پرورش بز سانَن به عنوان یکی از دام های سبک با شیردهی خوب، چند قلویی زایی و به دلیل صرفه اقتصادی بالا مورد توجه تعدادی از شهروندان میبد قرار گرفته و در صورت حمایت و مناسب بدون قیمت خوراک این حیوان ، پرورش آن در آینده رونق خوبی دارد.

یزدفردا: میبد، اقلیم مناسبی برای پرورش بز سانَن دارد و در صورت حمایت از دامداران آنگونه که انتظار می رود،  می‌توان به رسیدن به جایگاه مناسب تری در کشور از نظر پرورش دام سبک در این شهرستان امید داشت.

اما در حال حاضر با توجه به ادعای دامداران، حمایت کمی از آنها می‌شود، خوراک دام کیفیت خوبی ندارد و گذشته از آن باید این محصول را با هزینه‌های بیشتری نسبت به سال قبل تهیه کنند.

پرورش دام باید مقرون به صرفه باشد

یکی از دامداران میبد گفت: هشت سال قبل پرورش بز سانن را با خرید ۲ راس این حیوان شروع کرده و در حال حاضر تعداد دام های او به ۳۰ راس رسیده است.

محمدرضا جعفریان با اشاره به اینکه در حال حاضر شیر بز با وجود ارزش غذایی بالا و هضم آسان آن در دستگاه گوارش انسان به دلیل ضعف تبلیغات در بازاریابی خریداری ندارد و تهیه آذوقه هم گران است، گفت: در حال حاضر هر کیلوگرم یونجه در بازار آزاد سه هزار و ۲۵۰ تومان به فروش می رسد.

وی اظهار کرد: اگر ۴۰ کیلوگرم یونجه تر را در برابر نور خورشید قرار دهید تا خشک و به خوراک دام برسد، پنج کیلوگرم از وزن آن کم شد، چون یونجه پس از برداشت از مزارع به صورت خشک نشده روانه بازار می شود و علاوه بر آن باید بهای آن را نقدی پرداخت کرد.

وی ادامه داد: یک کامیونت جو خریداری کرده‌ و آسیاب هم برای خرد کردن دارد ، اما مدیریت جهاد کشاورزی منطقه ذرت ، سویا و سبوس حواله‌ ای در اختیارش نمی گذارد و باید آن را از بازار آزاد خریداری کند.

جعفریان که در منطقه بدرآباد میبد به کارهای دامداری مشغول است، می گوید: پارسال قیمت هر کیلوگرم سویا در بازار سه هزار تومان بود هم اکنون با ۱۱ هزار تومان افزایش به ۱۴ هزار تومان رسیده است در حالیکه قبل از گران شدن آذوقه دام، پرورش بز سانن به صرفه بود و نسبتا درآمد خوبی هم داشت.

مشکل اصلی پرورش دام تهیه آذوقه است 

همچنین به گفته دیگر دامدار نمونه کشوری میبد که در روستای رکن‌آباد میبد سکونت دارد، از سال ۸۶ دامداری را با خرید سه راس این حیوان آغاز کرده و در حال حاضر تعداد دام های او به حدود ۴۰۰ راس رسیده است.

حسین ملاصادقی افزود: برای افزایش تعداد دام ها و پیشیگری از کاهش میزان شیردهی، به انجام تلقیح مصنوعی و برنامه ریزی برای همزمان زایمان بزها نیز توجه دارد.

وی مشکل اصلی فعالیت در این حرفه را تهیه آذوقه و بالا بودن قیمت نهاده های دامی در بازار عنوان کرد و  ایجاد  شرکت تعاونی برای توزیع آذوقه با قیمت مناسب را ضروری دانست و گفت: خوراک دام به شرکت های تعاونی فعال تهیه خوراک با قیمت دولتی تحویل می شود، اما آنها مقداری را به صورت حواله‌ای به ما دامداران تحویل می‌دهند.

وی تاکید کرد: اگر خوراک دام را مستقیما به دامداران تحویل دهند، با توجه به امکانات موجود قادر به فرآوری آن هستیم ، و به صورت مرغوب‌تری خوراک تهیه می‌شود.

به گفته ملاصادقی ،پرورش بز سانن از لحاظ اقتصادی کشاورزی واقعا به صرفه است به شرطی که از دامدار حمایت شود ، می‌تواند درآمد بالایی برای خانوارهای روستایی داشته‌ باشد.

وی گفت: با توجه به توصیه وزیر وقت جهاد کشاورزی که ۲ سال قبل از دامداری او بازدید کرد، قرار بود قطعه زمینی برای ایجاد فضای کافی برای توسعه فعالیت های دامداری در اختیارش بگذارند.

وی ادامه داد: اگر به امید تحویل زمین از مسوولان شهرستان منتظر نمی ماند، زودتر زمین فعلی را خریده بود، هم اکنون تعداد بیشتری دام در اختیارش بود.

این دامدار در ادامه با اشاره به جاده خاکی منتهی به دامداری خواهان همکاری مسوولان در آسفالت مسیر شد و گفت:  فعالیت در دامداری را ساعت پنج و نیم صبح با شیردوشی دام ها آغاز می کند و ضمن سرکشی و تغذیه دام ساعت پنج عصر بار دیگر با شیردوشی ،مراقبت، توزیع خوراک و یونجه پایان می یابد.

به گفته ملاصادقی بزهای سانن روزانه نیاز به پنج ساعت مراقیت دارند و در زمان زایمان باید زمان بیشتری را صرف مراقبت دام کرد و همزمان با پرورش این حیوان می‌توان به سایر فعالیت‌ها و مشاغل پرداخت .

میبد، پیشقدم در پرورش بز سانن

همچنین معاون مدیریت جهاد کشاورزی میبد از این شهرستان به عنوان پیشگام در  پرورش بز سانن یاد کرد و گفت: پرورش این حیوان از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه و رونق آن مورد توجه شهروندان قرار گرفته و تعدادی از مردم شهرها و روستاها در این عرصه فعالیت دارند.

علی اصغر دهقانپور افزود: تاکنون ۲ نفر از پرورش دهندگان بز سانن شهرستان به عنوان به عنوان نمونه ملی انتخاب شدند و جهاد کشاورزی از نظر مدیریت پرورش دام ، اصلاح نژاد و تغذیه ، آموزش های لازم را به دامداران ارایه می‌دهد.

بز سانن سازگار با آب و هوای میبد است 

وی ادامه داد: پرورش بز سانن به عنوان دامی سبک از نظر تولید مثل و شیردهی و همچنین سازگاری با آب و هوای منطقه بازدهی خوبی دارد و می‌توان آن را به صورت خالص و هم به صورت تلاقی با نژادهای بومی و محلی پرورش داد.

معاون جهاد کشاورزی میبد در ادامه با اشاره به ارایه سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان وام به دامداران در ۲ سال گذشته ، به پرداخت تسهیلات اشتغال فراگیر در روستا با سود کم اشاره کرد که به دامداران پرداخت شده‌ است.

نگهداری دام در قالب مشاغل خانگی 

همچنین این مسوول در ارتباط با نگهداری دام در مجاورت مناطق مسکونی گفت:  نگهداری دام به صورت محدود در مکان‌هایی که مشکل محیط زیست نداشته‌ باشد و مزاحمتی برای همسایه ها ایجاد نکند، بلامانع است و حتی در این ارتباط دامداران می‌توانند به صورت مشاغل خانگی فعالیت داشته‌ باشند.

وی از فعالیت پنج شرکت تعاونی تهیه خوراک دام و فروشگاه های توزیع خوراک دام در میبد خبر داد و گفت: دامداران در واحدهای صنعتی بزرگ با در اختیار داشتن امکاناتی می توانند خوراک فرآوری دام را به صورت آرد تهیه کنند.

معاون جهاد کشاورزی میبد ارایه تسهیلات مکانیزاسیون کشاورزی را نیز یادآور شد و افزود: دامداران می‌توانند با گرفتن این تسهیلات تجهیزات مرتبط به تهیه خوراک دام را خریداری کنند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا