محفل ادبی مجازی «راویان بالندگی»، ویژه تجلیل از شاعران و فعالان شعر انقلاب اسلامی که توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی در سراسر کشور در حال اجرا است، با تجلیل از سه شاعر فقید، پیشکسوت و جوان استان یزد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان یزد، در این نشست ادبی که غلامعلی سفید، رئیس شورای اسلامی شهر یزد؛ سیدحسین آزادی عضو این شورا؛ حجت‌الاسلام مظفر سالاری، نویسنده برجسته استان و کشور و دبیر کانون‌های مساجد استان یزد؛ رقیه دوست فاطمی‌ها، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان و جمعی از کارشناسان این اداره کل حضور داشتند، از مرحوم آیت‌الله محمدحسین بهجتی (شفق)؛ حجت‌الاسلام زکریا اخلاقی و زهرا غلام‌زاده، سه شاعر فعال در عرصه شعر انقلاب اسلامی تجلیل به عمل آمد.

حجت‌الاسلام اخلاقی، شاعر برجسته استان و کشور در این نشست با تشکر از نهاد کتابخانه‌های عمومی و دبیرکل این نهاد به دلیل توجه ویژه به حوزه ادبیات و هنر فاخر شعر، بیان داشت: بنده این جلسه را نشستی برای تجلیل از خود نمی‌دانم، بلکه این نشست، در واقع بزرگداشت شعر و ادب است.

وی همچنین در خصوص نحوه آشنایی و ارتباط با مرحوم آیت‌الله محمدحسین بهجتی نیز گفت: ارتباط بنده با ایشان به سال 61 برمی‌گردد که با حکم حضرت امام(ره) به امامت جمعه شهر اردکان منصوب شدند و این امر، فرصتی شد تا همنشینی مداومی با ایشان داشته باشم و از ذوق، خلاقیت و قوت شعری ایشان بهره‌مند شوم.

اخلاقی ادامه داد: مرحوم بهجتی در واقع پرچمدار شعر حوزه بود و در دورانی که ایشان شعر حوزه‌ها را به اوج و بالندگی رساند، در میان روحانیت و فعالان حوزوی کسی همتای ایشان به لحاظ شعر و شاعری نبود.

وی با اشاره به اینکه شعر مرحوم بهجتی به لحاظ دسته‌بندی در ردیف شعر کهن و قدمایی قرار می‌گیرد، گفت: با وجود اینکه مشرب ادبی ایشان قدمایی بود، ولی نوآوری‌های ویژه و احاطه ایشان به مبانی شعر باعث شده بود آثار ایشان زیبا، پرطراوت و خواندنی باشد.

این شاعر برجسته یزدی با اشاره به جلسات سالانه شاعران کشور با رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: به سبب همنشینی و رفاقت دیرینه مرحوم بهجتی و رهبر انقلاب از دوران طلبگی، معظم‌له در دیدار با شاعران عنایت ویژه‌ای به آیت‌الله بهجتی داشتند و شعرخوانی آن مرحوم در این نشست‌ها، موردتأکید شخص رهبر انقلاب بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان شاخصه‌های یک شعر موفق پرداخت و عنوان کرد: شعر باید به‌گونه‌ای باشد که همه افراد اعم‌ از شاعر و غیرشاعر بتوانند از آن بهره‌ ببرند و روانی، همه‌فهمی و آسانی در کنار انتخاب درست و ادیبانه واژه‌ها، یک اثر شاعرانه را موفق می‌کند.

حجت‌الاسلام اخلاقی در پایان به قرائت چند رباعی با موضوع کتاب و غزلی از اشعار خود با موضوع دهه فجر و امام راحل(ره) پرداخت.

متن رباعیات و غزل این شاعر برجسته استان و کشور به این شرح است:

دل مست شراب ناب باشد خوب است

این تشنه کنار آب باشد خوب است

در خلوت لحظه‌های تنهایی عمر

من باشم و یک کتاب باشد خوب است

***

در عشق صحیفه‌ای خجسته‌ست کتاب

بر لوح کمال نقش بسته‌ست کتاب

در سینه هزار حرف شیرین دارد

هرچند که بی‌صدا نشسته‌ست کتاب

***

از باغ ادب ترانه‌ای دارم و بس

تنهایی عارفانه‌ای دارم و بس

عمری‌ست که بی‌نیازم از مال و منال

در خانه کتابخانه‌ای دارم و بس

***

تقویم در تقویم؛ این فصل‌ها سرشار باران تو خواهد شد

مجلس به مجلس باز؛ پیمانه‌ها، لبریز پیمان تو خواهد شد

این فصل‌های سبز؛ انگار تفسیر غزل‌های بدیع توست

این عشق‌های پاک؛ مجلس‌نشین درس عرفان تو خواهد شد

این بادها چندی‌ست؛ عطر تو را در باغ بیداری پراکنده‌ست

این باغ بی‌پاییز؛ دلبسته لب‌های خندان تو خواهد شد

این کاروان اما؛ منزل به منزل می‌رود تا بانگ بیداری

نسلی که در راه است؛ در آستان صبح مهمان تو خواهد شد

گفتی خدا با ماست؛ گفتی که فردای جهان فردای توحید است

فردا تمام خاک؛ جغرافیای سبز ایمان تو خواهد شد

تو زنده‌ای و عشق؛ در جلوهٔ اندیشه‌های روشنت زنده‌ست

یک روز این دل‌ها؛ پروانهٔ شمع شبستان تو خواهد شد

در ظلمت امواج، خوش می‌درخشد بادبان‌های نجات تو

این موج‌ها آخر، دریا به دریا صید طوفان تو خواهد شد

نام تو جاوید است؛ نام تو در افسانه‌های شهر پاینده‌ست

دل‌های بعد از این؛ آیینه در آیینه حیران تو خواهد شد...

این لاله‌های سرخ؛ یک پرده از شرح کرامات لطیف توست

این دشت‌ها آخر؛ محو تماشای شهیدان تو خواهد شد

عالم همه شور است، با این همه این‌ها هنوز آغاز این مستی‌ست

این جام‌ها یک‌ریز، سرمست از شیدایی جان تو خواهد شد

پیغام تو جاری‌ست؛ پیغام تو در هفت اقلیم زمین جاری‌ست

ای وارث خورشید! فردای این آفاق از آن تو خواهد شد

 

در ادامه این نشست زهرا غلام‌زاده شاعر جوان شهرستان ابرکوه و برگزیده محفل راویان بالندگی استان یزد یکی از آثار خود را با موضوع انقلاب اسلامی قرائت کرد:

پل ببندید رسیده است به این خانه بهار

شب سختی ست شب آینه بندان بهار

پیله پنجره ها شوق پریدن دارد

صبح پرواز رسیده ست به زندان بهار

قد برافراشته آزادگی پرچم ها

سرو ها سینه سپر بی سر و سامان بهار

خاک تا سینه ی افلاک پر از تکبیر است

عطر خون ریخته از مشت غزل‌خوان بهار

ابر ها دست به هم داده به بار آمده اند

به سر آینه ها ریخته باران بهار

و چهل سال شکوفا شده دامان زمین

ماه بهمن شده هر سال گل افشان بهار

آب خورده ست که اینگونه تناور شده است

انقلابی که شکفته ست از ایوان بهار

 پر کشیده ست پرستوی رها ، راهش را

نقش کرده ست به دیوار خیابان بهار

 

غلامعلی سفید، رئیس شورای اسلامی شهر یزد نیز در سخنانی کوتاه، به آشنایی خود با مرحوم بهجتی اردکان و حجت‌الاسلام زکریا اخلاقی اشاره و خاطرنشان کرد: از دوران دانشجویی افتخار همنشینی و مصاحبت با مرحوم بهجتی نصیب بنده شد و در دوران خدمت در استانداری یزد نیز به سبب رابطه کاری با ایشان که منصوب در سمت امامت جمعه شهر اردکان بودند، از نظر فکری و فرهنگی بهره‌های فراوانی از شخصیت این عالم ادیب بردم.

وی ادامه داد: سابقه ارتباط و رفاقت بنده با استاد اخلاقی نیز به دوران حضور در آموزش و پرورش یزد و فعالیت‌های ادبی و هنری معاونت پرورشی این اداره برمی‌گردد که به سبب تشکیل گروه‌های سرود مدارس در دهه شصت، بارها از اشعار نغز و بدیع ایشان استفاده کردیم.

سفید با تجلیل از ادب و تواضع شاعرانی همچون مرحوم بهجتی و حجت‌الاسلام اخلاقی، ابراز امیدواری کرد شاعران جوان در کنار سرایش اشعار فنی و بدیع، به این خصایص اخلاقی و رفتاری نیز بیش از پیش آراسته شوند.

رقیه دوست فاطمی‌ها، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد نیزدر ابتدای این نشست به گرامیداشت ایام‌الله دهه فجر، برگزاری نشست‌های «راویان بالندگی» در استان‌ها را در راستای بزرگداشت مقام شعر و شاعری و تجلیل از شاعران و فعالان شعر انقلاب اسلامی دانست.

در پایان محفل ادبی «روایان بالندگی» در استان یزد لوح سپاس علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به شاعران پیشکسوت و جوان استان، حجت‌الاسلام زکریا اخلاقی و زهرا غلام‌زاده تقدیم شد.

گفتنی است، نشست‌های راویان بالندگی توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی در ایام‌الله دهه فجر انقلاب اسلامی به منظور تجلیل از شاعران و فعالان شعر انقلاب اسلامی در استان‌های مختلف کشور در حال برگزاری است.










  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا