شطرنجی مدیرهماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی یزد از آغاز طرح سیستم یکپارچه سازی اطلاعات کشاورزی در استان خبر داد.

یزدفردا: محمد مهدی شطرنجی با اشاره به اجرای طرح سیستم یکپارچه سازی اطلاعات کشاورزی (سیاک) در استان یزد گفت: در تمام کشورهای پیشرفته دنیا بر اساس سیستم هوشمند سازی کشاورزی فعالیت می‌کنند. 

مدیرهماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی یزد افزود: اگر  بخواهیم برنامه ریزی دقیق برای توزیع تولید و عرضه  و در نتیجه ایجاد امنیت غذایی داشته باشیم استراتژی ما باید مبتنی بر آمایش کشاورزی هوشمند باشد. در کشورهای پیشرفته نظیر کانادا این اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: بر اساس تصمیم وزارت جهاد کشاورزی مقرر شده سیستم یکپارچه اطلاعات کشاورزی را در کشور نهادینه کنیم، همچنین قولی هم به وزارت صنعت، معدن و تجارت داده شده تا همه مدیران، بهره برداران و ذینفعان بتوانند اطلاعات کاربردی و و عملیاتی را برای تصمیم سازی دریافت کنند.

شطرنجی اظهار داشت: این شیوه یک مدل رفتاری ایجاد می‌کند که می‌تواند ما را در تولید محصولات مختلف به تحلیل برساند. به این صورت که یک نفر می تواند بفهمد یک محصول را با چه شرایطی، در چه مکان هایی و با چه حجمی تولید کند.

وی تاکید کرد: کشاورزی در کشور نیاز به یک نقشه راه دقیق داشت که به همین منظور سامانه‌ای تحت‌عنوان "سیاک" که مخفف سیستم یکپارچه سازی اطلاعات کشاورزی است در مجموعه معاونت برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی پایه‌گذاری شده است. سیاک  یک نرم افزار پایگاه اطلاعات مکانی است که نقشه های اراضی کشاورزی و سایر واحدهای تولیدی ترسیم می‌شود و امکان رقومی سازی و جمع آوری وجود دارد.

مدیرهماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی یزد ادامه داد: این کار در پنج لایه اطلاعات تولید کننده، اطلاعات خاک، اطلاعات آب کشاورزی، تولید و اطلاعات هوا و هواشناسی اتفاق می‌افتاد. 

این مقام مسئول ادامه داد: در استان یزد ۸۱ کارشناس کشاورزی کار ثبت و ترسیم قطعات کشاورزی را انجام می دهند. 

وی اظهار داشت: تاکنون اطلاعات نزدیک به ۲۵ درصد از اراضی کشاورزی استان رقومی سازی شده است. البته مقدمه کار ترسیم قطعات است در لایه های بعدی اطلاعات کاملی شامل اطلاعات بهره بردار، کشت و هواشناسی گردآوری می شود تا همگان بتوانند اطلاعات جامع و کاملی داشته باشند و بر اساس آن بتوانند برنامه ریزی کشاورزی را انجام دهند. 

شطرنجی گفت: اگر کسی بخواهد در حوزه کشاورزی تصمیمات استراتژیک بگیرد باید بر اساس این داده ها عمل کند. شاید آمارهای توصیفی قبلاً هم وجود داشت ولی در حل حاضر کشاورزی در کشورهای پیشرفته بر اساس همین مدل اتفاق می افتد.  بسیاری از کشورهایی که توانسته اند عرضه و تقاضا را مدیریت کنند بر اساس اطلاعات سیستم یکپارچه اطلاعات کشاورزی این کار را انجام داده اند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا