استاد دانشکده مکانیک دانشگاه یزد گفت: با هدف نگهداری دستگاه‌های صنعتی بدون توقف خط تولید و شناسایی عیوب آنها، فناوران دانشگاه یزد موفق به ساخت دستگاه آنالایزر ارتعاشات دوکاناله شدند.

یزدفردا: منصور رفیعیان نگهداری و تعمیرات در صنایع را یک امر مهم و حیاتی توصیف کرد و اظهار داشت: یکی از این تکنیک‌های موفق در نگهداری و تعمیر دستگاه‌ها، آنالیز ارتعاشات است که برای کمک گرفتن از این تکنیک نیاز به دستگاهی به نام آنالایزر ارتعاشات است که در پردیس صنعتی و فناوری دانشگاه یزد ساخته شد.

استاد دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه یزد در مورد توانایی‌های دستگاه آنالایزر ارتعاشات دوکاناله گفت: نمایش‌های دامنه، زاویه فاز، شکل موج، منحنی پوش ارتعاشات، منحنی اربیت و منحنی آبشاری، طیف فرکانسی و بالانس دینامیکی تک صفحه‌ای و دوصفحه‌ای از قابلیت‌های این دستگاه است.

رفیعیان با اشاره به اینکه این دستگاه قدرت تشخیص عیوب مکانیکی را دارد، عنوان کرد: تاکنون دسترسی اغلب صنایع به این دستگاه دشوار بوده و با اینکه نمونه‌های خارجی این دستگاه تولید شده است اما دلایلی نظیر بالا بودن بیش از حد قیمت آن و مسائلی نظیر تحریم‌ها و عدم دسترسی به خدمات پس از فروش این نوع محصولات، ما را به ساخت این دستگاه واداشت.

وی از دیگر دستگاه‌های ساخته شده توسط این شرکت فناور در پردیس صنعتی و فناوری دانشگاه یزد را سکوی بالانس روتور (بالانس کارگاهی)، تست ارتعاشی دسته موتور VTM۲۰۰ و فن سانتریفیوژ تسمه‌ای ۶۰،۰۰۰ متر مکعب بر ساعت نام برد و افزود: در این شرکت محصولات آموزشی نظیر ارتعاشات ماشین‌های صنعتی، سیستم اندازه‌گیری، بالانس ماشین‌های صنعتی و همراستاسازی ماشین‌های صنعتی نیز به چاپ رسیده و مورد استقبال کاربران قرارگرفته است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا