رییس میادین میوه و تره بار یزد از پایین بودن میزان رشد قیمت‌ میوه در بازار نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: با این وجود مردم توان خرید برخی اقلام میوه را ندارند و وسع و توان مردم بسیار کاهش یافته است.

یزدفردا: «حسین مشرف» ضمن اشاره به پایین بودن میزان رشد قیمت‌ میوه در بازار نسبت به سال‌های قبل، اظهار کرد: متاسفانه با وجود این که میوه نسبت به سال گذشته ارزان‌تر است و شاید هیچ کالایی ارزان‌تر از میوه در بازار کنونی نباشد اما به دلیل وسع محدود مردم، توان خرید میوه بسیار کاهش یافته است.

وی افزود: با توجه به تغییر نکردن قیمت‌ها به تناسب افزایش دستمزد کارگران، نرخ حمل و نقل و مواد اولیه، در صورت تداوم این وضعیت تا سال آینده قیمت اقلام میوه تا ۱۰ برابر نیز افزایش خواهد یافت چرا که بسیاری از کشاورزان در حال حاضر محصولات خود مانند گوجه، پیاز، سیب‌زمینی، خیار و هندوانه را با قیمت‌های بسیار کم و همراه با ضرر به بازار عرضه می‌کنند.

مشرف با بیان این که بیش از ۹۰ درصد محصولات گلخانه‌ای استان یزد به سایر استان‌ها و کشورهای دیگر صادر می‌شود، عنوان کرد: استان یزد بخش زیادی از میوه‌های مورد نیاز خود را از استان‌های ارومیه، کرمان و فارس و همدان و سایر نقاط کشور تامین می‌کند.

وی از برقراری صادرات محصولات کشاورزی به خارج کشور خبر داد و در مورد محصول سیب درختی، گفت: با توجه به کاهش زمینه برداشت سیب درختی در سال جاری و از سوی دیگر افزایش قیمت دلار که بستر را برای صادارت این محصول فراهم کرده، در حال حاضر هر کیلوگرم سیب‌ درختی در بازار یزد بین ۵ تا ۱۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

مشرف در مورد نرخ دیگر اقلام میدان میوه و تره‌بار یزد، تصریح کرد: هر کیلوگرم پیاز بین ۱۰۰۰ تا  ۱۳۰۰ تومان و هر کیلوگرم سیب‌زمینی ۲۰۰۰ تومان اعلام شده ولی در مورد سیب‌زمینی تا ۱۰۰۰ تومان نیز عرضه می‎شود.

وی قیمت هر کیلوگرم خیار مینی و گلخانه‎ای را بین دو تا چهار هزار تومان اعلام کرد و گفت: هر کیلوگرم بادمجان معمولی بین ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان عرضه می‌شود.

این مسئول با بیان این که هر کیلوگرم نارنگی بین سه تا هشت هزار تومان عرضه می‎شود، افزود: هر کیلوگرم لیمو شیرین نیز بین ۳ تا ۵ هزار تومان و هر کیلوگرم هلو نیز از ۳ تا ۷ هزار تومان در میادین تره بار عرضه می‎شود.

وی قیمت هر کیلوگرم سبزی خوردن را ۴۶۵۰ تومان و قیمت هر کیلوگرم سبزی خورشتی را ۳۸۰۰ تومان ذکر و بیان کرد: محصولات آماده این سبزیجات در بازار به ترتیب خوردنی و خورشتی به ازای هر کیلوگرم ۲۱ و ۱۴ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

رییس اتحادیه میادین میوه و تره بار یزد در پایان تصریح کرد: این قیمتها متعلق به بازار میوه میادین بوده و در بازار آزاد با حداکثر ۳۰ درصد افزایش قیمت عرضه می‌شود.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا