معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری گفت: ساز و کار اصلی تحقق اهداف بلند در حمایت از کودکان با راهکارها، نگاه‌های هم گرایی، عالمانه و همکاری همه افراد عهده دار در اجرای قوانین مرتبط به حقوق آنها شکل می‌گیرد.

یزدفردا: محمود عباسی عصر پنجشنبه در آیین افتتاح کلینیک حقوق کودک شهرستان میبد افزود:  سخن گفتن از کودک مجموعه‌ای از حق‌ها را شامل می‌شود و باید این امور همچنان که در اسناد بین اللملی ، قوانین و مقررات داخلی و آموزه های دینی مورد شناسایی و توجه قرار دارد  باید در بطن خانواده و جامعه نیز مورد اهتمام خاص قرار گیرد.

وی ادامه داد : کودکان با وجود شرایط سنی حق زندگی شایسته در کنار خانواده ، حمایت همه جانبه، فراگیری آموزش ،داشتن هویت ، کار نکردن ، مورد ظلم واقع نشدن و حمایت از آنها در صورت وقوع ظلم به آنها باید برخوردار باشند.

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری در ادامه آموزه‌های دینی و رفتار پیامبر اسلام(ص) با کودکان و مواظبت آن حضرت بر خدشه‌دار نشدن حق کودکان در شادی و بازی کردن آنها را یادآور شد.

وی تصریح کرد: وظیفه ما بهره گرفتن از این آموزه‌ها و توجه به اسناد بالادستی و مقررات مشتمل بر مجموعه‌ای از حق‌های مرتبط به کودکان و نگاه ویژه داشتن به آنها  در حوزه‌های گوناگون مدرسه ، خانواده ، تربیت ، بهداشت ، زندگی ،  رشد ، بقا و نامگذاری است.

عباسی اظهار کرد: کودکان باید مطمئن باشند که در دامن خانواده از صلح و صفا بهرمند هستند و کسی نمی تواند و نباید حق آنها را از بین ببرد.

وی خاطرنشان کرد: در برابر هر حقی تکلیفی است و این تکالیف بر دوش خانواده ، جامعه و مسوولان و سیاست‌گذاران و بر عهده دولت است که باید حمایت همه جانبه از کودکان داشته ‌باشند.

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری با اشاره به فاصله قانون‌گذاری  و اجرای آن یادآور شد : قانون حمایت از کودکان با ۵۱ ماده مجموعه‌ای از حق ها را به رسمیت شناخته است که باید با ابزار و ساز و کارها و با نگاه هم‌گرایی آنها را مورد توجه قرار داد.

به گفته وی در مورد حقوق کودکان انجمن علمی حقوق کودک ایران وابسته به وزارت علوم متشکل از استادان دانشگاه‌ها، مفسران قانون که عضویت آنها افتخاری و غیرسیاسی است ، ایجاد و در زیرمجموعه آن کلینیک‌ های تخصصی حقوق کودکان شکل گرفته است.

عباسی ترکیب اعضای شورای انجمن را متشکل از افراد مسوول در دادگستری ، مدیرکل بانوان و خانواده استانداری ، رییس کانون وکلا ، مدیرکل بهزیستی استان و یک نفر استاد و صاحب نظر حقوقی عنوان کرد که وظیفه دارند در کلینیک‌های حقوقی تشکیل شده بر اساس اساسنامه انجمن به فعالیت بپردازند.

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری ،در ادامه شهرداری‌ها را نیز به عنوان پارلمان محلی ونهادهای برآمده از بطن مردم برشمرد که در این عرصه فعالیت و حضور دارند.

همچنین رییس دادگستری شهرستان میبد با اشاره به اینکه کودکان آسیب پذیرترین اعضای خانواده و ضعیف‌ترین قشر در معرض آسیب  جامعه هستند گفت: راه اندازی کلینیک‌های حقوق کودکان اتفاق خوبی در حمایت از کودکان  است.

علیرضا حسین‌بیگی از میبد به عنوان شهر نمونه آزمایشی(  پایلوت) در اجرای طرح حمایت از کودکان تعیین شد، قدردانی کرد و افزود: در کلینیک‌های کودکان موضوع روانشناسی و جامعه شناختی و آموزش و پرورش مطرح است و علاوه بر آنها توجه ویژه به موضوع‌های حقوقی لازم است.

وی ادامه داد: ایجاد دادگاه‌های ویژه و به کارگیری قضاتی که شرایط رسیدگی به پرونده‌ها را دارد و مددکار اجتماعی ، راه‌اندازی دادگاه خانواده و انجام وظیفه بانوان قاضی به عنوان مشاور در کنار قاضی مرد را از اقدامات انجام شده برشمرد.

وی تصریح کرد : بانوان قاضی با ویژگی شناخت احساس‌های کودک ، مشکلات کودکان را بهتر می‌توانند درک کنند.

این مسوول قضایی شهرستان اهمیت مشاوره حقوقی و تلفنی را نیز یادآور شد و همچنین فراهم کردن ملاقات کودکان با والدین دارای پرونده در کلانتری‌ها را پیشنهاد کرد که در حال حاضر در یکی از امامزاده‌های شهر فراهم کردن این فضا برای ملاقات آنها پیگیری شده‌ است.

شهردار میبد هم گفت : کودکان در اسلام و هم در قوانین کشوری از بدو تولد دارای حقوق هستند و همچنین  بر اساس بندهای ۶ و ۲۱ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها برای مجموعه مدیریت شهر در ارتباط با حقوق کودکان وظایفی تعیین شده‌ است.

علیرضا نقوی تصریح کرد: مجموعه مدیریت شهر شامل شهرداری و شورای اسلامی به عنوان وضع کننده قوانین شهری ملزم و دارای وظیفه ایمن‌سازی ، پارک‌ها ،وسایل حمل و نقل عمومی برای کودکان هستند.

وی ویژگی و قلمرو وظایف شهرداری‌ها در شهرهای دوستدار کودک که میبد هم در شمار آنهاست ، فراتر از توجه مسایل عمرانی ، شهرسازی و عمرانی ،  توجه به موضوع‌های فرهنگی و اجتماعی ، سلامت و محیط زیست و حقوق کودکان برشمرد.

در آیین یادشده احکام اعضای کلینیک حقوق کودک اعطا شد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا