معلم با تاکید بر شکل گیری سبک جدید زندگی در ایام کرونا گفت: برای شکست کرونا و قطع زنجیره انتقال بیماری زندگی ما باید تغییر کند.

یزدفردا: شب گذشته وبینار آموزشی رعایت نکات بهداشتی ورزشی در ایام کرونا به همت انجمن علمی تربیت بدنی دانشگاه یزد برگزار شد.

 داوود معلم کارشناس بهداشت محیط در این نشست عنوان کرد: برخی نکات بارها اعلام شده اما باید مجدداً بر آن ها تاکید شود. یکی از این نکات شستشوی مداوم دست ها بوده که بسیار مهم است. همچنین در جایی که دسترسی وجود ندارد باید از مواد ضدعفونی کننده بر پایه الکل استفاده شود.

 وی گفت:  ویروس کرونا بسیار خطرناک است اما حُسنی که دارد این است که به راحتی از بین می‌رود و بعد از شستشوی دست‌ها و ضدعفونی به راحتی می‌توان از دست این ویروس خلاص شد.

معلم بر رعایت فاصله گذاری اجتماعی تاکید کرد و افزود: قطرات تنفسی افراد حداقل یک تا دو متر منتفل می شود و اگر فرد ناقل باشد می‌تواند عامل انتقال بیماری باشد لذا باید فاصله گذاری را رعایت کنیم در غیر اینصورت به راحتی ویروس را استنشاق می کنیم و به کرونا مبتلا خواهیم شد.

وی تصریح کرد: بر اساس آمار و ارقام منتشر شده در صورت استفاده از ماسک درصد  احتمال ابتلا افراد به کرونا تا ۹۰ درصد کاهش پیدا می‌کند. همچنین باید سعی شود در طول روز به قسمت T صورت یعنی دو چشم، بینی و دهان دست نزنیم.

وی ابراز داشت: حتماً می بایست بهداشت تنفسی رعایت شود و در صورت سرفه و عطسه از دستمال استفاده شود تا پاشش قطرات ریز تنفسی به حداقل برسد.

معلم با تاکید بر شکل گیری سبک جدید زندگی در ایام کرونا گفت:  زندگی ما باید تغییر کند. مثلاً در اوایل شیوع کرونا خیلی برای ما دست ندادن هنگام ملاقات سخت بود اما اکنون عادی شده است. همچنین ناچاریم تا اقلام مصرفی خود را به مقدار زیاد و برای یک مدت طولانی تر خریداری ‌کنیم چرا که با این کار رفت و آمد و انتظار در فروشگاه کاهش می یابد و همین عامل به قطع زنجیره انتقال کمک می کند.

وی افزود: البته در بعضی از موارد نباید سخت گیری داشت. مثلاً تعطیل کردن تمام مهمانی ها درست نیست چرا که ممکن است نتیجه عکس داشته باشد. می‌توان مهمانی ها را با دعوت افراد کمتر، کاهش زمان مهمانی، حفظ فاصله فیزیکی و رعایت موارد بهداشتی همچنان ادامه داد.

وی تصریح کرد: همانطور که همه می دانیم کرونا یک ویروس تنفسی است که دستگاه تنفسی بدن را درگیر می‌کند و اکنون نیز در فصل سرد سال هستیم و سرماخوردگی و آنفولانزا به طور طبیعی به شدت زیاد است. بنابراین تعداد مراجعه بیمار به مراکز درمانی زیاد می‌شود و تشخیص بیماری نیز برای کادر درمان دشوار می‌شود چون علائمی شبیه به سرماخوردگی و آنفولانزا دارد. پس باید مواجهه خود با این ویروس را به حداقل برسانیم.

 معلم ابراز داشت: نکته مهم این است که استرس سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند. در مواجهه با کرونا نباید استرس داشت چراکه تحقیقات نشان می دهد که افرادی که بیماری زمینه خاصی نداشت و سیستم ایمنی بدنی قوی داشته باشند می توانند از پس این بیماری برآیند.

وی گفت: در صورت ابتلای افراد به کرونا استراحت مطلق، خوردن سوپ و نوشیدن زیاد مایعات نظیر آبمیوه طبیعی، چای کمرنگ و دوغ خانگی توصیه می‌شود. همچنین باید از استفاده زیاد از شیرینی جات پرهیز کرد چرا که سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند.

وی اضافه کرد: باید دانست قرنطینه به معنای زندگی تنها و در یک اتاق نیست. فقط باید اتاق استراحت و سرویس بهداشتی از سایر اعضای خانواده جدا باشد اما با حفظ فاصله فیزیکی و استفاده از ماسک می توان با سایر اعضای خانواده ارتباط داشت.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا