مسئول موزه های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد گفت: در جلسه شورای فنی میراث فرهنگی، طرح ایجاد موزه در شبستان جنوبی مسجد تیموری میرخضرشاه تائید شد.

یزد فردا: به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد، الهه خاکباز الوندیان مسئول موزه های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد با اعلام این خبر افزود: مسجد خضرشاه یکی از مساجد تک ایوانی بازمانده از دوره تیوری است که در محله چهار منار یزد واقع شده است.

او ادامه داد: در این مسجد اشیاء و موقوفاتی با قدمت بالا، وجود داشته که به منظور معرفی مسجد، محله و سنت روضه خوانی به گردشگران و علاقه مندان؛ جمع آوری و پاکسازی شده تا در معرض نمایش عموم قرار گیرد.

الوندیان اظهار داشت: یکی از ارزشمندترین اشیاء متعلق به این مسجد فرشی به ابعاد ۴٫۲۰ در۷٫۴۰ میباشد که در واقع سندی بافته شده حاوی اطلاعاتی از موقوفات مسجد است. این فرش نفیس، اولین فرش بافته شده برای مساجد در استان یزد بوده است.

وی از قرآن شصت پاره ای نوشته شده در سال ۱۲۴۲ه.ق و زیلوهای قدیمی موجود در این مسجد به عنوان دیگر اشیاء ارزشمند این مکان نام برد و افزود: اشیایی از قبیل قلیان، سماور، قهوه خوری، سینی و ظروف مسی که برای پذیرایی و مراسم روضه خوانی مورد استفاده قرار میگرفته نیز موجود میباشد که همگی قابلیت نمایش و ایجاد موزه در یکی از شبستان های مسجد را دارد.

مسئول موزه های استان ایجاد موزه ها در مساجد را عاملی جهت حضور گردشگر و احیا سنت های قدیمی در مسجد عنوان کرد و اظهار داشت: این امر باعث تشکیل کانون های فرهنگی و اجتماعی در محلات قدیمی شده و علاقه مندان، هنرمندان و کودکان بسیاری به حضور در این مکان های مذهبی ترغیب میشوند.

الوندیان با بیان اینکه در طرح ایجاد موزه مسئله مهم و مورد تاکید، ایجاد یک مکان فرهنگی در سایه مسجد و بدون عملکرد مستقل، بوده است که ماهیت و کاربری این بنای مذهبی را تضعیف نشود، افزود: با توجه به وسعت فضای شبستان جنوبی مسجد و ورودی مستقل آن، فضای مذکور به عنوان مکان موزه و نمایش فرش نفیس مسجد انتخاب شده، تا در نتیجه نمازگزاران و بازدیدکنندگان از طریق مسیرهای مشخص شده از یکدیگر تفکیک شوند و خللی در ماهیت اصلی بنا که مسجد است، ایجاد نشود.

گفتنی است: بنای مسجد میرخضر شاه در تاریخ ۱۵ آذر ۱۳۷۸ با شماره ثبت ۲۵۳۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و به تازگی قرآن شصت پاره و زیلوهای قدیمی این مسجد نیز به منظور ثبت در فهرست آثار منقول تاریخی و فرهنگی کشور، مورد تائید قرار گفته است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا