یزدفردا : فرماندار تفت گفت: در حال حاضر فعالیت معدن سنگ تراورتن روستای کردآباد این شهرستان متوقف و موضوع به سازمان صنعت، معدن و تجارت (صمت) استان یزد برای طرح در شورای معادن ارجاع شد.

علیرضا نوکار عصر پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: حدود ۱۶ معدن در روستای کردآباد فعال است و یکی از این معادن که پروانه اکتشاف آن مربوط به سال ۹۰ و مجوز بهره برداری آن برای سال ۹۵ است روز گذشته به دنبال آغاز فعالیت معدن موجب تنش میان روستاییان و تعدادی از کارگران معدن شد.
فرماندار تفت با بیان اینکه این معدن سال های گذشته همواره محل بحث و اختلاف نظر بود، اضافه کرد: اهالی معتقدند معدن در نزدیکی روستای آنهاست و سبب تخریب مراتع می شود.
وی ادامه داد: چالش و خلای قانونی که در این زمینه وجود دارد برای اعطای مجوز بهره برداری یا اکتشاف معادن از دستگاه های دیگر استعلام می شود ولی نظر فرمانداری و مدیریت اجرایی شهرستان اخذ نمی شود.
نوکار با اشاره به برگزاری چندین جلسه با مردم روستای کردآباد در محل روستا و فرمانداری تفت، گفت: همواره سعی کرده ایم به روستاییان بگوییم که بهره بردار مجوز قانونی لازم را دارد و از آن طرف به دنبال احقاق حقوق مردم هستیم که بهره بردار راضی به ارایه خدماتی به روستا شده است.
وی در ادامه به درگیری های دیروز( چهارشنبه) در معدن کردآباد پرداخت و افزود: بهره بردار دیروز تعدادی کارگر به همراه خانواده را از معدن دیگری به کردآباد انتقال می دهد که با ممانعت اهالی مواجه می شود.
فرماندار تفت اضافه کرد: در پی درگیری بین اهالی و کارگران معدن، نیروی انتظامی به موضوع ورود کرد و مساله فعلا خاتمه یافت .
نوکار تصریح کرد: نیروی انتظامی به هیچ عنوان درگیری نداشته و صرفاً درگیری بین اهالی و کارگران معدن بود.
وی با اشاره به اینکه انتظار روستاییان به حق است، گفت: بلافاصله شب گذشته شورای تأمین شهرستان تشکیل جلسه داد و توقف فعالیت معدن مصوب و موضوع برای تصمیم گیری به شورای معادن استان ارجاع شد.
فرماندار تفت تأکید کرد: احقاق حقوق مردم اولویت ماست و امیدواریم این موضوع حفظ شود.

درگیری روز گذشته در روستای کردآباد دهستان دهشیر شهرستان تفت، بازتاب های مختلفی در فضای مجازی داشت و فیلمی از خانمی که در محل درگیری بر اثر فشار روانی و اضطراب از حالت عادی خارج شده بود به عنوان ضربه زدن به اهالی روستا دست به دست می شد.
همچنین در این درگیری یکی از کارگران معدن با خودرو برخورد می کند  که موضوع از سوی مراجع قضایی در حال پیگیری است.

به گفته مردم روستای کردآباد نتظار می رود با توجه به موقعیت ییلاقی شهرستان تفت و وجود شیرکوه به عنوان قلب تپنده استان یزد، مسوولان صمت استان برای صدور مجوز اکتشاف و بهره برداری معادن دقت نظر بیشتری به خرج دهند و نظر مدیران اجرایی و فرمانداری تفت را جویا شوند تا شاهد چنین اتفاق هایی نباشیم.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا