حجت الاسلام «زارع» مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد در نشست شورای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت که شامگاه دیروز ۱۰ اسفند ۹۹ در استانداری برگزار شد خبر داد: ۱۶۵۰ نهال به یاد ۱۶۵۰ شهید شهرستان یزد در بلوار دفاع مقدس در یک روز کاشته خواهد شد.

یزدفردا: حجت الاسلام «زارع» مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد در نشست شورای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت که شامگاه دیروز ۱۰ اسفند ۹۹ به ریاست «محمد طالبی» استاندار یزد، سرهنگ «منصور زارع» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس یزد، «موحدی فرد» مدیرکل آموزش و پرورش استان و سردار «پورشمسی» فرمانده سپاه الغدیر در سالن جلسات کوثر استانداری برگزار شد ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و آرزوی سلامتی برای جانبازان و آزادگان به خصوص رهبر معظم انقلاب اسلامی بیان کرد: شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در طول سال باید چهار بار برگزار شود که آخرین جلسه آن انشالله قبل از پایان سال ۹۹ در بنیاد شهید برگزار خواهد شد.

حجت‌الاسلام زارع با اشاره به اینکه یکی از مباحثی که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بود، پراکنده کردن عطر شهدا در فضای جامعه است افزود: خوشبختانه امسال علی‌رغم شرایط کرونا توانستیم کنگره شهدا را با همکاری دستگاه‌های اجرایی در سراسر استان بی نظیر برگزار کنیم و در تاریخ دهم فروردین اجلاسیه این کنگره برگزار خواهد شد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد ادامه داد: یکی از کار‌هایی که توسط این مرکز صورت گرفت، همزمان با سراسر کشور همایش بزرگداشت ۱۷ هزار بانوی شهید و آزاده بود که استان یزد ۲۲ بانوی جانباز و ۲۶ بانوی شهید دارد. از ۲۲ بانوی جانبازی که داریم سه نفر به رحمت خدا رفته‌اند که همایش بزرگداشت ۱۹ بانوی جانباز را در تاریخ ۸ بهمن در حسینیه آقا برگزار کردیم. هم چنین در تاریخ ۱۹ اسفند قرار است این کنگره به صورت کشوری برگزار شود که در استان یزد هم در این تاریخ در باغ موزه دفاع مقدس این کنگره را برگزار خواهیم کرد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد به تشریح برنامه‌های اجرایی پرداخت و گفت: با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و با کمک خدا اقدامات بسیار خوبی در حوزه‌های مختلف صورت گرفت.

وی با اشاره به رونمایی کتاب وصیت‌نامه شهدا ادامه داد: این جلد در ۱۰۰۰ صفحه، شامل دست‌نوشته‌ها، تصاویر و وصیت‌نامه‌های شهدا است.

زارع افزود: غبارروبی و گلباران قبور مطهر شهدا، تجلیل از جانبازان نخاعی با حضور استاندار محترم یزد در آسایشگاه جانبازان، برگزاری یادواره شهدای انقلاب به صورت مجازی با همکاری آموزش و پرورش، برگزاری راهیان نور به صورت مجازی و با حضور ۱۶۰ هزار دانش‌آموز، برگزاری مراسم پدران آسمانی در روز ولادت حضرت علی (ع) و روز پدر، دیدار تلفنی و حضوری با ۲۴ هزار خانواده معظم شهدا جانبازان و آزادگان، کاشت نهال به یاد شهدای زن در میدان شهدا، برگزاری یادواره شهدای گمنام در گلزار شهدای گمنام امیرچخماق، جمع‌آوری آثار و اسناد شهدا از دیگر اقداماتی بود که انجام شده است.

مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد با بیان اینکه تاکنون با ۳۶۰۰ نفر والدین، همسر و فرزندان شهدا دیدار به عمل آمده است ادامه داد: انشاءالله این رقم تا زمان برگزاری کنگره که البته رزمندگان هم به آن اضافه خواهند شد با همکاری و پشتکاری دیگر دستگاه‌ها به ۸۰۰۰ خواهد رسید.

وی یا اشاره به جمع‌آوری اسناد و آثار شهدا افزود: بیش از ۶۵۰ مصاحبه از خانواده شهدا، جمع‌آوری ۳ هزار و ۶۰۰ قطعه عکس پرسنلی شهدا، جمع‌آوری ۲۲ هزار و ۵۰۰ قطعه عکس شهدا که یا در جبهه بودند یا در جمع خانواده، جمع‌آوری ۲۲۰۰ وصیت نامه شهدا، جمع‌آوری ۴۱ هزار صفحه دست‌خط شهدا، جمع‌آوری آثار فیزیکی از شهدا شامل کاردستی، خوش‌نویسی، نقاشی که در مرکز اسناد بنیاد شهید یزد ساماندهی شده است. گلزار شهدای یزد قریب به ۹۰۰ شهید در آنجا قرار می‌دهند که از اهمیت و فضیلت بسیاری برخوردار است و محوطه‌سازی گلزار شهدا در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته دیگر ادامه داد: تجلیل از نخبگان آزاده و جانباز یزد، کاشت ‌نهال به یاد شهدا در بلوار دفاع مقدس که قرار است ۲۲ اسفند، ۱۶۵۰ نهال به یاد ۱۶۵۰ شهید شهر یزد در این بلوار در یک روز کاشته شود. برگزاری یادواره‌های شهدا، دیدار با خانواده معظم شهدا، برنامه ویژه در گلزار شهدا و حسینیه‌ها، تئاتر خیابانی با موضوع شهید «ذوالفقاری» که کوچکترین شهید استان است، نصب تابلوی تصاویر شهدا در سطح شهرستان‌ها که در شهر تفت تصاویر شهدا وسط بلوار‌ها نصب شد و شهرداری میبد هم افتتاح اولین طرح را با حضور آیت الله «اعرافی» داشتند از اقداماتی است که تاکنون انجام شده است.

زارع تأکید کرد: ادارات، نهاد‌ها و سازمان‌هایی که قرار است تصاویر شهدا را نصب کنند حتماً با هماهنگی بنیاد شهید باشد.

وی در پایان با تشکر از «پهلوانیان» مدیرکل صدا و سیمای یزد در رابطه با ساخت و پخش برنامه‌های «امروز روز توست» و «مسیر بهشت» بیان کرد: در برنامه «مسیر بهشت» قبل از اذان ظهر و اذان مغرب در شبکه استانی هر روزه عکس شهدایی که در آن روز شهید شدند نشان داده می‌شود و در برنامه «امروز روز توست» هر روز کلیپ زندگی‌نامه و وصیت‌نامه برای دو شهید، در سه نوبت پخش می‌شود.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا