سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان اینکه میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری کاهش یافته است گفت: تعداد مراجعان به کلینیک‌های ۱۶ ساعته و مراکز علوم دانشگاهی ۳۰ درصد افزایش یافته است.

یزدفردا: ابراهیم سلمانی در نشست با خبرنگاران استان یزد با بیان اینکه روند شیوع کرونا در در استان رو به افزایش است اظهار داشت: شاخص‌های شیوع بیماری علوم پزشکی را نگران کرده است.

وی گفت: از ابتدای شیوع کرونا تا روز گذشته 64 هزار و 924 نمونه pcr در استان یزد انجام شده که از این افراد 28 هزار و 485 نفر مبتلا به کرونا در یزد شناسایی شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد افزود: در شهرستان‌های استان به تفکیک ابرکوه 456 مورد، اردکان 631 مورد، اشکذر 161 مورد، بافق 217 نفر، بهاباد 94، تفت 204 مورد، خاتم 332 مورد، مهریز 375 مورد، میبد 1080 نفر، یزد 4898 مورد و از اتباع و سایر استان‌ها 427 نفر مبتلا به کرونا شناسایی شدند.

سلمانی تصریح کرد: این تعداد مبتلایان برخی در بستری شدند و تعدادی سرپایی درمان شدند با این وجود از اسفند ماه سال گذشته تاکنون 1480 نفر از مردم استان به دلیل بیماری کرونا فوت کردند.

وی با بیان اینکه 1574 نفر از کادر بهداشت و درمان به کرونا مبتلا شدند گفت: دو شهید مدافع سلامت استان یزد مرضیه محمدی و آقای شمس‌الدینی هستند، تاکنون پرونده هفت شخص مدافع سلامت که به دلیل بیماری کرونا فوت کردند برای تشخیص شهید سلامت به ستاد کرونا کشور فرستاده شده است.

سلمانی ادامه داد: میانگین سنی افراد بستری در موج اول 56.3 سال در موج دوم 54.8 سال و در موج سوم 56.5 سال بودند و از نیمه آذر تا روز گذشته میانگین سنی افراد بستری 53.9 است.

وی عنوان کرد: بیشترین بروز بیماری نسبت به جمعیت در شهرستان‌های ابرکوه، مهریز، خاتم، بهاباد است و رنج ابتلا به کرونا در استان 2 سال تا 91 ساله بوده که هر دو بهبود یافتند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به اینکه روند کاهشی میزان رعایت پروتکل‌ها سبب نگرانی شده و اکنون درصد رعایت به 69 درصد رسیده است این کاهش در موج‌های دیگر نشان داد که ابتدا 2 تا 3 هفته افزایش می‌یابد و در عرض یک ماه افزتیش بستری و نهایتا در طی 40 روز تا 2 ماه شاهد افزایش میزان فوت مردم هستیم.

سلمانی اظهار داشت: تعداد مراجعان به کلینیک‌های 16 ساعتی و مراکز علوم دانشگاهی 30 درصد افزایش یافته است.

وی گفت: سومین مسئله ساده‌انگاری و سهل‌انگاری مردم جامعه، مسئولان ما را نگران کرده است که شاهد موج چهارم بیماری باشیم، البته امیدواریم این پیش‌بینی درست نباشد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان اینکه کم‌ترین میزان رعایت پروتکل‌ها در شهرستان‌های میبد با 65 درصد، مهریز و ابرکوه با 67 درصد است افزود: مردم شهرستان بافق با 93 درصد و اردکان با 88 درصد بیشترین رعایت پروتکل‌های بهداشتی را دارند.

سلمانی خاطر نشان کرد: عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، جلسات غیر ضروری با جمعیت بالا، کاهش استفاده مردم از ماسک، افزایش رفت و آمدهای خانوادگی، عدم فاصله‌گذاری در اصناف و سطح جامعه سلب افزایش ابتلا به کرونا شده است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا