آیین اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان جشنواره ملی پارچه فجر به صورت مجازی با حضور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد برگزار شد.

یزدفردا: آیین اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان جشنواره ملی پارچه فجر در یزد برگزارشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با اشاره به اینکه پارچه و صنایع وابسته به آن جز فرهنگ وهنر ایرانیان و بخصوص یزدی ها بوده است،اظهارداشت:پارچه صرفادر تاریخ یک کالای اقتصادی نبوده ،بلکه برای یزدی ها یک کالای فرهنگی نیز به شمار رفته است.

مجید جوادیان زاده با بیان اینکه ابعاد زیباشناسانه پارچه در طول تاریخ انعکاس داشته است،افزود:مردم یزد بدلیل شرایط آب و هوایی به سمت صنایع بخصوص صنایع فرهنگی مانند پارچه ولباس ورود کرده اند.

وی ادامه داد: باتوجه به مباحث مربوط به صنایع و کالاهای فرهنگی که کمترین آلایندگی زیست محیطی دارند،جهان به سمت این نوع صنایع در حال حرکت است.

وی تاکید کرد: صنعت مدو لباس و پارچه یکی از نقطه مزیت های ایرانیان و بخصوص یزدی ها به شمار می رود که بسترهای آن از گذشته فراهم شده است.

جوادیان زاده در عین حال توصیه کرد:ضرورت اندیشه در پارچه و مدولباس مهم و ضروری است و انتظار این است که درآینده بابرگزاری دوره های بعدی جشنواره پارچه ،غالب های مناسب تری ارائه شود.

به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد نگاه زیباشناسانه و هنری به لحاظ  ویژگی های دستبافته های یزد باید برجسته تر شود و این نگاه در حال حاضر با رویکرد مثبت از سوی کشور نسبت به حوزه پارچه در یزد شده است.

وی همچنین با اشاره به برگزاری دوره های مختلف نمایشگاه و آموزشی در حوزه مدو لباس یزد اشاره کرد و گفت:برگزاری گالری شهری، نقد منسوجات یزد و کارگاههای آموزشی از جمله برنامه هایی بود که بمناسبت اولیت دوره پارچه ملی فجر در یزد برگزار شد .

وی اضافه کرد:این فعالیت ها باعث گردید تا ظرفیت های خوبی در یکسال گذشته به وجود آید به طوریکه هنرپارچه بافی با نگاه زیباشناسانه ورود به زندگی مردم شود.

وی اظهار امیدواری کرد:دوره های بعدی جشنواره پارچه فجراستمرارپیدا کند.

ابوالفضل داودی دبیر اجرایی اولین دوره جشنواره ملی پارچه فجر با اشاره به ارائه 211 مقاله به دبیرخانه این جشنواره گفت:14 مقاله در بخش سخنرانی و 49 مقاله در غالب پوستر پذیرفته شد.

وی اظهار داشت:270 اثر طراحی پارچه نیز به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که نهایتا 114 طرح به دور رقابتی راه پیدا کرد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا