رئیس کمیته دانشگاهیان، اساتید و علمی و پژوهشی کنگره ملی شهدای یزد گفت: ۳۰ عنوان برنامه در کمیته دانشگاهیان، اساتید و علمی پژوهشی دومین کنگره ۴۰۰۰ شهید استان دارالعباده و دارالعم یزد اجرا می‌شود.

یزدفردا: قاسم بریدلقمانی در نشست با خبرنگاران استان یزد به منظور تشریح برنامه‌های کمیته دانشگاهیان، اساتید و علمی پژوهشی دومین کنگره 4000 شهید استان دارالعباده و دارالعم یزد اظهار داشت: 30 عنوان برنامه در قالب هشت کارگروه تخصصی توسط این کمیته اجرا می‌شود.

وی گفت: با توجه به اهمیت نقش هنر در جامعه کارگروه هنری کمیته با مسئولیت دانشگاه علم و هنر استان است که مهم‌ترین برنامه این کارگروه برنامه‌ریزی برای جشنواره ادبی رویش است.

رئیس دانشگاه یزد ادامه داد: امسال پنجمین جشنواره ادبی رویش با محوریت کنگره ملی شهدای استان و در پنج بخش و 21 رشته انجام می‌شود، از جمله هنرهای تجمسی، تصویرسازی، طراحی پوستر، نقاشی، فیلم، موشن موبایلی و رشته‌های هنری دیگر است.

لقمانی تصریح کرد: جشنواره در بخش شعر موضوعات مختلف آزاد، آیینی و موضوع شهدا وجود دارد، بخش ادبیات و تالیف دل‌نوشته‌ها، هنرهای آوایی سنتی و مدرن، همچنین این کارگروه به تولید آثار هنری و حمایت از آثار هنری دانشجویان می‌پردازد.

وی بیان کرد: کارگروه عمرانی کمیته بر عهده دانشگاه آزاد اسلامی به منظور ساماندهی وضعیت بلوار شهدای گمنام که مسیر چهار دانشگاه استان است، مقرر شد ویژه 21 شهید دانشگاه از طریق فراخوان عمومی المان و دیوارنگاره طراحی شود.

رئیس کمیته دانشگاهیان، اساتید و علمی و پژوهشی کنگره ملی شهدای یزد با بیان اینکه بسیاری از قبور گمنام سامان گرفتند عنوان کرد: تکمیل قبور شهدای گمنام دانشگاه‌های استان در این کارگروه اجرا می‌شود.

لقمانی با اشاره به محور سوم کمیته در قالب کارگروه علمی و پژوهشی گفت: این کارگروه با مسئولیت بسیج اساتید استان شکل گرفت و تدوین مقالات و پایان‌نامه‌ها از اهم فعالیت آن‌ها است.

وی بیان کرد: 50 استاد علاقه‌مند به این حرکت پس از جلسات متعدد 40 موضوع جذاب و شاخصی را برای موضوع مقالات دانشجویی ارائه کردند و این موضوعات در سه سطح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا مورد حمایت قرار می‌گیرند.

رئیس دانشگاه یزد از جملات موضوعات بررسی تجارب راه‌سازی در دوران دفاع مقدس به طول 18 کیلومتر در مدت 24 ساعت تحت شرایط جنگی و با قابلیت عبور ماشین‌آلات سنگین، بررسی تجارب عملیاتی تخلیه شهرهای مرزی، بررسی تاثیر قنات و مقنی‌های یزد در دوران دفاع مقدس و کندن کانال‌ها، نقش زنان یزدی در دفاع مقدس، نقش مدیریتی شهید صدوقی در دوران انقلاب و دفاع مقدس و تاثیر دفاع مقدس بر شکل‌گیری حشدالشعبی در عراق است.

لقمانی افزود: کارگروه تولید محتوا و رسانه با مسئولیت جهاد دانشگاهی به فراهم کردن محتوا مورد نیاز جامعه، انتقال و انعکاس اخبار کمیته علمی و کنگره شهدا در رسانه‌ها است.

وی گفت: از جمله محتواهای مدنظر ساخت مستند شهید بخشنده، شهید دادرس، مستند تلویزیونی بوکمال که در ان نقش یزدی‌ها دردفاع از حرم می‌پردازد، ساخت کمیک موشن در مورد پنج شهید، ساخت نماهنگ عمار علی و شهید فخری‌زاده از دیگر مجموعه فعالیت‌ها است.

رئیس کمیته دانشگاهیان، اساتید و علمی و پژوهشی کنگره ملی شهدای یزد با اشاره به این اینکه کارگروه پنجم با محوریت تالیفات بر عهده دانشگاه جامع علمی کاربردی است ادامه داد: بسیاری از تالیفات دانشگاه باید مستندسازی شوند و لازم است کتاب‌ها تدوین و چاپ شوند.

لقمانی بیان کرد: شش کتاب توسط این کمیته با محوریت شهید رمضان‌خانی، شهید برزگری، کتاب ابداعات مخترعان یزدی در دفاع مقدس، کتاب داستان‌های کوتاه و جذاب از شهدای یزد، دایره‌المعارف 10 جلدی دریا در کویر به زندگی‌نامه 135 شهید دانشجوی استان یزد می‌پردازد.

وی افزود: کتاب زندگی‌نامه شهید بخشنده به نام اگر دیر آمدم مجروح بودم به زبان انگلیسی ترجمه می‌شود و به صورت رایگان در اختیار دانشجویان غیرایرانی قرار می‌گیرد تا با دفاع مقدس آشنا شوند.

رئیس دانشگاه یزد خاطر نشان کرد: کارگروه ششم ویژه برگزاری مسابقات فنی و حرفه‌ای در قالب مسابقات ورزشی و کتابخوانی که قابلیت اجرا دارند است، از جمله مسابقه مجازی کتاب اگر دیر آمدم مجروح بودم هشتم اسفند ماه برگزار می‌شود و جوایز آن 10 کمک هزینه سفر به کربلا، 15 کمک هزینه سفر به مشهد مقدس و 50 کارت هدیه 50 هزارتومانی است.

لقمانی اظهار داشت: کارگروه آزاداندیشی با هدف جمع‌آوری شبهات جامعه در خصوص شهدا و دفاع مقدس و پاسخ‌گویی به آن‌ها می‌پردازد که این فعالیت بر عهده نهاد رهبری دانشگاه یزد است.

وی عنوان کرد: کارگروه سبک زندگی به منظور حمایت و ترویج ازدواج آسان، توسعه فرهنگ سبک زندگی شهدا و تامین جهیزیه ایرانی است.

رئیس کمیته دانشگاهیان، اساتید و علمی و پژوهشی کنگره ملی شهدای یزد گفت: فضاسازی دانشگاه، دیدار با خانواده‌های شهدا، غبارروبی قبور شهدا، مشارکت در طرح‌های 40 گانه کنگره شهدا، نام‌گذاری مراکز دانشگاهی به نام شهدا، برپایی یادواره شهدا، تولد و انتشار کلیپ، اطلاع‌رسانی برنامه‌های کنگره و حمایت از فعالیت‌های علمی و فرهنگی دانشجویان از دیگر برنامه‌های این کمیته است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا