اموزان را درک می کند ودر طراحی سوالات امتحانات نهایی همه موارد را به نفع فراگیران لحاظ خواهد کرد بگذریم که دانش اموزان از سوالات امتحانات نهایی چند درس سال قبل که بسیار سخت وپیچیده بود نگرانند.

ضمن انکه یقین یافتم‌ شوربختانه مدیران ارشدمان سالهاست از کلاس دورند تا بفهمند کار بااین نسل چقدر سخت ونیاز به ظرافت وتحمل معلمانه ومدبرانه دارد شاید فرصتی شد تا حس کنند معلمان ومدیران با چه سختی هایی روبروهستند که نمونه کوچک آن را در صحن اداره کل دیدند
همچنین فراموش نشود ودر زمره مقصران ثبت گردد.

نظام آموزشی معیوب به دانش اموزان فرصت یادگیری حقوق خود و یافتن مهارت احقاق حق باروشهای متطقی وقانونی را نداده است.

لذا ارزیابی من از حادثه تلخ وبی سابقه ای که ذکر شد (بی تدبیری ،عدم تامل وتحمل وتصمیم
گیری احساسی و شتابزده)ی همه عوامل می باشد که نیاز به واکاوی جدی در شورای آموزش وپرورش وشورای تامین استان را دارد.
محمدعلی وزیری
معلم بازنشسته

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا