جهرمی وزیری که باید پدیده باشد تا با رییس دولتش رقابت نماید

یزدفردا "علی آبادی :باید دید کسی که حامیانش لقب «پدیده ایران»را  به وی داده اند در رقابت احتمالی با رئیس جمهور چه نتیجه ای می گیرد؟ شواهد حکایت از آن دارد که  جهرمی عزمش را  جهت  رقابت با رئیس دولت نهم  جزم کرده است . 

محمد جهرمی وزیر کار دولت نهم را آرام ترین خبرساز سال 87 لقب داده اند و شایع است که در ابتدا دوستانش را حذف کرد و سپس سودای رقابت با رئیس خود را در دولت را در سر می پروراند.

سید محمد جهرمی چهره ای را راست گرا می دانند که سکان وزارت خانه ای چپ گرا را در دست گرفت و به اصلاح ساختار آن نیز دست زد.

طرح وی در ارائه وام به بنگاههای زودبازده مهمترین فعالیت جهرمی است که مخالفان و موافقانی دارد. از جمله آنهاناطق نوری بود که در نوزدهمین همایش بانکداری اسلامی از پرداخت وام‌های بانکی برای بنگاه‌های زودبازده انتقاد و تاکید کرده بود: «اشتغال با پول دادن به جامعه حاصل نمی‌شود چنانچه در دولت قبلی هم با وجود پرداخت 900 میلیارد تومان، تغییر چندانی در میزان اشتغال حاصل نشد». وی گفته است: «کارآمدترین بنگاه‌ها لزوما کوچکترین و زودبازده‌ترین آنها نیست و تشخیص اینکه کدام بنگاه‌ها کارآمدترین هستند با بانک مرکزی است.»

اماجهرمی که قرار بود در صورت ریاست جمهوری ناطق نوری، وزیر کشور وی شود، در پاسخ به وی طی نامه ای نوشت :« طرح بنگاه‌های زودبازده موفق است» «حتماً تصدیق می‌فرمائید، مؤلفه کاهش بیکاری به متغیرهای گوناگون اقتصادی،اجتماعی، آموزشی، فرهنگی و به ویژه هماهنگی دستگاه‌های گوناگون برمی‌گردد و اگر طرح و برنامه‌ای توانسته باشد بیشترین هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی را بوجود آورد، حتماً راه پر زحمت و دشواری را طی کرده است.»

پس از مقابله جهرمی با ناطق نوری، اکنون جهرمی قصد رقابت با رئیس دولت نهم را کرده است.
از کرامات این وزیر دولت نهم همان نقل است که جهرمی هر بار که با چهره ای در دولت اختلاف پیدا کرد، چهره مقابلش را به طرفه العینی از صحنه حذف  کرده که فرهاد رهبر، داوود مددی، ابراهیم شیبانی و طهماسب مظاهری چهره هایی بودند که شاید با پرنفوذترین وزیر دولت نهم اختلاف نظر پیدا کردند و عاقبت رفتنی شدند.

از نفوذ کلام  وی نیز شایعاتی بر سر زبان هاست به گونه ای که نفوذ کلام  جهرمی بر رئیس جمهور به حدی است  که توانسته موجبات انحلال سازمان مدیریت و برنامه ریزی و تعلیق بسته سیاستی بانک مرکزی را فراهم آورد.

وزیر کار درباره ورود خود به دولت نهم و ادامه حضور خود در دولت دهم چنین می گوید :«من اصلا نمی‌خواستم در دولت آقای احمدی‌نژاد حضور پیدا کنم>>. 

اودلایل خود را برای عدم حضور در دولت نهم رااینچنین بیان نموده"من با فشار و حتی درخواست خود آقای احمدی‌نژاد که اصرار داشت وارد کابینه نهم شدم. حتی شروطی هم گذاشتم.

وی در مقابل سئوالی که اگر خرداد 88 نتیجه انتخابات این باشد که آقای احمدی‌نژاد مجددا رئیس‌جمهور شوند آیا حاضرید دوباره وزیر ایشان باشید؟ من اشاره کردم که حاضر نیستم این نوع مسوولیت سنگین را دوباره بپذیرم.

وی در مورد کاندیداتوری رئیس جمهوری گفته است " آیا شما شنیده‌اید که من خودم را برای انتخابات ریاست‌جمهوری کاندیدا می‌کنم؟ دیگران احساس می‌کنند. زیرا کسی که بار سنگین مسوولیت را بشناسد هیچ‌وقت زیربار مسوولیت نمی‌رود.

اما اخبار پنهان و آشکار وی و حامیان اش مبنی بر قصد وزیر کار و امور اجتماعی دولت نهم برای نامزدی در رقابت های ریاست جمهوری و انتقادات شدید وی از برخی سیاست های دولت، موید این امر هستند. خود وی نیز اصل ماجرا را تایید کلی کرده است. جهرمی معتقد است كه با توجه به پیشینه كاری خود و نیز ضرورت حضور برای خدمت به مردم احساس می‌كند باید برای دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری آماده شود. ‌
وزیر كار و امور اجتماعی دولت نهم كه در برخی موارد نیز منتقد دولت است مشكلا‌ت اقتصادی و نیاز كشور به رشد و توسعه را از دلا‌یل تمایلش برای حضور در انتخابات دهم مطرح می‌كند. ‌

جهرمی که در سن بیست سالگی فرماندار شده است و سابقه استانداری چهار استان کشور را در کارنامه خود دارد وجزو اولین استاندارانی است که توسط دولت اصلاحات برکنار شد.

وی  در مورد برکناری خود از پست استانداری فارس چنین می گوید : «اولین کسی بودم که از دولت دوم خرداد کنار گذاشته شد. گویا که من عنصر نامطلوبی بودم.  حتی اجازه ندادند که مرخصی‌ام تمام شود. بنده در سفر مشهد بودم. اوایل شهریور بود و دولت آقای خاتمی تازه رای اعتماد از مجلس گرفته بود. کمتر از یک هفته بود که آقای نوری بار دوم، وزیر کشور شده بود. آقای تاج‌زاده هم هنوز دو روز نبود که منصوب ایشان شده بود به من زنگ زدند که به هر ترتیب سفرم را لغو کنم. حتی به بنده اطلاع ندادند که در هیات دولت قرار است کس دیگری به‌جای بنده انتخاب شود. بعد از اینکه انتخاب شده بود به بنده گفتند سفرتان را لغو کنید به هر ترتیب شده برای تودیع و معارفه به فارس برگردید.»


جهرمی نیز همچون دیگر كاندیداها، فعالیت‌های انتخاباتی خود را آغاز كرده اما به شكلی غیرمحسوس در حال برنامه‌ریزی برای حضور است. ‌
راه‌اندازی سایت اینترنتی <پدیده ایران> نشان از همین فعالیت‌ها دارد و به كمك جهرمی آمده تا برای حضور در عرصه انتخابات آماده شود البته زمزمه‌ها نیز خبر از تشكیل ستادهای انتخاباتی او می‌دهد. ‌

هرچند  نامزدهای دیگری همچون حسن روحانی، مصطفی پورمحمدی، محمد باقر قالیباف، میرحسین موسوی و کروبی و... علی لاریجانی  چه به صورت شخصی و چه از سوی افراد و گروهها برای کاندیداتوری در انتخابات آینده اعلام آمادگی کرده یا معرفی شده‌اند اما روند حرکتی جهرمی و لقبی که هوادارانش به او داده اند  می رود تا براستی او را پدیده ای برای ایران تبدیل نماید !
حال باید دید که «پدیده ایران» (لقبی که حامیان جهرمی به وی داده اند) در رقابت احتمالی با رئیس جمهور چه نتیجه ای می گیرد؟ هرچند که در این راستا جهرمی برای توجیه  ضرورت حضورش در رقابت با رییس خود مجبور است عملکرد  دولت نهم را منفی ارزیابی  نماید ،دولتی  که خود یکی از اعضاء آن است ونفی عملکرد مثبت دولت نهم، نفی عملکرد جهرمی خواهد بود و این خود ،پدیده بودن چنین فردی را لازم و ضروری می نماید !

برای شناخت هر چه بیشتر " پدیده ایران" (لقبی که حامیان جهرمی به وی داده اند)بهتر است سری بزنیم به بیوگرافی او :سيد محمد جهرمي سال 1337 در تهران متولد شد.وي داراي دكتراي گروه مديريت استراتژيك (پايان دوره نظري و جامع) مي باشد.

فعاليت ها و سوابق مديريتي و اجرايي خود را با عضو یت درگروه موسس جهاد و سپاه گيلان و مازندران(در سن 19 سالگي) : سال 58 آغاز نموده وبا مسوول استان هاي گيلان،‌ مازندران، زنجان (قزوين) در ستاد مركزي بنياد مستضعفان: سال 59 ،فرماندار شهرستان نور و سرپرست فرمانداري آمل: 60 – 59 ،معاونت سياسي استانداري استان مركزي: سال 61 – 60 ،استاندار استان زنجان(سن 23 سالگي): 63 – 61 ،مسئول بازسازي مهران همزمان با استانداري زنجان: سال 63 - 62 ،استاندار استان لرستان: سال 67- 63 ،استاندار استان سمنان: سال 68 – 67 ،استاندار استان فارس ،معاونت امور كميسيون هاي دبيرخانه مجمع تشخيص مصلحت: سال 82 – 77 ،دبير كميسيون تدوين چشم انداز بيست ساله كشور در مجمع تشخيص مصلحت: 82 – 81 ،معاونت اجرايي و امور انتخابات شوراي نگهبان: از سال 82 تاكنون  ووزیر کار و امور اجتماعی هم اکنون ادامه داده است

سوابق علمي،آموزشي، پژوهشي و تحقيقاتي  پدیده ایران شامل :عضو هيات امناء دانشگاه علوم پزشكي دانشگاه شيراز سال 76 – 74 ،رياست دانشكده مديريت (تهران جنوب) از سال 77 – 76 ،تدوين استراتژي تمركززدايي و اختيارات استانداران ،تحقيقات مربوط به چالش ها و مشكلات سازمان مالياتي در كشور و ارائه استراتژي مالياتي كشور ،ارائه طرح اشتغال استان فارس و حمايت از كارآفرين استان  می باشد .

منابع:

ویژه‌نامه نوروزی صنعت و توسعه

اعتماد ملی

بازنویس

یزدفردا

 

یزدفردا

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا