رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور گفت: استکبار اکنون دیگر مشغول عملیات است و از مرحله برنامه ریزی خارج شده و در این شرایط نیاز به یک بیداری فرهنگی در سطح کارگزاران فرهنگی داریم.

حجت‌الاسلام محمدجواد حاج علی‌اکبری در جلسه گردهمایی هیئت رئیسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان‌های استان یزد با اشاره به اینکه چالش اصلی ما در ادامه مسیر انقلاب، چالش فرهنگی است، اظهار داشت: به‌رغم دغدغه‌هایی که در حوزه فرهنگ وجود دارد و این مقوله جنبه ملموس‌تری در زیست عمومی دارد اما زمانی که اقتصاد و معیشت مردم اولویت پیدا می‌کند از موضوع فرهنگ غفلت می‌شود و در این شرایط، کارگزاران نظام از جمله شورای فرهنگ عمومی باید به تقدم ذاتی مقوله فرهنگ توجه نشان دهند تا این مهم در اولویت‌های اقتضایی، مغفول واقع نشود و آسیب نبیند.
وی افزود: اگر غافل و بی‌توجه باشیم، موضوعات ملموس مثل مسائل اقتصادی، کل فرصت‌ها و منابع ما را به خود اختصاص می‌دهد آنگاه در مسائل تخصصی و مبنایی آسیب‌هایی می بینیم که در آینده حتی با ورود به بهترین شرایط اقتصادی، جامعه ای از دست رفته خواهیم بود.
حاج علی‌اکبری عنوان کرد: حوزه فرهنگ مظلوم است و مورد کم توجهی قرار می‌گیرد و راه خروج از این مظلومیت این است که دستگاه کارگزاری ما با استفاده از همه ظرفیت‌هایش، حوزه فرهنگ را به صورت برجسته و بسیار جدی و پررنگ و نه به صورت تشریفاتی، زینتی و اقتضایی در دستور کار خود قرار دهد.
وی بیان کرد: حساسیت کارگزاران نظام در حوزه فرهنگ باید در عالی‌ترین سطح ممکن باشد و هر کدام از ما هر کجا مسئولیتی داریم، دغدغه اول ما باید به اقتضای طبع انقلاب اسلامی و ماموریت کارگزاران نظام اسلامی، فرهنگ باشد و تمام تصمیم‌ها در همه حوزه‌ها دارای پیوست روشن فرهنگی باشد وگرنه خود به خود به حاشیه می‌رود ضمن اینکه در این میان دشمن و رغیب اتفاقا کاملا ناظر به حوزه فرهنگ است و چالش‌های اصلی و درگیری‌های اصلی بین ما و استکبار جهانی در محور فرهنگ و زیرمجموعه‌های فرهنگی است.
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور ادامه داد: استکبار اکنون دیگر مشغول عملیات است و از مرحله برنامه ریزی خارج شده و در این شرایط نیاز به یک بیداری فرهنگی در سطح کارگزاران فرهنگی داریم.
وی با اشاره به نظریه‌هایی که در مورد مدیریت فرهنگی وجود دارد، یادآور شد: یک نگاه لیبرالیستی در عرصه فرهنگ وجود دارد و به رغم اینکه خودشان اینگونه رها در حوزه فرهنگ عمل نمی کنند، اما برای دیگران تجویز می کنند که در این نگاه، نظریه پردازانش از اساس معتقدند که حوزه فرهنگی قابل مدیریت نیست و امکان آن را زیر سئوال برده اند و متاسفانه این نظریه در کشور ما نیز در مواردی امتداد یافته است.
حاج علی‌اکبری تصریح کرد: بر خلاف این نظریه تفریطی، یک افراطی وجود دارد که بر اساس آن سوسیالیست‌ها قائل به مدیریت یکپارچه و سرسخت و انسجام یافته در حوزه فرهنگ هستند و اساسا برای جامعه تنوع فرهنگی را قبول ندارند و معتقدند بر اساس ایدئولوژی حاکم، کل جامعه باید به طور یکپارچه در این عرصه اداره شود.
وی عنوان کرد: در برابر این دو نگاه افراطی و تفریطی، یک نگاه برجسته برگرفته از وحی که واقعا انسان را سرشار از ذوق و ابتهاج می کند وجود دارد و آن نظریه امکان مدیریت فرهنگی با ملاحظه انعطلاف و به رسمیت شناختن کرامت انسانها و به رسمیت شناختن تنوع خرده فرهنگها و به رسمیت شناختن جوشش درونی در عرصه فرهنگی است.
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور ادامه داد: رهبر معظم انقلاب نسبت حاکمیت به عرصه فرهنگ را نسبت باغبانی دانسته‌اند یعنی کارگزاران هم در کاشت هم در نگهداری و هم در برداشت دارای مسئولیت هستند و آنچه که خود می‌بالد و رشد می‌کند، درخت است یعنی ظرفیتش از خودش است اما نگهداری را باید یک باغبان انجام دهد.
وی تصریح کرد: این دیدگاه کاملا دارای مبانی انسان شناختی، جامعه شناسی و هستی شناسی است و بر این اساس نظام ما از نظر مبنا دارای محکم‌ترین و پیشروترین نظریه ها در عرصه فرهنگی است.
حاج علی‌اکبری با تاکید بر اینکه مسئولان و کارگزاران فرهنگی باید اهلیت داشته باشند، افزود: مبانی انقلاب اسلامی، اصول و قواعدی دارد که همه کارگزاران نظام به ویژه کارگزاران در عرصه مباشر فرهنگی باید به این اصول و قواعد التزام داشته باشند و آن را کاملا در میدان تصمیم گیری و اقدامات مدنظر قرار دهند.
وی تصریح کرد: به طور قطع باید تصمیم گیری‌های ما در حوزه فرهنگ که موثر در ایجاد شیاره‌ها و لایه‌های فرهنگی است، مطابق با قواعد دینی و شریعت الهی باشد و هم در عرصه اخلاق، هم در عرصه اعمال و افعال باید به عنوان یک اصل تخلف ناپذیر مدنظر باشد و مدیران باید ضرورت اعمال مدیریت فرهنگی خود را باور داشته و قبول داشته باشند که می شود در عرصه فرهنگ اعتلای فرهنگی را رقم زد و این مهم را بر خود لازم و واجب بدانند.
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور عنوان کرد: از جمله مواردی که باید به عنوان یک اصل جدی در عرصه مدیریت فرهنگی بپذیریم این است که باید تنوع فرهنگی را به رسمیت بشناسیم و تفاوت‌های فرهنگی را باید در دایره قواعد شریعت که اتفاقا موارد وسیعی نیز است، بپذیریم.
وی ادامه داد: حرکت فرهنگی باید فطرت پسند و فطرت پذیر باشد و به میل و خواسته جامعه مخاطب توجه شود و اعمال مصلحت‌ها بدون در نظر گرفتن شرایط و نیاز و میل مخاطب نباشد که امام راحل نیز به موضوع زمان و مکان قائل بودند.
حاج علی‌اکبری ادامه داد: در جایگاه کارگزاری باید همزمان هم به صیانت فرهنگی خود توجه کنیم و هم به تعالی فرهنگ خود توجه داشته باشیم و نباید از هیچ‌یک از انها غفلت کرد و تلفیق هر دو می تواند ما را در این مسیر کامیاب کند.
وی اظهار داشت: وقتی یک ناهنجاری فرهنگی در جامعه خود را بروز می دهد، متولیان فرهنگی باید طبیبانه ورود پیدا کنند و با جراحی به هنگام این غده خطرناک را خارج کنند.
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان یزد گفت: توجه به صیانت فرهنگی برای استانهایی مثل یزد از ضرورت و فوریت بیشتری برخوردار است زیرا یزد یک استان دین‌مدار است و بسیاری از ناهنجاری‌ها به صورت غیرعلنی در آن در حال شکل گیری است و در این شرایط دیگر معالجه آسان نخواهد بود بنابراین نگاه صیانگرا باید تقویت شود و همزمان مجموعه کارگزاران باید متعهد به اعتلای فرهنگی باشند.
وی با اشاره به اینکه یزدی‌ها را به صفات قنات و قنوت و قناعت می‌شناسند، تصریح کرد: یکی از گردنه‌های خطرناک که پیش روی ملت ماست، همانجاست که استکبار جهانی، قناعت را هدف گیری کرده و در همه عرصه‌های زیستی ما دارد عوارض خود را نشان می دهد و در طلاق و مشکلات بنیانی خانواده ها، تجمل گرایی و ... را مشاهده می کنیم.
حاج علی‌اکبری از قناعت به عنوان داشته مهم یزد یاد کرد و افزود: از این داشته هم باید حفاظت شود و هم ترویج آن انجام شود و هم در مسیر اعتلای آن تلاش شود زیرا اکنون این ظرفیت در حال تاراج است و شورای فرهنگ عمومی باید بسیار قوی‌تر از قبل در این زمینه اهتمام داشته باشد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مسئله تدوین مهندسی فرهنگی و تهیه نقشه آن عنوان کرد: این نقشه اکنون در قفسه ها باقی مانده و برای اجرای آن اقدامی نشده و آنچه باید شوراهای فرهنگ عمومی پاسخ دهند این است که برای مهندسی فرهنگی استان چه کرده‌اند.
حاج علی‌اکبری تاکید کرد: نقشه مبنا طراحی شده و می توانید برش استانی را استحصال کنید البته یزدی‌ها به خاطر اینکه در عرصه های فرهنگی نخبگی دارند، توقع این است که این نقشه را اصلاح نیز بکنند.
وی همچنین تصریح کرد: شورای فرهگ عمومی باید در راس همه شوراهای تصمیم‌گیر استان باشد و تصمیات آن باید بر همه شوراها سایه بیاندازد بنابراین شورا را تقویت کنید.
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور ادامه دا د: تصمیمات شورای فرهنگی باید با شورای برنامه ریزی و سازمان مدیریت چنان گره بخورد که هر منبعی قرار است به میدان بیاید، تحت تاثیر تصمیمات شورای فرهنگی استان باشد و به صورت بخشی عمل نشود و از استاندار انتظار می رود این موضوع را پیگیری کند زیرا گاهی تصمیمات خوبی گرفته می شود اما پشتوانه مالی برای اجرای آن وجود ندارد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا