رئیس اداره بهزیستی رفسنجان به تشریح خدمات ویژه اداره بهزیستی به معلولین و سالمندان در شهرستان خبر داد.

به گزارش رفسنجان فردا؛ رئیس اداره بهزیستی در جمع خبرنگاران با اشاره به رسالت این مرکز در پیشگیری و توانمندسازی، گفت: عمده فعالیت های اداره بهزیستی را می توان به خدمات قبل از تولد شامل آموزش و مشاوره قبل از ازدواج، انجام آزمایشها و مشاوره های ژنتیک و خدمات بعد از تولد شامل حمایت های توانبخشی، مالی و اشتغال دسته بندی کرد.

 

عباس بلندی در ادامه به دیگر فعالیت های این مرکز اشاره نمود و افزود: حمایت از کودکان بدسرپرست و بی سرپرست و کودکان کار، حمایت از زنان بدسرپرست و بی سرپرست، حمایت از دختران آسیب دیده و دختران در معرض آسیب در اورژانس اجتماعی، حمایت معیشتی و توانمندسازی سالمندان، حمایت در زمینه قوام خانواده، همسرآزاری و کودک آزاری در اورژانس اجتماعی، غربالگری کودکان و ارائه پکیج های آموزشی به اقشار مختلف جامعه از دیگر خدمات این مرکز می باشد.

 

وی با بیان اینکه اداره بهزیستی به معلولین خدمات ویژه ای ارائه می دهد، به انواع معلولیت های شنوایی، بینایی، ذهنی، جسمی، حرکتی و روانی اشاره کرد و گفت: خدمات بهزیستی به معلولین پس از شناسایی از طریق شخص معلول و دیگران و هم چنین کمیسیون خدمات توانبخشی ارائه می شود ضمن اینکه شناسایی معلولین در روستاها درحال انجام است و در سطح شهرستان به تازگی شروع به شناسایی کرده ایم.

 

بلندی از واگذاری وسایل کمک توانبخشی به معلولین شامل ویلچر، تخت، عصا، واکر، پروتز و ... خبر داد و افزود: خدمات اداره بهزیستی به معلولین شامل خدمات مددکاری و خدمات مشاوره روانشناختی است.

 

رئیس اداره بهزیستی هم چنین از اعطای وام کم بهره به کارفرمایان معلولین با هدف اشتغالزایی این قشر از جامعه خبر داد و گفت: بهزیستی علاوه بر پرداخت بخشی از حقوق معلولین و کمک هزینه مسکن و ایاب و ذهاب و هزینه تحصیل دانشجویان معلول، حق بیمه آنان را به مدت پنج سال به کارفرما پرداخت می کند؛ ضمن اینکه به دستگاه های دولتی تکلیف شده برای بخش تلفنچی از حضور نابینایان و کم بینایان استفاده کنند.

 

بلندی در ادامه با اشاره به شناسایی 500 نابینا وکم بینا در سطح شهرستان، گفت: در سال ۱۳۹۸ تعداد۱۰۶۰۰ کودک در طرح غربالگری شرکت کردند که ۵۷۳ تن از آنان دچار اختلال بینایی بودند.

 

وی شایع ترین نقص مادرزادی در کودکان را نقص شنوایی عنوان کرد و از وجود 450 ناشنوای ثبت شده خبر داد و گفت: در رفسنجان بر روی بیش از پنج هزار نفر غربالگری شنوایی انجام شده که هشت نفر با مشکل شنوایی شناسایی شدند و دو نفر با کاشت حلزون و بقیه با سمعک بهبود پیدا کردند.

 

رئیس اداره بهزیستی عوامل مادرزادی شامل وزن کم نوزاد، کاهش اکسیژن در زمان تولد، زردی های شدید، عوامل ژنتیکی را از عمده ترین موارد ابتلای به مشکلات شنوایی بیان کرد و گفت: از عوامل اکتسابی می توان به مننژیت، عفونت بالا، مصرف برخی آنتی بیوتیک ها، آسیب و ضربه به گوش اشاره کرد.

 

بلندی در ادامه با بیان اینکه کم شنوایی با کاشت حلزون از بین میرود، گفت: خدمات این مرکز به ناشنوایان شامل کمک هزینه خرید سمعک، کمک هزینه مناسب سازی و تهیه خودرو و مسکن می باشد که مبلغ شش میلیون تومان برای کاشت حلزون نیز ویژه کم شنوایان پرداخت می شود.

 

وی هم چنین از انجام غربالگری های کودکان ۳ تا ۵ سال در مهدها خبر داد و گفت: در حال حاضر کانون ناشنوایان و هیأت مذهبی و ورزشی ویژه ناشنوایان فعال شده و مراکز آموزش روزانه معلولین، مراکز اوتیسم، مرکز خانواده کم شنوا و ناشنوا و مرکز روزانه سالمندان برای ارائه خدمات ویژه اقشار مذکور راه اندازی شده است.

 

رئیس اداره بهزیستی با اشاره به اینکه معافیت سربازی به افراد دارای دو عضو معلول یا والدین دارای معلولیت شدید تعلق می گیرد، گفت: همسر افرادی که قبل از ازدواج معلول باشند، از سربازی معاف می شوند.

 

عباس بلندی از وجود 29 هزار سالمند در رفسنجان خبر داد و افزد: در سرشماری سال ۱۳۹۵ مشخص شد که 9.1 افراد جامعه سالمند هستند، ضمن اینکه در حال حاضر جمعیت سالمند کشور را بین 14 تا 21 درصد تخمین زده اند.

  • نویسنده : رفسنجان فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا