با شروع موج سوم کرونا در فصل پاییز و افزایش افراد مبتلا به کووید- ۱۹، دغدغه مردم و مسوولان نسبت به این بیماری افزایش یافته است و آنها بیش از گذشته رعایت فاصله گذاری اجتماعی ، استفاده از ماسک و پرهیز از شرکت در دورهمی های خانوادگی را ضروری می دانند.

یزدفردا: بهاباد در میان ۱۰ شهرستان یزد یکی از محرومترین مناطق استان است که به دلیل جمعیت کم و دوری مرکز آن به شهر یزد پس از ارتقا از بخش به شهرستان چندان توسعه پیدا نکرده، لذا تامین برخی زیرساخت ها از جمله بهداشت و درمان آن بسیار ضروری است.

هرچند این شهرستان ۲۰ هزار نفر جمعیت دارد، اما به دلیل وجود عرصه های بیابانی در اطراف آن نقش زیادی در تامین امنیت پایدار منطقه و حفظ سکونتگاه های جمعیتی دارد، با وجود کاستی های متعدد شیوع کرونا از اوایل اسفند ۹۸  بر مشکلات مردم منطقه افزوده است.

به همین دلیل رفت و آمد بهابادی ها به دیگر شهرها و بالعکس و همچنین با شهرهای مجاور استان کرمان کمتر شده است و این موضوع بر اقتصاد منطقه که بر پایه کشاورزی و دامداری قرار دارد از لحاظ اجتماعی و اقتصادی همانند دیگر شهرها تبعاتی برجای گذاشته و با تمامی این وجود آنها ناامید نشده و نیستند. 

در این میان مردم و مسوولان منطقه تلاش دارند، با تکیه بر ایمان، امید به آینده روشن با رعایت پروتکل های بهداشتی کرونا را مهار کنند و بار دیگر با کمک رسانه ها شاهد حضور بیشتر مردم و رونق کسب و کارها قبل از کرونا در منطقه خود باشند.         

فرماندار بهاباد با بیان اینکه وضعیت شهرستان از نظر شیوع کرونا بحرانی است ، اظهار کرد: آمار افراد مبتلا در حال افزایش است در حال حاضر روزانه ۱۰ نفر نیاز به بستری در بیمارستان دارند و بیش از ۳۰ نفر هم به قرنطینه خانگی هدایت می شوند.

محمد مهدی خانی زاده بهابادی یادآور شد: با توجه به تکمیل ظرفیت تخت بیمارستان های استان به سختی می توان  تخت خالی برای بیماران اعزامی به ۹ شهرستان دیگر استان پیدا کرد.

وی با اظهار تاسف از اینکه معدودی از شهروندان کرونا را جدی نگرفته و حساسیتی نسبت به این موضوع ندارند، تاکید کرد : بر اساس بررسی های انجام شده ۹۰ درصد نحوه ابتلای افراد به کرونا بیشتر از طریق دورهمی های خانوادگی در شهرستان است.

خانی زاده بهابادی با تاکید براینکه در حال حاضر هرگونه فعالیتی که نیاز به تجمع داشته باشد در شهرستان ممنوع است، اضافه کرد : بازرسی ها از نحوه رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی اصناف افزایش یافته است ، واحدهای صنفی متخلف پلمب ؛ مراکز ورزشی و تفرجگاه ها هم تعطیل شد و راه های ورودی به آرامستان بهاباد بسته است تا هیچگونه تجمعی صورت نگیرد.

فرماندار بهاباد در مورد فعالیت مساجد هم اظهار کرد : مسوولان مساجد شهرستان هم صرفا مجاز به اقامه نمازهای یومیه هستند و برگزاری هرگونه مجالس از جمله ترحیم ، قرائت ، کلاس تفسیر و احکام در فضای مسقف و غیرمسقف ممنوع است.

این مسوول با اشاره به فرهنگ سازی برای پیشگیری از ابتلای افراد به بیماری کووید- ۱۹ از شهروندان خواست نکات بهداشتی را برای پیشگیری از بیماری رعایت کنند و با تکیه بر ایمان و امید به آینده روشن با مسوولان برای پیشگیری از بیماری همکاری کنند.

به گفته خانی زاده بهابادی صاحبان صنوف نقش مهمی در این زمینه بر عهده دارند و ضمن استفاده از ماسک در محیط کار با نصب پارچه نوشته بر سردر واحدهای صنفی خود مردم و خریداران را به رعایت مفاد پروتکل های بهداشتی تشویق کنند یا در حد امکان از ارایه خدمات به خریداران بدون ماسک پرهیز کنند.

تاثیر مثبت تبلیغات رسانه ای و تشویق خانواده ها به پیشگیری از کرونا  

فرمانداربهاباد در ادامه با اشاره به اینکه با تبلیغات رسانه ای هم اکنون بسیار از مردم و خانواده ها پیشگیری از شیوع کرونا را جدی گرفته اند ولی برخی افراد هنوز به رعایت توصیه‌های بهداشتی در این زمینه توجه ندارند گفت : وضعیت این شهرستان از نظر شیوع بیماری کرونا همچنان قرمز و موارد مثبت و بستری ناشی از آن رو به افزایش است.

مردم از رفت و آمدهای غیرضروری ودورهمی ها پرهیز کنند 

همچنین رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بهاباد ، افزود : مهمترین مولفه جلوگیری از شیوع ویروس کرونا همکاری مردم و پرهیز آنان از رفت و آمدهای غیرضروری است و مردم باید با رعایت پروتکل های بهداشتی و حفظ فاصله گذاری های اجتماعی از شرکت در اجتماع و حضور غیرضروری در معابر عمومی بپرهیزند.

دکتر سید عبدالحمید رضوی بهابادی ادامه داد: مردم با احساس مسوولیت شرعی و اخلاقی باید بیشتر خود را مکلف به رعایت پروتکل های بهداشتی بدانند و با پوشش ماسک و ضدعفونی کردن دست ها و پرهیز از هرگونه مراوده اجتماعی و سفرهای غیرضروری برای کاهش آثار منفی بیماری تلاش کنند.

وی بابیان اینکه با شروع موج سوم کرونا در بهاباد مثل دیگر شهرها آمار افراد مبتلا و بستری رو به افزایش است، افزود : در حالی که از ابتدای شیوع کرونا در اسفند ۹۸ تاکنون بالاترین آمار هفتگی ۱۳ نفر بود این هفته با ۳ برابر شدن این عدد و پنج برابر شدن نسبت به هفته قبل، آمارها به عدد خیره کننده ۴۰ نفر رسید.

رییس شبکه بهداشت ودرمان بهاباد تصریح کرد : این درحالی است که به علت محرز بودن علایم تعداد زیادی از مراجعان یا نبود تمایل افراد مشکوک برای انجام تست، این آمار باید بسیار بیشتر از این رقم باشد.

رضوی بهابادی ادامه داد: بیشتر بیماران بستری با مشکل ریوی شدید تا ۷۰درصد روبرو  و در بخش آی. سی.یو(ICU) بستری هستند.

به گفته این مسوول سهل اندیشی در موضوع کرونا و رعایت نکردن موارد پیشگیری از سوی تعدادی از  مردم در روابط اجتماعی روزانه و مخصوصا در دورهمی‌های خانوادگی علت اصلی افزایش بی‌سابقه بیماران است.

شهروندان با رعایت اصول بهداشتی از شیوع کرونا پیشگیری کنند 

همچنین رییس بیمارستان حکیم بهابادی از مردم خواسته است با استفاده از ماسک و رعایت مفاد پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در پیشگیری از شیوع بیشتر این ویروس همکاری کنند.

دکتر « سحر عامل شهباز» در این زمینه پرهیز از حضور در اجتماعات، خودداری از خروج غیرضروری از منزل، استفاده از ماسک و رعایت فاصله هنگام تعامل با دیگر شهروندان را از جمله راهکارهای ساده و اطمینان‌بخش برای کاستن از خطر ابتلا به کرونا عنوان کرد و  افزود : با توجه به این وضعیت، تقاضا داریم مردم با رعایت اصول بهداشتی، از شیوع بیشتر کرونا پیشگیری کنند.

وی یادآورشد: رعایت نکات ساده و پر اهمیت بهداشتی از جمله زدن‌ماسک، شست‌وشوی مرتب دست ها و رعایت فاصله ایمن اجتماعی، کمک کننده و یاری رسان به کادر بهداشتی و درمانی است و با انجام این امور از سلامت خود افراد نیز محافظت می شود.

خانم عامل شهباز با بیان اینکه بهترین راه شکست کرونا رعایت پروتکل‌های بهداشتی است، خاطرنشان کرد: این بیماری محدودیت سنی در ابتلای افراد ندارد و هر کس در هر سنی اگر نکات بهداشتی را رعایت نکند مطمئناً گرفتار آن خواهد شد.

بیمارستان بهاباد ۳۶ تخت برای پذیرش بیماران دارد و طرح توسعه آن به ۹۶ تختخوابی در دست اجراست و در حال حاضر بخش های داخلی، اطفال، سونوگرافی، اورژانس،دیالیز ، زنان و زایمان و آزمایشگاه دارد. 

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا