معاون وزارت آموزش و پرورش و رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس تکمیل طرح های نیمه تمام را از جمله اولویت های این نهاد در سال ۱۴۰۰ هجری شمسی ذکر کرد و گفت: طولانی شدن زمان اجرای پروژه ها سبب هدر رفت منابع مالی در کشور می‌شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل نوسازی مدارس استان یزد مهرالله رخشانی مهر روز سه شنبه در حاشیه سفر وزیر آموزش و پرورش به یزد در بازدید از تعدادی طرح های آموزشی در دست ساخت و نیمه تمام تفت با اشاره به پروژه روستای تاریخی اسلامیه این شهرستان با ۱۲ کلاس درس که از ۳۰ سال قبل نیمه تمام است،  افزود: وقتی طرحی سه دهه به حال خود رها شود در واقع منابع مالی کشور به هدر می رود و نتوانستیم در این مدت از آن استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه نیمه کاره رها کردن طرح ها هزینه های اصلاح سازه را به دنبال دارد، اظهار کرد: بدترین ظلم در حق سیستم عمرانی این است که زمان ساخت یک طرح طولانی شود و در تلاش هستیم زمان ساخت طرح ها و پروژه های آموزشی را به ۱۸ ماه کاهش دهیم .

 

 رییس سازمان نوسازی مدارس امروز به همراه سید جلیل میرمحمدی میبدی نماینده مردم تفت و میبد در مجلس و جواد ذاکر مدیرکل نوسازی مدارس استان یزد از چند پروژه آموزشی و نیمه تمام تفت بازدید کرد.

 

همچنین  مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس یزد سال ۹۹ در گفت و گو با  خبرنگاران با بیان اینکه ۳۴۷ مدرسه در استان نیاز به تخریب و بازسازی دارد، گفت: برای بازسازی این تعداد واحد آموزشی به سه هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است.

 

ذاکر کمک و یاری خیران استان را ضروری عنوان کرد و افزود: نیکوکاران همچون گذشته در ساخت فضای آموزشی این اداره کل را یاری کنند و مجموع مدارس دولتی استان را یکهزار و ۶۰۰ باب اعلام کرد.

 

مدیرکل نوسازی  مدارس یزد با بیان این‌که در حال حاضر ۳۹۰ مدرسه  به دلیل متروکه بودن و یا دلایل دیگر بلا استفاده است، افزود: البته با اقدامات انجام شده و مشارکت مستمر خیران، در  چند سال گذشته تعداد مدارس دولتی تخریبی که نیاز به بازسازی داشت از  ۳۵ درصد به ۳۰ درصد کاهش یافت .

 

به گفته ذاکر درصد تخربیی برخی مدارس دایری شهرستان‌ها بالای ۳۰ درصد است که به طور مثال ۵۴ درصد مدارس شهرستان تفت نیاز به تخریب و بازسازی دارد همچنین این رقم در اردکان۴۳ و شهر نیر هم ۳۹ درصد است.

 

ذاکر افزود: در سال۹۹ ، ۱۵۸ طرح در زمینه ساخت فضاهای آموزشی با اعتبار  ۳۷۵ میلیارد تومان در دست اجراست که ۸۴ مورد از این طرح ها به صورت مشارکتی و خیری و  مابقی دولتی است و  در نظر است که ۳۸ مورد از طرح های یادشده در سال جاری و مابقی تا پایان سال ۱۴۰۰ به بهره برداری برسد.

 

وی در ادامه تعداد خیران مدرسه ساز استان را یک هزار و ۳۰۰ نفر بیان کرد و گفت: از این تعداد ۱۸۸ نفر از خانواده های معظم شهدا، ۲۵۴ تن زن ، ۶۹ نفر نخبه ، ۱۴۵ تن از اقلیت دینی زرتشتیان هستند.

 

در سال تحصیلی سال جاری حدود ۲۷۰ هزار دانش آموز در ۲ هزار و ۱۰۰ واحد آموزشی استان یزد مشغول به تحصیل بودند که به دلیل شیوع کرونا در اوایل اسفند ماه ۹۸ مدارس تعطیل شد و  امور آموزشی آنها از طریق فضای آموزشی انجام می شود.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا