امام جمعه مهریز گفت: مسوولان نهادهای فرهنگی و نمایندگان رسانه‌های گروهی باید نیت واقفان را به سمت وقف‌های نوین مورد نیاز مردم به خصوص در بخش های آموزش، بهداشت و تسریع در امر ازدواج و امور فرهنگی جوانان در این شهرستان هدایت کنند.

یزدفردا: حجت‌الاسلام عبدالرضا محی‌الدینی دوشنبه شب به مناسبت هفته وقف ( ۲۵ مهر تا اول آبان‌ماه )  در نشست با رییس و کارکنان اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان با قدردانی از تلاش‌های صورت گرفته در یک سال اخیر افزود: با همکاری روحانیان و بهره‌گیری از ظرفیت رسانه‌ها باید مردم و خیران را به سوی وقف در خصوص نیازهای روز جامعه و مردم برنامه‌ریزی و تشویق کنند.

وی با اشاره به اینکه همانند گذشته دیگر به برخی امور در عرصه وقف اصلا نیازی نیست به اهمیت توجه به مسایل جدید و استفاده از آن برای خدمت به جوانان به خصوص واگذاری زمین مناسب برای ازدواج و تشکیل خانواده و اشتغال و فعالیت‌های تولیدی و تامین جهیزیه اشاره کرد و پیگیری آن را به عنوان یک ضرورت و مطالبه خواستار شد.

رییس شورای فرهنگ عمومی مهریز با بیان اینکه بخش فراوانی از مکان‌های وقفی در دست مردم است به اهمیت عمل به نیات واقفان و پرداخت به موقع اجاره بهای آن که یک موضوع شرعی و خیلی حساس است تاکید کرد و یادآور شد: باید برخی مکان‌های دولتی و آموزشی که وقف هستند اجاره آنها طبق مقررات در موعد مقرر پرداخت شود.

محی‌الدینی به اهمیت شفاف‌سازی و نظارت در امور وقف و جلب اعتماد مردم و رها نشدن نیات واقفان در منطقه اشاره کرد و گفت: باید با عمل صالح و انجام امور شرعی به صورت دقیق به خصوص در ارتباط با وقف نسبت به فرهنگ‌سازی این صددقه جاریه و احسان ماندگار در جامعه و بین مردم اقدام کرد.

وی اظهار کرد: بی‌توجهی و بی‌تفاوتی به وقف و نیات واقفان که یک مسله مهم شرعی است پذیرفته شده نیست و عقوبت به همراه دارد و همه مردم و مسوولان به خصوص اداره اوقاف و امورخیریه رسالت حساس و سنگینی بر عهده دارند و باید با عملکرد جدی و صحیح خود موجب جلب اعتماد مردم شود و شاهد گسترش آن در منطقه باشیم .              

همچنین رییس اداره اوقاف و امور خیریه مهریز در ۲۴ مهرماه جاری به خبرنگاران گفته بود: برای نخستین بار از ابتدای سال ۱۳۹۹ تاکنون ۳۳ هزار سند مربوط به وقف این شهرستان در سامانه جامع موقوفه های کشور بارگذاری و ثبت الکترونیکی شده است.

سید مهدی سیدی افزود: ثبت الکترونیکی اسناد به منظور تسهیل در انجام امور اداری، شتاب در پاسخگویی به مراجعان، جلوگیری از بروز آسیب‌های چرخش پرونده‌های فیزیکی و حفظ و نگهداری اسناد و مدارک وقفی انجام می شود.

این مسوول با اشاره به اینکه در شهرستان مهریز یک هزار و ۹۰۰ موقوفه و چهار هزار و ۴۰۶ رقبه وجود دارد که ۹۵ درصد آن مربوط به  بخش کشاورزی است خاطرنشان کرد: کار بارگذاری تمامی اسناد موجود که بیش از ۷۰ هزار برگ است به مرور تا پایان سال‌جاری انجام می‌شود.

به گفته سیدی هم‌اکنون یک هزار و ۸۰۰ مستاجر موقوفه در شهر و روستاها زیرپوشش این اداره هستند که از این تعداد فقط ۳۰ درصد آنها در موعد مقرر نسبت به پرداخت اجاره بها اقدام می‌کنند و تاخیر در این امر اداره را در انجام وظایف فرهنگی و تحقق نیات واقفان با مشکل مواجه می‌کند.

وی تصریح کرد: هنوز  ۷۰۰ پلاک وقفی در منطقه به خصوص در حوزه شهری وجود دارد که در دست مردم است  ضروری است برای تحویل آن و تعیین وضعیت بر اساس مقررات عمل شود و باید شهروندان تابع مسایل شرعی و قانونی باشند که بی‌توجهی به آن پذیرفته نیست.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا