عربستان برای اولین بار نسبت به صدور حکم احضار قضایی ولیعهد این کشور در خصوص پرونده افسر سابق سازمان اطلاعات این کشور واکنش نشان داد.

به گزارش پایگاه خبری یزد فردا  به نقل از ایسنا، روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی نوشت، نداء ابو علی، رئیس دائم هیئت عربستان در سازمان ملل در سخنانی در واکنش به احضار محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور توسط دادگاه فدرال آمریکا اظهار کرد که کشورش خواستار عدم استفاده از اصل اختیارات قضایی جهانی برای تضعیف اصل حاکمیت کشورها و مداخله در امور داخلی آنها است.

وی افزود: هرگونه تلاش برای اجرای اختیارات قضایی جهانی بدون توجه به این مبانی؛ بهانه‌ای برای سیاسی کردن بخش قضایی در کشورهای مذکور است.

ابوعلی ادامه داد: باید در موارد خاص مرتبط با جرایم خطرناک و کشورهایی که تمایلی به اعمال اختیارات قضایی‌شان ندارند به اختیارات قضایی جهانی متوسل شد.

دادگاه فدرال آمریکا جمعه گذشته درخواست احضار محمد بن سلمان و ۹ سعودی دیگر علاوه بر بنیاد خیریه وی "میسک" را برای حضور در دادگاه بابت پرونده سعد الجبری، افسر سابق سازمان اطلاعات عربستان صادر کرد.

الجبری پیشتر از ولیعهد عربستان به دستگاه قضایی آمریکا شکایت و وی را به تشکیل تیمی برای قتلش در شهر بوستون آمریکا در سال ۲۰۱۷ و به کارگیری جاسوسان مخفی در آمریکا برای تعقیب وی متهم کرد.

براساس این شکایت، دو هفته بعد از ترور جمال خاشقجی، محمد بن سلمان تیمی را برای ترور الجبری در کانادا بعد از شکست تلاش‌های قبلی‌اش اعزام کرد. همچنین محمد بن سلمان از الجبری خواسته بود ظرف ۲۴ ساعت به عربستان بازگردد وگرنه کشته خواهد شد.

پیشتر دادگاه فدرال در واشنگتن دستور احضار قضایی محمد بن سلمان درباره پرونده تلاش برای ترور الجبری را صادر کرده بود.

الجبری پیش از این مشاور محمد بن نایف، ولیعهد سابق و برکنار شده عربستان بود و به عنوان هماهنگ‌کننده اصلی عربستان با دستگاه‌های اطلاعاتی غرب فعالیت می‌کرد.

چهار دهه کار اجباری الجبری در وزارت کشور عربستان باعث شده است که وی نسبت به بسیاری از موضوعات حساس در داخل و خارج از این کشور مطلع باشد و او می‌داند که اسرار پادشاهی عربستان کجا دفن شده است.

علی‌رغم اینکه الجبری هیچ‌گاه علناً منتقد محمد بن سلمان نبوده است اما مشکل بن سلمان با او به این دلیل است که وی پیشتر هم‌پیمان محمد بن نایف، رقیب اصلی بن سلمان بوده است.

سعد الجبری در سال ۲۰۱۷ پیش از آنکه محمد بن نایف تحت اقامت اجباری قرار بگیرد و محمد بن سلمان جانشین او شود، از عربستان به آلمان فرار کرد.

او پس از یک اقامت کوتاه در آلمان٬ تابستان ۲۰۱۷ به آمریکا رفت اما به این دلیل که در سایه ریاست جمهوری دونالد ترامپ در این کشور احساس امنیت نمی‌کرد، نوامبر همان سال به کانادا فرار کرد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا