نماینده پنج شهرستان استان یزد در مجلس شورای اسلامی در دیدار با مدیرکل، معاونان و جمعی از کارشناسان اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان یزد بیان داشت: مجلس به کمک بدنه کارشناسی کتابخانه‌ها عمومی، می‌تواند مشکلات و خلأهای قانونی این نهاد را رفع می‌کند.

یزدفردا: محمدرضا صباغیان، نماینده شهرستان‌های ابرکوه، بافق، بهاباد، خاتم و مهریز در مجلس شورای اسلامی صبح امروز شنبه 12 مهر با حضور در اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان، با رقیه دوست فاطمی‌ها، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی یزد دیدار و گفتگو کرد.

صباغیان در این دیدار با اشاره به اینکه کتابخانه باید رسالت خود در تأثیرگذاری بر فرهنگ و باور جامعه را به خوبی ایفا کند، تصریح کرد: کتابخانه‌های عمومی به عنوان یکی از دستگاه‌های مهم فرهنگی کشور باید تلاش کنند در مقابل موج عظیم تهاجم فرهنگی به کشور، سدی محکم ایجاد کنند و با اثرگذاری در باورها و اعتقادات جامعه، به تقویت ارزش‌های اسلامی ایرانی کمک کنند.

وی با بیان اینکه بهترین کمک‌کار نمایندگان مجلس در وضع قوانین، بدنه کارشناسی دولت است، گفت: یک نماینده به تنهایی و بر پایه داشته‌های تخصصی خود که منحصر به حوزه‌های محدودی است، نمی‌تواند در همه حوزه‌های فنی کشور همچون اقتصاد، فرهنگ و سیاست نظر کارشناسی بدهد و مسلماً باید بدنه کارشناسی دستگاه‌های اجرایی در نشست‌های تخصصی با نمایندگان مجلس، تنگناهای قانونی کشور را بیان و راهکارهای اصلاحی را نیز ارائه کنند تا مجلس بتواند بر پایه این نظرات، قوانینی کامل و راهگشا به تصویب برساند.

صباغیان افزود: هر دستگاه اجرایی و نهاد دولتی باید در مرحله اول مشکلات و خلأهای قانونی دستگاه خود را احصا کند و در کنار بیان مشکلات، راهکارها و پیشنهادهای اصلاحی را نیز ارائه کند تا در مرحله قانون‌گذاری بتوان قوانین ناقص و ضعیف را به بهترین شکل اصلاح کند که در این راستا، نهاد کتابخانه‌های عمومی و ادارات کل استانی زیرمجموعه آن نیز باید همین روند را طی کنند تا امیدوار به حل مشکلات قانونی خود باشند.

نماینده بزرگ‌ترین حوزه انتخابیه کشور در این خصوص ادامه داد: حتی در خصوص مسائل مالی، منابع درآمدی و بحث مهم پرداخت نیم‌درصد سهم شهرداری‌ها نیز نهاد کتابخانه‌ها می‌تواند پیشنهادهای عملیاتی و اصلاحی خود را ارائه دهد تا شکل اجرای قوانین مالی نهاد، به بهترین نحو اصلاح شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع نوسازی و بروزرسانی کتابخانه‌ها برای خدمت مطلوب به جامعه گفت: کتابخانه‌ها باید همزمان با رشد تکنولوژی‌ و فناوری‌های نوین بکوشند خدمات خود را جذاب‌تر و بروزتر کنند تا شاهد آن باشیم که حاصل نوسازی و بهسازی فضا و خدمات کتابخانه‌ها، میل بیشتر مردم به مطالعه و اقبال آنان به کتابخانه‌های عمومی باشد.

در ابتدای این دیدار رقیه دوست فاطمی‌ها، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد به ارائه گزارشی از وضعیت و جایگاه کتابخانه‌های عمومی استان پرداخت.

وی از رشد مطلوب شاخص‌های کیفی کتابخانه‌های عمومی استان در پنج سال گذشته خبر داد و گفت: در طول این مدت بیش از 30 کتابخانه، بهسازی، نوسازی و تجهیز شده‌اند که این امر سبب شده است وضعیت کیفی کتابخانه‌ها و اقبال مردم به کتابخانه‌های عمومی، افزایش محسوسی داشته باشد.

وی همچنین با قدردانی از عنایت ویژه دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی نسبت به پروژه کتابخانه مرکزی یزد، بیان داشت: تأکید خاص و حمایت شخص دبیرکل نهاد از پروژه رها شده کتابخانه مرکزی و همراهی مسئولان استان سبب شد این کتابخانه پس از 25 سال بلاتکیفی سرانجام در اواخر سال 98 با صرف هزینه‌ای بالغ بر 15 میلیارد تومان از سوی نهاد کتابخانه‌ها، تکمیل و تجهیز شود و مردم یزد در آستانه تحقق یکی از آرزوهای دیرینه فرهنگی خود قرار بگیرند.

وی همچنین به اشاره به مشکلات قانونی بر سر راه نهاد کتابخانه‌های عمومی و سختی‌های خاص این نهاد برای تأمین منابع مالی موردنیاز خود، خواستار توجه ویژه نمایندگان مجلس به این نهاد فرهنگی کشور و تلاش برای رفع موانع قانونی نهاد کتابخانه‌های عمومی شد.










  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا