فوق تخصص خون وسرطان کودکان گفت: فاویسم بیماری باقلا به علت کمبود یکی از آنزیم‌های گلبول قرمز ایجاد می‌شود.

یزدفردا: اعظم السادات هاشمی، فوق تخصص خون و سرطان کودکان گفت: بیماری ارثی خونی فاویسم به علت کمبود یکی از آنزیم‌های گلبول قرمز ایجاد می‌شود و در نواحی شمالی و جنوبی ایران بیشتر دیده شده است.

او ادامه داد: این بیماری بیشتر در جنس مذکر دیده می‌شود همچنین اکثر افراد مونث دارای نقص آنزیمی بدون علامت هستند، اما بیماری به صورت علامت دار در دختران، در کشور ما فراوان دیده می‌شود.

اعظم السادات هاشمی، افزود: افراد مبتلا به بیماری فاویسم در حالت عادی هیچ علامتی ندارند و پس از تماس با مواد اکسیدان دار علامت‌های عمومی و اختصاصی ظاهر می‌شود.

هاشمی، عنوان کرد: علائم عمومی بیماری فاویسم شامل سردرد، تهوع، استفراغ، رنگ پریدگی، بی حالی، افزایش ضربان قلب و تعداد تنفس است.

هاشمی بیان داشت: علائم اختصاصی بیماری فاویسم زردی پوست و مخاط و تغییر رنگ ادرار به صورت پررنگ و رنگ چای است و در موارد پیشرفته کاهش سطح هوشیاری و افت فشار خون است.

فوق تخصص خون و سرطان کودکان، تصریح کرد: علائم بیماری در دوره نوزادی به صورت زردی است بنابراین همه نوزادان مبتلا به زردی باید بررسی شوند.

این متخصص ادامه داد: ارتباط با مواد اکسیدان دار و همولیز در فرد مبتلا به فاویسم سبب ایجاد عوارضی از جمله فشار بر کلیه، نارسایی کلیه، عدم اکسیژن رسانی به مغز، تشنج، کاهش سطح هوشیاری، عدم اکسیژن رسانی به قلب، نارسایی قلبی و حتی مرگ می‌شود.

او افزود: تنها اقدام موثر، پیشگیری از بروز حمله همولیز با پرهیز از تماس با مواد تحریک کننده مانند اکسیدان‌ها که شامل باقلا، نفتالین، حنا، مصرف برخی آنتی بیوتیک ها، مصرف آسپیرین با دوز بالا، دارو‌های ضد مالاریا وغیره است.

هاشمی عنوان کرد: در صورت بروز حمله این بیماری مراجعه سریع به پزشک برای اقدام‌های نگه دارنده و حمایتی پیشگیری از عوارض همولیز اهمیت دارد.

فوق تخصص خون و سرطان کودکان اظهار داشت: در مایع درمانی بیماران با هیدراته گلبول‌های قرمز تخریب شده از کلیه دفع می‌شود و در صورت افت همو گلوبین خون که خطر نارسایی قلبی افزایش می‌یابد، تزریق خون لازم است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا